Ik weet niet wat een BHV-cursus is (in België hebben we dat niet) dus daar ga ik mij niet over uitspreken. Ik denk wel dat het nuttig is om in de rij-opleiding kort een paar zeer belangrijke EHBO-aspecten uit te leggen zonder er een hele cursus rond te maken (anders krijg je een veel te omslagtige rij-opleiding). Je kan bvb uitleggen hoe je reanimeert, dat je het slachtoffer best niet verplaatst als er geen gevaar is, hoe je bloedingen stelpt, eerste hulp bij shock, hoe je de toestand van het slachtoffer juist inschat… maar bvb behandeling van epilepsie of verstikking niet natuurlijk, dat heeft geen nut (bij auto-ongelukken). Wat ook heel belangrijk is vind ik… hoe alarmeer ik de hulpdiensten? Je ziet (hoort) vaak mensen in paniek bellen zodat de dispatcher nog 10 keer moet vragen waar en wat er aan de hand is, dit is belangrijk tijdverlies. Over de verbanddoos ben ik kort: die moet er zijn (is trouwens verplicht in België), al is de inhoud vaak maar mager. Ik behandel een zwaar bloedend slachtoffer nog steeds liever met handschoenen en stelp een bloeding liever met steriel verband dan met een vuile handdoek.
Groeten
Roeland