Hallo,
Ik heb afgelopen najaar mijn schoonvader proberen te helpen door hem te beademen en hartmassage te geven.
We waren aan het klussen aan zijn nieuwe voliére toen hij plotseling rechtop ging zitten en zei: “nou, dit was het” en rustig achterover ging liggen.
Ik dacht in eerste instantie dat hij een grapje maakte, het was lekker weer, hij lag lekker in het zonnetje.
Dan dringt opeens tot je door dat het ernst is en dat je aan de slag móet.
Hele EHBO-boeken schieten door je hoofd en je hartslag bonst in je strot.
Dan treedt er een rust over je heen en je begint gewoon met reanimatie.
Het viel echt tegen, het was in de verste verte niet te vergelijken met de lessen die ik gevolgd heb.
Ondanks de geweldige hulp van twee buurmeisjes heeft hij het niet gehaald.
“Je hebt je best gedaan, Je kon niet meer doen” is de reactie van de meesten in een poging je op te beuren.
Dat weet ik zelf ook wel, ik héb m'n best gedaan en ik kón niet meer doen maar het knaagt zo aan je geweten…..
Ik weet dat ik vergat zijn hoofd geheel naar achter te houden en zijn gebit ben ik in eerste instantie ook vergeten te verwijderen.
Toen ik nog alleen aan het helpen was heb ik de juiste volgorde
( massage/beademing ) niet precies aangehouden.
Stél nou dat ik dat wél had gedaan….was ie er dan nog geweest ?
Er traden symptonen op als een erg opgezette buik wat beademen zeer zwaar maakte. Wás het wel een hartstilstand ? Er is geen sectie verricht, ik zal ermee moeten leren leven .
Ik heb zelf het idee dat het een gescheurde aorta kan zijn geweest daar hij nog geen “au” heeft gezegd en tot 1 minuut voor zijn dood moppen stond te tappen.
De huisarts dacht dat het zijn hart wel móest zijn daar hij nooit over zijn aorta had geklaagd……( wijsheid ?)
Ik vind het prettig mijn verhaal hier eens neer te zetten ook in de hoop dat er misschien mensen zijn die een soortgelijk overlijden van dichtbij meegemaakt hebben en mij misschien een klein beetje vooruit te helpen wat betreft mijn diagnose. ( eerlijk zijn )
Met vriendelijke groet, Cyril