Hoi Jessica,
Het probleem is bekend; jongeren zijn niet echt warm te krijgen voor vrijwilligerswerk. Op een enkele uitzondering na.
Zelf ben ik 22. Inmiddels zo'n 3 jaar in het bezit van het EHBO-diploma. Sinds een jaar zit ik in het bestuur van de plaatselijke vereniging, sinds kort als secretaris.
In onze vereniging is het grootste deel van de leden tussen de, schat ik, 30 en 50 jaar. In de leeftijdscategorie van 17 tot 25 jaar zijn er zo'n 10 leden. Dit is wel 20 % van de leden. (50 leden dus).
Binnen de EHBO is iets ontstaan, dat aan het imago van de vereniging niet veel goed heeft gedaan. De hoge gemiddelde leeftijd in de vereniging stoot jonge leden snel af. Onze vereniging heeft moedwillig een jongere in het bestuur willen hebben, om onder andere nieuwe ideeen te bewerkstelligen, maar ook om meer jongeren aan te trekken. Het is ook pas sinds 3 - 4 jaar dat er meer jongeren bijkomen.
Er gaan ook leden weg. (BHV- en EHBO-)Opleidingen die door bedrijven worden betaald, en in de tijd van de baas worden gevolgd, vervangen de EHBO-cursus. Herhalingslessen worden dan ook niet meer bezocht.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat niet meer jongeren lid zijn bij EHBO-verenigingen. Er kunnen dan ook op jongeren gerichte oefenavonden worden georganiseerd. Met onderwerpen, die in de belevingswereld van de jongeren aan de orde komen. Voor de oudere leden zijn dergelijke onderwerpen vaak niet meer dan een ver-van-het-bedshow, en worden daarom ook niet behandeld.
Een ander probleem dat veelal bij jongeren speelt, is tijd. Voor veel dingen is tijd, tijd om geld te verdienen (huis, auto), te sporten. Vrijwilligerswerk is per definitie niet leuk (aldus het imago), dus daar beginnen ze niet aan.
Het lijkt er ook op, dat mensen ook bang zijn om in een openbare gelegenheid een EHBO-dienst te lopen. Zelf vind ik dat wel heel leuk. Het hangt er dan ook vanaf hoe de vereniging de leden daarin helpt. Als de EHBO'ers elke keer het wiel zelf moeten uitvinden, is de aardigheid er snel af. Met meer organisatorische stevigheid bereik je veel meer. Ten opzichte van je collega-EHBO'ers, maar ook tegenover de organisatie van het evenement waar je dan ingezet wordt.
Al meerdere keren ben ik gevraagd om de kaderopleiding te gaan doen. Het afgelopen jaar heb ik echter eerst met een cursus meegelopen als assistent. Dat beviel zowel mij als de kader heel goed. Toch kwam ik erachter, dat je voor dergelijk werk een natuurlijk overwicht moet hebben. Als jochie van 22 heb je dat niet. Mensen zijn eerder bereid om van een oudere iets aan te nemen, dan van een jongere. In de jeugd-EHBO zou het denk ik beter gaan, maar dat is ook een vak apart.
Om de problematiek op te lossen zijn een aantal dingen mogelijk.
- Directe confrontatie van de jongeren met EHBO. Veel jongeren lijken zich te vervelen en gaan lopen vervelen op hangplekken. Vraag eens of ze zin hebben om iets anders te gaan doen, wat ook nog eens nuttig is.
- Landelijke promotie-acties.
- Promotie in streekkranten, jongerentijdschriften, bromfietstijdschriften.
Ik hoop dat je iets met dit enigszins rommelige antwoord kunt.
Groet,
Daniel