Spuitpleister

  • Stefan

    Heeft er al iemand ervaringen met de spuitpleister?

    Wat zijn de voor- en nadelen van dit gebruik.

    Het lijkt mij namelijk dat je de pleister niet over de wond plakt maar er lekker inspuit met alle gevolgen van dien. Of heb ik het hier mis??

  • Ingrid

    Beste Stefan,

    Het is idd zo dat je een spuitpleister over en dus ook IN de wond spuit, dit middeltje bijt geweldig onder het mom van ontsmetting !!! het beschermlaagje wat je opbrengt als je zo'n spuitpleister gebruikt is flinterdun en dus zo weer kapot zodat er besmetting vrolijk verder kan gaan. Je zou je moeten afvragen bij welke wondjes, want in het geval het gaat om een behoorlijke wond mag je er al helemaal niet op/in doen, je het zou willen gebruiken … tsjah oppervlakkige wondjes zoals schaafwondjes dus. Schaafwondjes kan je ook heeeel goed gewoon onder zacht tromend water uitwassen wat naar mijn mening een veel beter resultaat geeft. Als het dan nog bloed kan je het het beste aan de lucht laten drogen of er een pleister niet al te strak overheen plakken die je zodra er zich een korstje heeft gevormd weer af kan (en dat zou ik zeker aanraden). Zelf plak ik er nog wel weer eens een pleister over ter bescherming tegen stoten ed maar zodra dat niet maar aan de orde is gewoon die pleister weer weg. Bij iets diepere wondjes zou ik het gewoon even laten bloeden en daarna een normale pleister overheen doen zodat het wondje van binnenuit kan dichtgroeien. Spuitpleister hoort naar mijn mening niet thuis in een EHBO tas/koffer en is alleen zeer geschikt in de LOTUSkoffer voor het afspuiten van gegrimeerde blaren (mits je het goede merk hebt). Ik persoonlijk vind spuitpleister op wonden/wondjes spuiten waardeloos en je kwelt je slachtoffer genadeloos, ik zou het dan ook afraden.

    groet,

    Ingrid

  • John Kristelijn

    Ik ben het met de mening van Ingrid helemaal eens. Wonden moet je afdekken en niet afsluiten. Dus niet gebruiken!

    Groeten, John

  • Stefan

    Ik ben blij dat we het hier dan toch met elkaar eens zijn.

    Jammer vind ik wel dat ze dit zo promoten om het juist wel te gebruiken.

    Is er dan geen instantie die dit soort dingen behoort te keuren voor ze op de markt komen??

  • Tim Smeets

    Deze spray-pleisters mogen inderdaad absoluut NOOIT op een wond gespoten worden. De kans dat hierdoor een infectie ontstaat is groot. Al is het alleen maar door de samenstelling van het product.

    Binnen de Eerste Hulp mogen ze alleen maar gebruikt worden in de Eerste Hulp bij sport en dan als onderlaag om kleefpleister beter te laten hechten, omdat droogvegen van de vochtige (lees bezwete) huid alleen veelal niet volstaat.

    Voorwaarde hierbij is dat de wond wel al zo steriel mogelijk moet zijn afgedekt, voordat je deze spray's gebruikt. (Zie het boekje EHBO bij sport.)

    m.vr.gr.

    T. Smeets

  • Ingrid

    Ik heb er eigelijk geen idee van of dit soort dingen gekeurd worden voor het ingebruiknemen. Het lijkt mij toch wel zo dat niet iedere janboerenhondenlaatikderestmaarnietzeggen dergelijke producten op de markt kan gaan brengen. Je zou eens op zo'n spuitflesje kunnen kijken of er een of ander keurmerk op staat.

    groet,

    Ingrid

  • Ingrid

    Hey John nog gefeliciteerd met je diploma :)

  • Dokter bob (= een echte!)

    Beste Stefan,

    Spuitpleister is zonder GRONDIG schoonmaken inderdaad gevaarlijk; je metselt de kat in de kelder.

    Wij gebruiken het regelmatig bij EHBO diensten bij sporten in het zand. Krijg je dan door glas, metalen voorwerpen etc. Normale verbandmiddelen blijven in deze situaties niet zitten. Wat te doen?

    Snijwond grondig schoonmaken met sterilon of hibicet. Alle zichtbare vuil en zand eruit verwijderen. Spuit de wond en omgeving eenmaal af met spuitpleister. Laat drie minuten drogen. Spuit nog eenmaal een laagje op en voila: sport op zand blijft mogelijk.

    Veel ehbo-plezier

  • Stefan

    Schoonmaken een steriel gaasje en rondom afplakken met kleefpleister. Desnoods daar over de pleisterspray. Dan is de wond ook geheel afgedekt en kun je ook door blijven spelen op zand en in water. De wond is afgedekt en je spuit het niet in de wond.

    Of zit ik er naast??

  • Dokter bob (= een echte!)

    Stefan,

    Spuitpleister is een goed hulpmiddel, mits je zeker weet dat er geen bacteriën en vuil onder zit.

    Probeer het zalf maar eens, een gaasje en pleister onder je voet in het zand.

    Dat zit nog geen twee minuten. Succes!

    Stefan schreef:

    >

    > Schoonmaken een steriel gaasje en rondom afplakken met

    > kleefpleister. Desnoods daar over de pleisterspray. Dan is de

    > wond ook geheel afgedekt en kun je ook door blijven spelen op

    > zand en in water. De wond is afgedekt en je spuit het niet in

    > de wond.

    > Of zit ik er naast??