Erkenning door ambulance personeel

  • Jack

    Naar aanleiding van een artikel in het EHBO magazine van oktober 2000, waarin een artikel stond van ambulance personeel, die hierin vertelde over de verstandhouding met een EHBO'er. In het kort kwam het hierop neer dat zij een goede verstand houding probeerde te bewaren met de EHBO'er door wanneer zij bij een ongeval kwamen en er was een EHBO'er aanwezig te luisteren wat zijn eerste ervaring was, dus wat hij had waargenomen, wat hij al had gedaan, etc.

    Nu mijn ervaring is net iets anders, ben bij verschillende ongevallen aanwezig geweest i.v.m. hulpverlening. Daar werd ik (en dit is ook de ervaring van mijn dochter) bijna of helemaal niet gehoord.

    Nu wil ik eens weten wat iemand anders zijn ervaring is.

  • konni

    Hoi Jack

    Ja vreemde toestanden wel.

    Bij een ongeval waar ik aanwezig was werd je totaal genegeerd,terwijl als ik bel voor mijn werk(seniorenalarmering) ik erg serieus word genomen.Zowel door de huisartsen als door ambulancepersoneel.Wel heb ik het idee dat het ambulancepersoneel geen flauw idee heeft wie wij zijn of wat we doen.Ik ben zelfs al aangesproken als “zuster”.

    Ook als ik als patient of moeder bel naar de doktersdienst,zetten ze me zo een tijdje in de wacht en valt het allemaal wel mee,maar bel ik voor mijn werk,en zeg ik dat ik een medisch alarm heb dan is er geen vuiltje aan de lucht,niets wachten of wat dan ook.

    groetjes konni

  • voorbijganger

    Hoi,

    Vanavond voor het eerst meegemaakt,je loopt op straat en daar liggen ineens twee jonge mannen op straat .Wat doe je? Gebeld wordt er al. Het eerst wat in me opkwam is te gaan kijken bij de slachtoffers en vragen wat er aan de hand was.

    Een van hen bleek af en toe weg te vallen ,gelukkig kon ik iemand tegen houden die de helm af wilde doen……Met het roepen van zijn naam bleef hij alert.

    Weer een beetje helder heeft hij zelf zijn helm afgedaan. Toen de ambulance er was heb ik wel drie keer moeten roepen dat hij WEL een helm droeg en dat hij hem ZELF heeft afgedaan. Hun reactie was ga alsjeblieft allemaal uit de weg!

    Dan sta je daar …..je voelt je een kijker die de hulpdienst alleen maar in de wegloopt……maar je wilde alleen maar helpen……het enige wat ik wist te doen was bij ze blijven tot er hulp komt en kijken of ik belangrijke informatie kan geven.

    Volgende keer ben ik weg zodra deskundige hulp arriveert .

    En binnenkort toch maar eens starten met die langgeplande EHBO cursus!

  • Frank de Boer

    Ik denk niet dat het om erkenning gaat maar om het feit dat je SERIEUS genomen wordt.

    Samenwerking heet dat, geloof ik. En waarom zou je samenwerken met iemand die je toch niet kent? Da's gewoon typisch Nederlands. Ik heb hier vaak dezelfde ervaring als jullie, maar het kan ook anders:

    Ik was laatst in een buurland bij een ongeval, en de ambulanciers van de ‘100’ vroegen me het hemd van mijn lijf, hoe de patiente er aan toe was en dergelijke.

    Dat geeft je als EHBO'er dan toch weer voldoening.

  • jan

    met alle respect maar de ambulanciers van de 100 zijn blij als ze van jullie iets horen want zelf zijn het ongeschoolde mensen met een aantekeningetje die overdag werkzaam zijn als klerk of monteur

    niet erg professioneel dus

    niet te verwarren met de MUG, die zijn wel geschoold

  • gast bezoeker

    Hoi,

    Zelf ben ik werkzaam als ambulancehulpverlener en in die hoedanigheid kom ik dan ook nog wel eens bij een ongeval waar ehbo-ers al hulp verlenen. We luisteren altijd naar hun bevindingen, maar helaas komt het ook nog wel eens voor dat zij ons willen gaan vertellen wat we moeten gaan doen. Daar luisteren we dan niet naar. In de ambulancehulpverlening hebben we bepaalde werkafspraken gemaakt waar we ons zoveel mogelijk aan dienen te houden. De benadering van het slachtoffer wijkt af van de benadering door een EHBO-er. Daarom kan het ook voorkomen dat wij ons eerst met andere dingen gaan bezig houden.

    Voor ons komt eerst de ademweg, dan de ademhaling, dan de circulatie, dan het bewustzijn en pas aan het eind de andere verwondingen.

    Als EHBO-er zul je altijd eerst naar het bewustzijn, afhankelijk van de bevindingen ga je daarna de circulatie of de ademhaling controleren, waarna de overige verwondingen aan de orde komen.

    Je ziet dat de benadering iets anders is. Dat geeft niet, maar het kan door een EHBO-er wel eens anders worden opgepakt.

    Ook las ik dat iemand een paar keer iets heeft getracht duidelijk te maken aan een ambulancebemanning. Dat is zeer vervelend. Als het goed is heb je van de betreffende bemanning een kaartje gehad met een telefoonnummer. Op dat kaartje staat dat indien je vragen hebt over de hulpverlening ed, je kunt bellen met het telefoonnummer dat er op staat. BEL DAT NUMMER DAN! En geef dan ook aan dat je dat niet als prettig hebt ervaren. Het werkt echt, ook bij jullie in de omgeving. Tijdens een hulpverlening gaat soms wel eens raar toe en kunnen opmerkingen van anderen wel eens niet gehoord worden.

    Als je geen kaartje hebt gekregen, kun je ook altijd het bedrijf bij jouw in de buurt bellen met je vragen. Eventueel kun je dat ook doen via de CPA, deze zal je dan door verwijzen naar het goede nummer (niet 112 hiervoor bellen).

    Het woord ‘zuster’ en ‘broeder’ is een bij ons gebruikte term die wij onderling vaak gebruiken naar collega's. Het had je dus moeten strelen dat men deze term gebruikte. Of was de ondertoon anders? Als dat zo is moet je zeker de betreffende dienst bellen, want dat kan niet.

  • Jack

    Wat betrefd benadering moet ik je gelijk geven, maar toch is mijn ervaring (ook als je niet wilt vertellen wat er gedaan moet worden) er niet naar je geluisterd wordt wat je eerste bevindingen zijn (helaas) want we moeten toch met elkaar proberen een slachtoffer te helpen.

    Maar bedankt voor je reactie, ik hoop dan ook dat de verstand houding beter wordt en dat er ook nar een EHBOér geluisterd wordt

    Het valt wel op dat als je goed kenbaar bent als EHBO'er er zo nu en dan wel naar je geluisterd wordt (dus kenbaar met een hesje bv) hoe zou dat komen ????

  • rick verweij

    Als een e.h.b.o.er het gevoel heeft dat hij genegeerd wordt door ambulancepersoneel , ligt dit aan de ambulancebroeders.

    Een goede verpleger zal juist veel vragen hebben over de oorzaak en moet zich op de hoogte stellen van de situatie ter plaatse.

    De hulpverlener ter plaatse ( de e.h.b.o er ) is daar de aangewezen persoon voor.

    Toegegeven er zijn ook e.h.b.o.leden die een arrogante houding aannemen, maar die kun je onder ambulancepersoneel ook vinden.,

    Vergeet niet dat veel ambulancepersoneel e.h.b.o er zijn geweest en dit is momenteel nog steeds een functie-eis.

    Ga door met jullie goede werk,

    Rick Verweij

    Ambulance-Chauffeurjan schreef:

    >

    > met alle respect maar de ambulanciers van de 100 zijn blij als

    > ze van jullie iets horen want zelf zijn het ongeschoolde mensen

    > met een aantekeningetje die overdag werkzaam zijn als klerk of

    > monteur

    > niet erg professioneel dus

    > niet te verwarren met de MUG, die zijn wel geschoold

  • rick verweij

    Moeten ze jou op straat laten liggen als het nodig moest zijn ?

    Minderwaardig om zo over collega,s te praten.!

    En daar begint het onbegrip tussen hulpverleners onderling……………..

  • Roeland

    Een beetje kalm over het 100 systeem in belgie. Ikzelf ben Belg en zit in de hulpverlening. Ik heb nog nooit problemen ondervonden i.v.m. de kunde van de ambulanciers. Zij zijn theoretisch en praktisch voldoende geschoold om de handelingen uit te voeren die ze mogen uitvoeren. Bij levensgevaar komt een MUG erbij en dan vormen de ambulanciers een ideale rechterhand van het MUG-team. De verstandhouding tussen ambulanciers en MUG personeel is heel goed en samenwerking loopt vlot. De ambulanciers krijgen trouwens pas hun brevet als ze naast het theoretisch examen ook slagen in hun stage, waar ze beoordeeld worden door spoedartsen en -verpleegkundigen van de MUG-teams. Het zijn inderdaad niet steeds professionelen, maar vrijwilligers zijn vaak ook heel gedreven en heel precies met hun werk bezig.