Hoi,
Zelf ben ik werkzaam als ambulancehulpverlener en in die hoedanigheid kom ik dan ook nog wel eens bij een ongeval waar ehbo-ers al hulp verlenen. We luisteren altijd naar hun bevindingen, maar helaas komt het ook nog wel eens voor dat zij ons willen gaan vertellen wat we moeten gaan doen. Daar luisteren we dan niet naar. In de ambulancehulpverlening hebben we bepaalde werkafspraken gemaakt waar we ons zoveel mogelijk aan dienen te houden. De benadering van het slachtoffer wijkt af van de benadering door een EHBO-er. Daarom kan het ook voorkomen dat wij ons eerst met andere dingen gaan bezig houden.
Voor ons komt eerst de ademweg, dan de ademhaling, dan de circulatie, dan het bewustzijn en pas aan het eind de andere verwondingen.
Als EHBO-er zul je altijd eerst naar het bewustzijn, afhankelijk van de bevindingen ga je daarna de circulatie of de ademhaling controleren, waarna de overige verwondingen aan de orde komen.
Je ziet dat de benadering iets anders is. Dat geeft niet, maar het kan door een EHBO-er wel eens anders worden opgepakt.
Ook las ik dat iemand een paar keer iets heeft getracht duidelijk te maken aan een ambulancebemanning. Dat is zeer vervelend. Als het goed is heb je van de betreffende bemanning een kaartje gehad met een telefoonnummer. Op dat kaartje staat dat indien je vragen hebt over de hulpverlening ed, je kunt bellen met het telefoonnummer dat er op staat. BEL DAT NUMMER DAN! En geef dan ook aan dat je dat niet als prettig hebt ervaren. Het werkt echt, ook bij jullie in de omgeving. Tijdens een hulpverlening gaat soms wel eens raar toe en kunnen opmerkingen van anderen wel eens niet gehoord worden.
Als je geen kaartje hebt gekregen, kun je ook altijd het bedrijf bij jouw in de buurt bellen met je vragen. Eventueel kun je dat ook doen via de CPA, deze zal je dan door verwijzen naar het goede nummer (niet 112 hiervoor bellen).
Het woord ‘zuster’ en ‘broeder’ is een bij ons gebruikte term die wij onderling vaak gebruiken naar collega's. Het had je dus moeten strelen dat men deze term gebruikte. Of was de ondertoon anders? Als dat zo is moet je zeker de betreffende dienst bellen, want dat kan niet.