Actieve EHBO'ers??!!

  • Daniel

    De afgelopen avond was de jaarvergadering van onze vereniging. We zijn in het rijke ‘bezit’ van 50 leden. 37 meenden deze avond te moeten genieten van het lekkere weer (nu kan het nog, ja). M.a.w. Een zeer succesvolle vergadering met 13 leden. Niet dus.

    Is dit een uitzondering of komt iets dergelijks steeds vaker voor? Was het vroeger anders?

    Neem van mij aan, dat ik hierover behoorlijk chagrijnig ben. Ik moet het me niet aantrekken, maar dit gaat me zo'n beetje aan het hart. Zijn er meer mensen die dat gevoel hebben? Iets te willen bereiken, maar niet te kunnen door gebrek aan medewerking. Ik weet dat ik nog jong (en misschien een tikje naief) ben, maar er is zoiets leuks van te maken.

    Groetjes,

    Daniel

  • Herald

    ja dat ken ik.

    ik ben al jaren lid van een van de grootste EHBO verenigingen in nederland, c.a. 900 leden.

    Op de vergaderingen zijn er altijd ongeveer een lid of 30 aanwezig.

    Het zijn dan wel vaak de leden die erg nauw bij de vereniging betrokken zijn, het probleem zit in het feit dat veel ehbo-ers via het werk hun diploma geldig moeten houden i.v.m. de arbo wet, ze zijn veel minder betrokken bij de vereniging. doen ook weinig tot geen hulpverlening, ze hebben er gewooweg geen zin in.

    Ik denk dat je dat wel bioj veel meer verenigingen ziet.

    De andere vereniging waar ik lid van ben bestaat uit zeer gemotiveerde EHBO-ers. op de vergaderingen van deze vereniging zijn alle leden aanwezig.

    groetjes

    Herald

  • ben

    beste daniel,

    ik ben lid van een vereniging met 400 leden, bij ons zijn er op een vergadering zo'n 150. Niet dat ie nou allemaal zo toegewijd zijn, maar wat wij doen is

    a: voordeze avond een stempeltje geven (mits je hem uitzit)

    b: we houden de vergaderingen kort en bondig

    c: en datis belangrijker denk ik we houden altijd een lezing. (met als succes nummer we laten een ambulance komen, en die laden we dan uit kan iedereen kijken voelen ruiken en vragen stellen, die gasten vertellen sterke verhalen, en geloof me je leden willen niet meer naar huis)

    maar er zijn onderwerpen genoeg….

    Overigens ben ik wel met hareld eens dat veel mensen het vooral doen omdat het moet van hun werk, maar dat merk ik meer op de gewone lesavonden, dan op de vergadering.

    Misschien kan je er iets mee.

    ben

  • Herald

    EEN STEMPEL VOOR EEN VERGADERING?????????

    LAAT HET ORANJE KRUIS HET NIET HOREN, ZO KOM JE TOCH NIET AAN JE LEERDOELEN!!!!!!!!

  • Daniel

    Voor de aanwezigheid op de vergadering geven we geen stempeltje of kruisje.

    De vergadering is meestal binnen een uur afgelopen. Na die tijd gaan we met z'n allen bij de bar iets drinken. De laatste vergadering op kosten van de club.

    Over lezingen:

    Het afgelopen seizoen hebben we een lezing gehad van de Brandwondenstichting. Het resultaat: slechts 18 aanwezigen.

    Een paar weken daarvoor was de ambulancedienst te gast. Dit leverde wel een groot aantal aanwezigen op. Mensen zijn inderdaad wel in voor actieverhalen.

    Met het houden van lezingen op een jaarvergadering heb ik zelf wel goede ervaring. Het is inderdaad het overwegen waard.

  • ben

    of het mag of niet weet ik niet, maar als je een lezing hebt met een goed ehbo onderwerp, denk ik dat het meer waard is dan een gewone les.

    bijv. een lezing van de brandwonden stichting gaat heel wat verder dan die pagina tekst in het ok boekje. Net als bijvoorbeeld, een lezing van de epilepsie stichting.

    en zolang het oranje kruis nog denkt dat ademhaling dient voor het afvoeren van koolzuur denk ik dat ze hun mond maar moeten houden

    ben

  • Gert-Jan

    Bij een van de verenigingen waar ik lid van ben kun je d.m.v. het lopen van een collectewijk een aantekening halen. Hierdoor krijgt de vereniging geld binnen en de EHBO-er weer een krabbel.

    Ook kun je een afspraak maken om voor ingezette uren bij evenementenhulpverlening een aantekening als zijnde herhalingsles (max 3 per twee jaar… met minimaal 30 uur inzet) te geven. Want hier doe je tenminste nog praktijk ervaring op ook..

    Als idee voor een lezing zou ook nog kunnen de hyperventilatiestichting en de Ned Vereniging voor Gelaryngectomeerden. Die andere, eerder genoemde, clubs doen 't ook erg goed… Uiteraard ook hier een aantekening voor geven.

    Dan heb je al 2 collecte, 2 lezingen en 3 evenementenverzorging, dan heb je voor een jaar al de benodigde aantekeningen (mits je dan de reanimatieles nog volgt).

    Of het goed is dat het op deze manier gebeurt, laat ik me niet over uit, maar het is praktijk.

  • jolanda

    Belachelijk een stempel (of handtekening) voor dienstverlening. Hoe vaak posten we niet zonder dat er ook maar iets gebeurt? Doe je dan ervaring op?

    Van het lopen met een colletcte bus haal je ook heel goed boven hoe het ook al weer moest met die drukpunten en dat wonddrukverband (om maar een voorbeeld te noemen)!

    Bij onze vereniging krijg je gelukkig alleen een stempel voor een gevolgde vervolgles.

  • Hilde

    Het probleem van elke vereniging. We mogen blij zijn als we 12 mensen bij de vergadering zijn . Ja en tegenwoordig zijn de mensen niet meer gemotiveerd ze komen voor de stempels omdat het een must is van hun werkgever.

    Er zijn maar een paar echte EHBO ers en die zitten dan ook meestal in de buitendienst. Om je diploma geldig te houden moet je gewoon je aantal lessen volgen. En ja als er een intresante avond is dan heb je een vollebak. Wat mij opvalt is dat ze liever luisteren naar een lezing dan dat ze iets moeten doen b.v. beademen , transport, verbandleer.Ook wil er niemand een functie in het bestuur het is zo moeilijk om vrijwillegers te krijgen. Ook word het moeilijk i.v.m het nieuwe belastingstelsel een kader e/o arts te vinden .

    Trouwens op de jaarvergadering van het hoofd bestuur komt voornamelijk de besturen van de onderafdelingen.

    Hopende op een vruchtbaar verenigings jaar met wat meer cursisten.

    HildeDaniel schreef:

    >

    > De afgelopen avond was de jaarvergadering van onze vereniging.

    > We zijn in het rijke ‘bezit’ van 50 leden. 37 meenden deze

    > avond te moeten genieten van het lekkere weer (nu kan het nog,

    > ja). M.a.w. Een zeer succesvolle vergadering met 13 leden. Niet

    > dus.

    >

    > Is dit een uitzondering of komt iets dergelijks steeds vaker

    > voor? Was het vroeger anders?

    >

    > Neem van mij aan, dat ik hierover behoorlijk chagrijnig ben. Ik

    > moet het me niet aantrekken, maar dit gaat me zo'n beetje aan

    > het hart. Zijn er meer mensen die dat gevoel hebben? Iets te

    > willen bereiken, maar niet te kunnen door gebrek aan

    > medewerking. Ik weet dat ik nog jong (en misschien een tikje

    > naief) ben, maar er is zoiets leuks van te maken.

    >

    > Groetjes,

    >

    > Daniel

  • jessica

    ik ben het helemaal met je eens herald. je kunt niets leren van het lopen van een collecte.

    Wij hebben ook ieder jaar een collecte en daar doet zeker 3 kwart van de vereniging vrijwillig aan mee. we hebben op dit moment 92 leden .

    ik moet zeggen dat we op de jaarvergadering altijd meer als de helft van de leden aanwezig zijn. en ik moet ook bekennen dat de vergaderingen super saai zijn. maar onze leden hebben heel veel inspraak tijdens de vergaderingen. we beslissen samen over vele verschillende dingen misschien komen er daarom zo veel.

    jolanda schreef:

    >

    > Belachelijk een stempel (of handtekening) voor dienstverlening.

    > Hoe vaak posten we niet zonder dat er ook maar iets gebeurt?

    > Doe je dan ervaring op?

    > Van het lopen met een colletcte bus haal je ook heel goed boven

    > hoe het ook al weer moest met die drukpunten en dat

    > wonddrukverband (om maar een voorbeeld te noemen)!

    > Bij onze vereniging krijg je gelukkig alleen een stempel voor

    > een gevolgde vervolgles.