Beste Daniel,
zelf ben ik rodekruisvrijwilliger in Belgie. Zoals je misschien weet is het Rode Kruis in B (en ook het Vlaamse Kruis) de grootste organisatie op het vlak van evenementenhulpverlening (ik ken de situatie in NL niet). Wij hebben speciale opleidingen in het opzetten van hulpposten, het regelen van contracten, wettelijke verplichtingen e.d. Ikzelf heb zo'n opleiding (verantwoordelijke hulpdienst) gevolgd en je begrijpt misschien dat ik hier niet even alles kan gaan overlopen, maar enkele praktische tips voor het opzetten van de hulppost kan ik je wel geven:
- goede bereikbaarheid
- goede zichtbaarheid
- afgesloten van het publiek
- vraag de organisatie om je aanwezigheid bekend te maken
- minimum lokaal van 3 maal 3 meter
- geen trappen e.d., gewonden zijn vaak niet goed te been
- elektriciteit voorzien
- brancard op 2 schragen, eventueel 1 extra voor uitruk (aantal brancards afhankelijk van grootte van evenement)
- materiaal dichtbij brancard.
- zorg dat je volledig om de brancard kan wandelen indien mogelijk, toch zeker moet het slachtoffer van kop tot teen bereikbaar zijn.
-plaats ook enkele stoelen voor de wachtenden en de minder ernstig gewonden, zodat de brancard vrij is voor het geval hij echt nodig is.
- verwittig huisarts van wacht en ziekenhuis van het evenement, zodat ook zij weten dat er eventueel slachtoffers op komst zijn
- laat je niet overdonderen door de organisatie, vaak is EHBO verplicht en dan kunnen ze niet zonder jou. Als ze niet toegeven, beter niet gaan dan gebrekkig organiseren, omdat het enkel de naam van jouw organisatie schaadt.
- HEEL BELANGRIJK: als de organisatie je vraagt een dokument te tekenen waarop staat dat niemand gewond werd, NIET DOEN. Teken enkel als op het document staat dat niemand zich bij jouw post heeft aangemeld, dat is een heel verschil. Dergelijke documenten zijn vaak voor de verzekering, maar je weet nooit of iemand rechtstreeks naar het ziekenhuis of de huisarts is gegaan.
Als je nog meer vragen hebt, je hebt mijn email-adres, je mag me altijd mailen, ik help je graag.