oranje kruisboekje een bijbel

  • jessica

    ergen verderop in de discussie over paracetamol staat beschreven dat het oranje kruisboekje een bijbel is.

    in de ehbo les en vervolglessen is het wel zo om grote discussies te vermijden toch zou ik graag willen weten hoe andere hier over denken.

    groetjes jessica

  • Daniel

    Is het Oranje Kruisboekje de bijbel voor de EHBO-er? Ja, vind ik wel. Als je werkt volgense de methoden in het OK boekje ben je gewaarbord tegen aansprakelijkheid. Dat is ook de reden waarom een EHBO'er een bepaalde bescherming geniet. Wanneer een slachtoffer na behandeling door een EHBO'er nadelige gevolgen overhoudt, kan de EHBO'er niet aansprakelijk gesteld worden, als hij volgens het OK-boekje heeft gewerkt. Het is dus heel belangrijk om je aan het boek te houden.

    Met een bepaald ervaringsniveau kan het wel eens lastig zijn om je nog precies aan het boekje te houden. Vanzelf wen je je altijd bepaalde handigheidjes aan.

    Met de komst van allerlei hulpmiddelen wordt het steeds verleidelijker om die te gaan gebruiken, maar veel hulpmiddelen vereisen extra oefening, die veel EHBO'ers missen.

    Ik kan me dus wel in vinden in de mening dat het OK-boekje de bijbel voor de EHBO is. Als we meer bevoegdheden gaan krijgen, merken we dat vanzelf wel.

    Terzijde: ieder vakgebied heeft zo zijn bijbel.

    Groet,

    Daniel

  • Herald

    hoi jessica (en natuurlijk alle anderen)

    Ik heb de term bijbel in die discussie neergelegd. en ik zal proberen uit te leggen hoe ik dat bedoeld heb.

    Ik zie de OK als een bijbel, het boekje verteld je hoe je bij bepaalde verschijnselen moet handelen, en aan welke richtlijnen je moet houden.

    In de praktijk blijkt echter dat het niet altijd gaat zoals in het boekje staat beschreven. ( Bv blz 50 OK 23edruk: het draaien van een slachtoffer van buik op rug, hier staat beschreven dat je aan de zijde van het achterhoofd van het SO moet knielen, Maar hoe doe je dat als het SO op zijn buik langs een muur ligt met zijn gezicht van de muur af????, Breek je de muur dan weg om het OK te volgen??? Nee, je gaat opzoek naar andere mogelijkheden om het slachtoffer op zijn rug te draaien). Zo is het ook met de bijbel, er staan bepaalde regels en voorschriften in de bijbel en iedereen volgt die op zij of haar manier zonder zijn geloof te verloogenen.

    Zo moet je het ook met het Ok doen, houd je aan de regels en voorschriften maar leer om er op een verantwoorde wijze van af te wijken. Ga dus niet buiten je boekje (zoals het verstrekken van medicijnen want dat kom je nergens in je OK tegen) maar verricht die handelingen die jij noodzakelijk acht op een zo verantwoorde wijze als mogelijk is binnen de regels die je op je cursus geleerd hebt.

    Hoop dat je nu een beetje begrijpt waarom ik het OK een bijbel noem, mocht je nog vragen hebben schroom dan niet om verder te vragen.

    Groetjes

    Herald

    Kaderinstructeur