jongeren

  • jessica

    hallo,

    ik ben zelf een aktief ehbo-er en lotus. ik ben 21 jaar oud.

    Wat me erg op valt dat er maar weinig mensen van mijn leeftijd actief zijn bij de ehbo of lotus. Ook heb ik regelmatig het gevoel dat ik me eigen moet bewijzen vanwege mijn leeftijd (niet in mijn lotusvereniging maar wel daarbuiten)

    Hebben meer mensen hier mee te maken gehad? zijn er bij jullie in de vereniging ook weinig jongeren? Hoe zou dit komen?

    wie o wie heeft er een antwoord voor mij?

    grietjes jessica

  • peter

    Beste Jessica,

    Je bent niet de enige en je staat dus absoluut niet alleen hierin. Ikzelf ben 19 jaar oud (bijna 20), ben ondertussen gediplomeerd drogist en wil mijn kaderpapieren gaan halen. Ik stuit hierbij op een heleboel onbegrip en heb ook het gevoel dat ik me eerst maar eens moet bewijzen (in de ogen van anderen) voordat z je als volwaardig gaan zien.

    Bijkomend probleem is dat ik mede eigenaar ben van een groothandel in ehbo materialen, wat stuit op nog meer ongeloof. Als je meer van gedachte wilt wisselen mag je me ook mailen: peterjantz@hotmail.com

    Groeten

    Peter

  • Daniel

    Hoi Jessica,

    Het probleem is bekend; jongeren zijn niet echt warm te krijgen voor vrijwilligerswerk. Op een enkele uitzondering na.

    Zelf ben ik 22. Inmiddels zo'n 3 jaar in het bezit van het EHBO-diploma. Sinds een jaar zit ik in het bestuur van de plaatselijke vereniging, sinds kort als secretaris.

    In onze vereniging is het grootste deel van de leden tussen de, schat ik, 30 en 50 jaar. In de leeftijdscategorie van 17 tot 25 jaar zijn er zo'n 10 leden. Dit is wel 20 % van de leden. (50 leden dus).

    Binnen de EHBO is iets ontstaan, dat aan het imago van de vereniging niet veel goed heeft gedaan. De hoge gemiddelde leeftijd in de vereniging stoot jonge leden snel af. Onze vereniging heeft moedwillig een jongere in het bestuur willen hebben, om onder andere nieuwe ideeen te bewerkstelligen, maar ook om meer jongeren aan te trekken. Het is ook pas sinds 3 - 4 jaar dat er meer jongeren bijkomen.

    Er gaan ook leden weg. (BHV- en EHBO-)Opleidingen die door bedrijven worden betaald, en in de tijd van de baas worden gevolgd, vervangen de EHBO-cursus. Herhalingslessen worden dan ook niet meer bezocht.

    Persoonlijk vind ik het erg jammer dat niet meer jongeren lid zijn bij EHBO-verenigingen. Er kunnen dan ook op jongeren gerichte oefenavonden worden georganiseerd. Met onderwerpen, die in de belevingswereld van de jongeren aan de orde komen. Voor de oudere leden zijn dergelijke onderwerpen vaak niet meer dan een ver-van-het-bedshow, en worden daarom ook niet behandeld.

    Een ander probleem dat veelal bij jongeren speelt, is tijd. Voor veel dingen is tijd, tijd om geld te verdienen (huis, auto), te sporten. Vrijwilligerswerk is per definitie niet leuk (aldus het imago), dus daar beginnen ze niet aan.

    Het lijkt er ook op, dat mensen ook bang zijn om in een openbare gelegenheid een EHBO-dienst te lopen. Zelf vind ik dat wel heel leuk. Het hangt er dan ook vanaf hoe de vereniging de leden daarin helpt. Als de EHBO'ers elke keer het wiel zelf moeten uitvinden, is de aardigheid er snel af. Met meer organisatorische stevigheid bereik je veel meer. Ten opzichte van je collega-EHBO'ers, maar ook tegenover de organisatie van het evenement waar je dan ingezet wordt.

    Al meerdere keren ben ik gevraagd om de kaderopleiding te gaan doen. Het afgelopen jaar heb ik echter eerst met een cursus meegelopen als assistent. Dat beviel zowel mij als de kader heel goed. Toch kwam ik erachter, dat je voor dergelijk werk een natuurlijk overwicht moet hebben. Als jochie van 22 heb je dat niet. Mensen zijn eerder bereid om van een oudere iets aan te nemen, dan van een jongere. In de jeugd-EHBO zou het denk ik beter gaan, maar dat is ook een vak apart.

    Om de problematiek op te lossen zijn een aantal dingen mogelijk.

    - Directe confrontatie van de jongeren met EHBO. Veel jongeren lijken zich te vervelen en gaan lopen vervelen op hangplekken. Vraag eens of ze zin hebben om iets anders te gaan doen, wat ook nog eens nuttig is.

    - Landelijke promotie-acties.

    - Promotie in streekkranten, jongerentijdschriften, bromfietstijdschriften.

    Ik hoop dat je iets met dit enigszins rommelige antwoord kunt.

    Groet,

    Daniel

  • Daniel

    Hoi Peter,

    Als je kader bent, moet je overtuigend overkomen. Je kunt het als ‘jochie’ van 21, 22 nog zo mooi vertellen; je staat vaak voor een groep mensen, waarvan er sommigen 3 keer zo oud kunnen zijn als jij (herhalingslessen). Die mensen zien je dus ook echt als snotneus, en tegenover die mensen moet jij je gaan bewijzen. Dat kost veel moeite. Je kunt altijd met jongeren beginnen, en na een paar jaar pas de ‘ouwe knarren’ aanpakken. (sorry voor de uitdrukking)

    Zelf wil ik ook nog een keer de kaderopleiding gaan doen. Een en ander daarover heb ik ook al in een reactie op het bericht aan Jessica geschreven.

    Veel succes overigens met je kaderopleiding.

    Groet,

    Daniel

  • Jan

    Sorry Daniel,

    Dit is onzin.

    Het ligt er helemaal aan hoe jij je opsteld. Daar reageren mensen op.

    Ik was 21 toen ik voor de klas stond. Tegenover volwassenen. En ik heb daar nooit problemen mee gehad. Je zult altijd mensen houden die al veel langer EHBO-er zijn dan jij.

    Je moet iedereen in zijn waarde laten. Lesgeven aan volwassenen is niet moeilijk als je maar weet hoe. En dat leer je wel op de kaderopleiding.

  • Daniel

    Jan,

    Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar over het algemeen wordt iets makkelijker geaccepteerd als voor de klas een ouder persoon staat. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Daarom schreef ik dat en daarom begin ik voorlopig nog niet aan de kaderopleiding.

  • jessica

    hoi daniel,

    De reden die ik had achter deze discussie is als volgt:

    Ik ben zelf een lotus. Toen ik melde in mijn ehbo vereniging dat ik wilde beginnen met een lotus opleiding werd ik door vele grote ogen aan gekeken van verbazing. Nu ik geslaagd ben geloven ze me wel maar heb ik het gevoel dat ik door het bestuur van de vereniging nog niet voor de volle 100% geaccepteerd wordt dat zo'n jong iemand al heel wat te vertellen heeft.

    IK heb getroffen met mijn lotusvereniging. daar ben ik met open armen ontvangen en doen ze helemaal niet moeilijk over het feit dat ik jonger ben als zij. (gemiddelde leeftijd van de vereniging: ik gok 33- 35 jaar) Buiten deze vereniging moet ik me zelf steeds weer bewijzen en wordt ik niet serieus genomen. Toch ben ik nog steeds met heel veel plezier een lotus.

    Ik ben begonnen met de lotus ongeveer 2,5 jaar geleden en ik ben er voor de volle 100% voor gegaan. ik heb slechte en goede tijden mee gemaakt, ben vreselijk goed gehopen door mede collega lotussen en nog heb ik er veel plezier in. Ook nu ik op dit moment in een dipje zit en me buiten mijn lotusvereniging soms vreselijk hupeloos voel omdat niemand me wil begrijpen

    ( vanwege mijn leeftijd) ga ik door. en nog steeds met veel plezier. We hebben laatst mee gedaan aan een ehbo-wedstrijd als lotus zijnde en daar haal ik alle krachten uit om verder te gaan. Op zo'n dag weet ik weer waarom ik het doe.

    Ik wil je met dit verhaal 1 tip meegeven. Als je als secretaris bent in je vereinging en zij moedigen je aan om een opleiding te volgen grijp je kans. Je bent dan wel jong en een snotneus zoals jij het zegt, maar je kunt vele mensen bewijzen dat je het wel zeker waard bent.

    Ook ik heb dit jaar al weer vele mensen bewezen dat, hoe jong ik ook ben, wel verstand heb en dat ik heel goed weet waar ik mee bezig ben. Al hebben veel ouderen daar onbegrip voor.

    laat je eigen niet kennen steek je kop omhoog en ga ervoor.

    ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijk ben geweest. mijn bedoeling van deze discussie was om er achter te komen of meerder mensen net zo'n dipje zitten of hebben gezeten. Hopelijk kom ik nog meer van deze mensen tegen en krijg ik meer contacten met jongeren binnen deze branch. Als er nog mensen zijn met ideeen voor me hoor ik die graag

    Groetjes jessica

  • Daniel

    Duidelijk Jessica, dank je wel voor je reactie.

    Het was niet dat ik arrogant wilde doen hoor (excuses aan degenen die dat zo hebben ervaren), maar je ervaart zelf het acceptatieprobleem buiten je lotusgroep. Ik wil zelf meer ervaring hebben in de praktijk zodat ik ook daaruit kan informatie kan putten. Ik denk dat dat voor een kader onmisbaar is om de lessen meer inhoud te geven.

    Bovendien, als ik nu echt niets meer te doen zou hebben…. Ik studeer ook nog.

    Groetjes Daniel

  • Ben (LOTUS)

    Ik denk dat behalve het “ontbreken” van vrije tijd en het niet inzien van het nut van een EHBO-diploma ook nog iets anders meespeelt. Ik denk dat veel jongeren nog steeds menen dat een EHBO diploma moeilijk te behalen is, omdat de verbanden zeer nauwkeurig aangelegd moeten worden. Ook de kostprijs (hier kost een cursus ruim driehonderd gulden) kan een probleem zijn omdat de “jeugd” het liever aan iets anders uitgeeft. Dit tesamen met het imago dat het allemaal oudere mensen zijn die het diploma hebben, zal de jeugd doen afremmen om snel een EHBO-cursus te volgen. Ik denk dat als er meer “reclame” gemaakt zal worden en de verenigingen een ander imago krijgen er meer jongeren een cursus gaan volgen.

    Ben

  • Dirk-Jan

    Beste Jessica,

    Ik was net 18 toen ik het ehbo-diploma haalde, (nu 22 jaar) gelijk ben ik begonnen met diensten te draaien op de strandpost. Het viel me toen gelijk op dat van de +/- 50 mensen die daar diensten doen ik de op een na de enige jongere was.

    Jammer hoor, jongeren komen vaak met nieuwe ideeen, het zou leuk zijn als er wat meer zouden komen.

    De vereniging vond het erg leuk om een jongere erbij te hebben, er werd gelijk een bestuursfunctie aangeboden die ik ook drie jaar gedaan heb.

    Door de ervaring die ik in die jaren heb op gedaan op de strandpost kon ik de HOC-opleiding gaan doen, en ik ben nu lid van het SIGMA-team. (wel bekend toch?) Ook daar ben ik verreweg de jongste.

    Groetjes Dirk-Jan, je kan me emailen dirkjanbakker@hotmail.com