EHBO-post bij een evenement

• Daniel

Graag zou ik jullie meningen en ideeen willen peilen over het inrichten van een EHBO-post bij een evenement. In veel gevallen zijn bepaalde risico's voor een organisatie aanleiding om EHBO bijstand te laten verlenen. In de meeste gevallen is een uitgebreide voorbereiding, zoals inrichting van een post, niet echt nodig, zoals bij markten en dergelijke, maar bij sportevenementen is het anders. De risico's zijn daar groter. Gelukkig verloopt alles vaak rustig, zonder ongevallen. Maar wat, als er toch iets gebeurd?

Welke aspecten zijn van belang bij het bepalen van de inrichting van een EHBO-post bij een evenement, gelet op inzet van EHBO'ers in verhouding tot een verwacht aantal mensen, gebruik van accomodatie, of eigen onderkomen.

Graag wil ik zoveel mogelijk informatie, omdat ik zelf binnen onze (kleine) vereniging het een en ander wil gaan organiseren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Daniel

• Herald

Tja, waar moet een EHBO post nou aan voldoen. Ik laat het altijd afhangen van het soort evenement en de verwachte aantal personen dat aanwezig kan zijn. Organisaties die bij ons hulp aanvragen worden ook verzocht om deze gegevens aan ons te verstrekken. Ook willen wij graag van de organisatie weten of hun een accommodatie beschikbaar hebben.

Wij zelf hebben een “partytent” met 4 zijden aangeschaft zodat je goed beschut en geen toeschouwers hebt. deze tent heeft een afmeting van 3 x 3 meter voor ons een goed formaat bij de standaard evenementen. In deze tent plaatsen wij 1 draagbaar op schragen zodat er een behandeltafel is en buiten 1 draagbaar voor eventueel vervoer vanaf het evenementen terein naar de post toe. Verder is er een ruime sortering verbandmiddelen en jerrycans met water aanwezig. ook staan er een paar stoelen. dit is voor ons meer dan genoeg om mee te werken. Als de organisatie een ruimte beschikbaar stelt ga dan ruim voor het evenement kijken of de lokatie aan jullie eisen voldoet. Het wil wel eens voorkomen dat een organisatie een ruimte beschikbaar stelt waar je dus echt niet in werken kunt, hokjes van 2 x 1 meter heb ik al een paar keer mee gemaakt, hier moest je dan ook nog via een smalle gang naar toe lopen. De organisatie ziet de EHBO namelijk meestal als een noodzakelijk kwaad en denken niet in de trant van een EHBO-er.

Zorg er ook voor (of laat er voor zorgen) dat de lokatie van de hulppost goed herkenbaar is aangegeven doormiddel van bewegwijzering en of vlaggen.

Laat je door organisaties niet afschepen met dat kan niet en dat lukt ook niet, zij zijn vaak verplicht om te zorgen dat er EHBO aanwezig is en jullie vereniging moet dat regelen op de manier die jullie past, als de organisatie je in een hoekje wil wegdrukken ver van het evenement af dan kun je er gerust op staan om een andere plaats te krijgen. Wij hebben ooit 2 uur voor een concert in een feesttent de halve zaal laten verbouwen om op een verantwoorde wijze EHBO te kunnen verlenen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders hoor ik het wel weer.

Groetjes

Herald

• Daniel

Hier heb ik inderdaad wat aan Herald. Ik kan een groot aantal dingen goed gebruiken voor het plan dat ik wil gaan opstellen. Pas 2 jaar doe ik mee met evenementenhulpverlening, maar de opzet zoals die tot nu toe werd gebruikt zinde mij niet, vandaar mijn vraag om informatie.

Dank je wel voor je informatie.

Groetjes,

Daniel

• H.evegaars

Laat je niet in de maling nemen als je bijeen evenement aanwezig moet zijn het is meest al een sluit post op de begroting.Als jullie wel besluiten om deel te nemen aan zo,n evenement dan moet je met voldoende man kracht zijn, wij doen meest al ervaren ehbo er met leerlingen of die net hun diploma hebben gehaald .laten meelopen dan ben je meest al met 3 of 5 mensen , een party tent is ideaal deze gebruiken wij ook altijd laat ook een vaste ehbo,er fungeren als degene die naar buitentoe kan communiceren bv iemand van de brandweer wij hebben in onze ver.ook een paar brandweer mensen als ehbo,er dat werkt uitstekend ,zorg altijd dat je water en voldoende middelen hebt want als er problemen komen ben je zo door je spullen heen dat is mijn ervaring zorg ookdat je kan werken zonder publiek erbij want dat is een regelrecht drama ze weten alles beter dan jij ook al doe je nog zo je best.Ik doe dit al geruime tijd het is heel leuk en dankbaar werk en als je niets hoeft te doen is het nog veel leuker .Veel succes K:N:V: afd lage zwaluwe

• Roeland

Beste Daniel,

zelf ben ik rodekruisvrijwilliger in Belgie. Zoals je misschien weet is het Rode Kruis in B (en ook het Vlaamse Kruis) de grootste organisatie op het vlak van evenementenhulpverlening (ik ken de situatie in NL niet). Wij hebben speciale opleidingen in het opzetten van hulpposten, het regelen van contracten, wettelijke verplichtingen e.d. Ikzelf heb zo'n opleiding (verantwoordelijke hulpdienst) gevolgd en je begrijpt misschien dat ik hier niet even alles kan gaan overlopen, maar enkele praktische tips voor het opzetten van de hulppost kan ik je wel geven:

- goede bereikbaarheid

- goede zichtbaarheid

- afgesloten van het publiek

- vraag de organisatie om je aanwezigheid bekend te maken

- minimum lokaal van 3 maal 3 meter

- geen trappen e.d., gewonden zijn vaak niet goed te been

- elektriciteit voorzien

- brancard op 2 schragen, eventueel 1 extra voor uitruk (aantal brancards afhankelijk van grootte van evenement)

- materiaal dichtbij brancard.

- zorg dat je volledig om de brancard kan wandelen indien mogelijk, toch zeker moet het slachtoffer van kop tot teen bereikbaar zijn.

-plaats ook enkele stoelen voor de wachtenden en de minder ernstig gewonden, zodat de brancard vrij is voor het geval hij echt nodig is.

- verwittig huisarts van wacht en ziekenhuis van het evenement, zodat ook zij weten dat er eventueel slachtoffers op komst zijn

- laat je niet overdonderen door de organisatie, vaak is EHBO verplicht en dan kunnen ze niet zonder jou. Als ze niet toegeven, beter niet gaan dan gebrekkig organiseren, omdat het enkel de naam van jouw organisatie schaadt.

- HEEL BELANGRIJK: als de organisatie je vraagt een dokument te tekenen waarop staat dat niemand gewond werd, NIET DOEN. Teken enkel als op het document staat dat niemand zich bij jouw post heeft aangemeld, dat is een heel verschil. Dergelijke documenten zijn vaak voor de verzekering, maar je weet nooit of iemand rechtstreeks naar het ziekenhuis of de huisarts is gegaan.

Als je nog meer vragen hebt, je hebt mijn email-adres, je mag me altijd mailen, ik help je graag.

• Daniel

Bij elkaar genomen is zo al aardig wat informatie op tafel gekomen, waar iedereen wel wat mee kan, denk ik. Allemaal heel erg bedankt. Degenen die nog een reactie willen posten: graag. Hoe meer info, hoe liever natuurlijk.

Bij een bedrijf heb ik prijsinformatie gevraagd voor een tent, die gebruikt kan worden in het open veld o.a. Deze tenten worden ook door het Rode Kruis gebruikt. Heel mooi, dat wel, maar ook heel duur. Een tent met een vloer oppervlak van 5,2 x 3,4 meter kost dik F 16.000,-. Het zal dan wel bij een eenvoudige partytent blijven, zoals enkelen adviseerden.

• Petje Patrick

Daniel, wij hebben bij onze vereniging regelmatig een motorcross als evenement. wij hebben na ongeveer een jaar van hen een caravan gekregen. Deze nemen wij mee naar alle evenementen. In deze caravan hebben wij ook een eerste hulp post ingericht. bedden en verband en dergelijke . je kunt misschien eens horen of niemand een oude caravan heeft staan die je dan opknapt en omtovert tot eerste klas 1e hulppost? Ik heb zelf een set van 6 portofoons, en die leen ik bij evenementen ook uit aan de vereniging. Hoe je met zijn allen niet iets voor elkaar kunt krijgen???

• peter

Hoi Daniel,

vandaag voor het eerst op het prikbord, maat alla

Ik ben diverse keren als EHBO-er bij (sport-)evenementen ingezet. En van ervaring leer je.

Zorg ervoor dat de ruimte toegankelijk is. Ik heb meegamaakt dat de officiele EHBO-ruimte, keurig verzorgd, niet met een brancard in te komen was.

Zorg voor voldoende ruimte, voor meerdere slachtoffers, ventilatie, bereikbaar voor ambulance, herkenbaar, stromend warm en koud water, dichtbij de kantine ( verder hulp, kopje thee en telefoon ( of eigen GSM )

Verder een lijstje met de dienstdoende huisartsen, routebeschrijving naar dichtstbijzijnde EHBO-post van het ziekenhuis. suk7 peter