Eigenwijze betweters. Wat te doen.

• Daniel

Wat ik vanavond toch heb meegemaakt, dat wil je niet weten. Ik zal het verhaal vanaf het begin vertellen.

Deze week is het feestweek bij ons op't dorp. Het begon maandag al met een autotrekwedstrijd, vanavond was er een zeskamp en morgenmiddag (donderdag) is er een skeelerwedstrijd. Drukke tijden voor de vereniging, want op alle evenementen is de EHBO aanwezig. Zo ook vanavond bij de zeskamp. We waren met z'n tweeen. Collega Henk en ik.

Het was bijna afgelopen, toen een van de spelers zijn al zwakke enkel verzwikte. We werden er bij geroepen en zijn vrijwel gelijk begonnen met koelen. Een stevige 20 a 30 liter koel water met doeken op de zwelling gehouden. Dit had volgens het slachtoffer goed resultaat. Daarna heb ik een drukverband aangelegd.

Het verband zat er nog niet koud om, toen ineens een man aan kwam lopen, die een pak ijsklontjes zij zich had. Hij beweerde dat hij wel even zou gaan koelen. Wat doet hij: Haalt de zwachtel eraf. (we hadden hem ten strengste verboden dat te doen) Haalt de watten eraf. Legt het pak ijsklontjes op de blote huid (hij weigerde er een stuk textiel tussen te doen) en fixeert het met een zwachtel. Daarna overgiet hij het geheel met water en loopt weg. Laat het slachtofer met het been in het luchtledige hangen. Ik was eerst behoorlijk boos, heb m'n spullen gepakt en ben weggegaan. Later is dat bijgetrokken.

Nu leek het er later op dat het iemand van de voetbalvereniging was. Had hij dat wel eens mogen zeggen.

Voor de rest was het een heeel erg leuke avond.

Hebben jullie dat wel eens meegemaakt en wat hebben jullie toen gedaan, of wat zouden jullie doen in zo'n situatie. Ik hoor het graag.

Groet,

Daniel

• Remko

Dat soort betweters moet je gewoon hun gang laten gaan. Ik maak mij er al niet meer druk om. Als zij het beter weten prima toch! Het is alleen wel vervelend voor het slachtoffer.

Remko

• Herald

Als jullie vereniging door de gemeente of de organisatie is aangetrokken voor de eerste hulp verlening, zijn jullie verantwoordelijk voor de eerste hulp verlening op het evenementen terrein. Het feit dat een ander jouw eerste hulp teniet gaan doen is er dus een probleem. Zowiezo had ik het me niet laten overkomen. Stel je eens voor hoe je zou reageren als een wildvreemde opeens je net bij elkaar geharkte pas gemaaide gras weer doodleuk over het gazon uit zou strooien. Wat zou je dan doen???

Probeer dit een voor je geest te halen en handel dan zo de volgende keer als je dit overkomt.

Er is namelijk een soort van regel, de eerst aanwezige hulpverlener heeft de leiding bij een ongeval totdat iemand die deskundiger is dan hij het overneemt (denk maar aan de ambulance met het groene licht)

Groetjes

Herald

• Daniel

Een volgende keer pakken we het ook organisatorisch heel anders aan. Van de adviezen die gegeven zijn in mijn eerdere vraag over het opzetten van een EHBO-post hebben we er al een aantal kunnen realiseren. De partytent werkte heel erg goed. Zowel de organisatie van het evenement als de collega-EHBO'ers waren erg tevreden over de opzet.

Je bedoeling is duidelijk Herald, bedankt voor je reactie. Tijdens de herhalingen zal ik het ook door de kader laten behandelen. Praktijk is toch altijd anders dat de theorie.

Het is trouwens ook wel een leuke scene voor een vaardigheidsproef, zat ik me ineens te bedenken. Als er voldoende belangstelling is, zal ik het scenario wel schrijven. ;-))

Groetjes,

Daniel

• gast bezoeker

Helaas zal het wel zo zijn geweest dat dit de verzorger was van het elftal. Dus de verantwoordelijke! Of je het eens bent met zijn behandeling of niet. Vaak zijn dit opgeleide sportmasseurs. Die opleiding gaat net iets verder dan een EHBO opleiding. Hij zal dan ook de deskundige zijn.

Het verhaal verteld dit niet en ook niet wat hij na afloop in de kleedkamer nog heeft gedaan.

Je kunt dus moeilijk hier iets van zeggen als je het hele verhaal niet kent of er bij geweest bent.

• Daniel

Het evenement betrof een zeskamp, met deelnemers van diverse bedrijven en verenigingen. De lokatie van het evenement was het centrum van het dorp, gewoon op straat, en niet op een (voetbal)terrein. De persoon om wie het ging had zich niet bij de EHBO gemeld als zijnde sportmasseur of iets dergelijks: voor ons als EHBO'ers was hij dus gewoon burger. Een sportmasseur mag dan zijn werk uitoefenen, tenzij hij zich ook duidelijk als zodanig presenteert.

Het slachtoffer betrof overigens iemand van een andere ploeg dan de ploeg waarvan deze ‘sportmasseur’ verzorger geweest zou kunnen zijn.

Ook al weten sportmasseurs meer, en hebben ze verdergaande opleiding gehad, dan behoeven zich nog niet zo a-sociaal te gedragen tegenover de EHBO'ers die officieel door de organisatie zijn aangesteld voor de medische bijstand. Een volgende keer zal dan ook harder worden opgetreden tegen deze praktijken.

• Daniel

Correctie:

> Een sportmasseur mag dan zijn werk uitoefenen,

> MITS hij zich ook duidelijk als zodanig presenteert.

• Herald

Ik heb dan denk ik een andere beleving van het verhaal gehad.

Bij ons is het normaal dat als je als EHBO-er op dienst bent, je afspraken maakt met eventuele begeleiders over hoe je de eerste hulp verdeeld. Zo kom je nooit tijdens hulpverlening in discussie.

Er zijn evenementen waar bijvoorbeeld een kompleet geneeskundig team met de sporters mee gaat. Bij dit soort evenementen ben je dus meer voor de toeschouwers aanwezig als voor de sporters.

En het is naar mijn mening ook helemaal niet verkeerd om met verzorgers, die met een sportteam meegaan, overleg te plegen hoe te handelen in bepaalde situaties. Meestal kun je in gesprekken met zo'n verzorger/maseur/arts of wat hij of zij ook is veel kennis vergaren over hoe je kunt handelen als je er eens echt alleen voor staat.

• Karel

Wat bedoel je hiermee; “denk maar eens aan de ambulance met groen licht” wat heeft dat hiermee te maken ??

• Herald

Ik bedoel hiermee dat de eerste EHBO hulpverlener die aanwezig is de leiding heeft bij het ongeval, totdat er deskundige hulp komt.

Het groene zwaailicht staat op de eerst aanwezige ambulance als er meerdere slachtoffers zijn. De verpleegkundige van de eerste ambulance heeft de leiding bij het ongeval. Hij trekt er dan ook nog vaak een groen hesje bij aan.