Ervaringen met EHBO'ers

  • Arie

    Als lid van de BHV (EHBO) van e Luchtmachtstaf in Den Haag zou ik jullie willen vragen je ervaringen met (andere) EHBO'ers naar mij te mailen in de vorm van een kort stukje, dat geplaatst kan worden in ons tweemaandelijkse magazine.

    Het kan gaan om goede maar ook minder goede ervaringen. Dit zodat onze EHBO'ers kunnen leren van de door anderen gemaakte foutjes (praktijk is vaak heel anders dan de theorie) of de dingen die juist wel goed gingen. Als BHV'er doe je immers veel minder ervaring op dan EHBO'ers die bij evenementen of op strandposten e.d. worden ingezet.

    Gaarne eerst in het kort jezelf even voorstellen en daarna een beschrijving van het gebeurde. Bij plaatsing ontvang je uiteraard een exemplaar van het betreffende nummer. Jullie kunnen het stukje mailen naar lowgardens@yahoo.com of artula10_@hotmail.com.

    Alvast heel erg bedankt,

    Arie

  • Herald

    Goed idee en initiatief, maar denk wel een BHV-er is nog geen EHBO-er.

    BHV is gericht op levensreddend handelen EHBO op eerste hulp verlening. Op het eerste oog lijkt het veel op elkaar maar het verschil is erg groot.

    Bij mij in de EHBO vervolglessen besteed ik veel aandacht aan het omgaan met een slachtoffer (geruststellen), hier begint namelijk je eerste hulp. In de BHV lessen die ik verzorg is hier geen plaats voor omdat je met levensreddend handelen bezig bent en voor een goede omgang met een slachtoffer is (bijna) geen tijd.

    Goede en slechte verhaaltjes kan ik voldoende bedenken, heb wat dat betreft veel ervaring. Maar het probleem is altijd dat het erg moeilijk is om dit op papier te zetten, Voor de verwerking van hulpverlening kan het soms makkelijk zijn om het van je af te schrijven maar ik persoonlijk probeer altijd met een zo groot mogelijke afstand met het slachtoffer om te gaan. Voor mij is dit de makkelijkste manier om om te gaan met traumatische gebeurtenissen. Tijdens de ramp in enschede heb ik een aantal slachtoffers geholpen, ben toen zeer close met ze omgegaan maar op dit moment zou ik geen details meer kunnen bedenken van wat en hoe ik het toen beleeft heb. Ook ben ik daarna nog lange tijd bezig geweest met het opvangen van EHBO-ers die er moeilijk mee om kunnen gaan, maar op een of andere manier hou ik het niet vast.

    groetjes

    Herald

  • jack

    Hallo Ari,

    even een korte reactie op jouw vraag.

    Ten eerste net als Herald al verwoorde het is moeilijk om situaties op papier te zetten. Je maakt als actief EHBO'er leuke en minder leuke dingen mee. Vooral als je veel op diverse evenmenten aanwezig bent. Ik mag ook wel zeggen dat ik terug kan kijken op een redelijk stuk ervaring want voordat ik als EHBO'er actief werd was ik eerst bij de vrijwillige brandweer (8 jaar) in mijn woonplaats en mijn laatste twee jaar zat ik op de hulpverleningsauto en dan kom je echt het nodige tegen, maar door mijn werkzaamheden (zit ook bij de luchtmacht) moest ik hiermee stoppen en ben toen actief gewoorden als EHBO'er. Dit om toch mijn kennis in dienst te stellen van de gemeenschap. Ik werk de laatste jaren als hulpkaderinstructeur en ben van plan om dit nog om te gaan zetten naar kaderinstructeur (word dus weer leren).

    Maar wat Herald ook al zei een BHV'er is nog geen EHBO'er je mist toch een stukje ervaring. Hierop heb een vraag is het op de luchtmachtstaf ook zo dat ze de regulere EHBO opleiding hebben laten vallen voor de BHV opleiding. Hieop zie ik gaarne een reactie.

    Groetjes Jack