Eigenwijze betweters. Wat te doen.

• Ben (LOTUS)

Vaak kan je dit soort betweters gewoon afbluffen. Op het moment dat een persoon meer deskundigheid zou hebben dan zou hij dat ook kenbaar maken. Op het moment dat ik bezig ben met een slachtoffer en er zou voor mij een onbekend persoon mij zou proberen te verdringen dan zou ik die persoon vragen of hij er meer verstand van heeft, zoniet dan zou ik hem vriendelijk maar dringend verzoeken om weg te gaan. Op het moment dat hij daadwerkelijk er meer verstand van zou hebben, dan zou hij ook begrijpen dat je niet iedere “kwakzalver'” bij het slachtoffer laat komen. Het probleem is vaak de houding van de hulpverlener. Als die al namelijk onzeker bezig is, dan zou die ook eerder verdrongen worden door een onwetende.

Ben

• gast bezoeker

Herald,

Dit is een algemene denkfout. Dit behoeft niet de eerste ambulance ter plaatse te zijn (is het wel vaak), maar het is de ambulance die de leiding op zich heeft genomen. Zij doen alleen maar het coordinerend werk. Behandeling wordt door hun niet of bijna niet gedaan. Groene lamp wordt alleen gevoerd ingeval van Groot ongeval. De verpleegkundige draagt zorg voor de triage, de chauffeur voor de communicatie met de CPA en met de ambulances die ter plaatse komen.

Het kan best zijn dat er een minder ervaren bemanning op de wagen zit, die hun taak overdragen aan een meer ervaren bemanning. Of wanneer het gebied te groot wordt (denk aan een kettingbotsing), er twee van deze wagens zijn.

• Erik

Het probleem dat iemand uit het publiek zich er mee gaat bemoeien heb ik al enkele malen mee mogen maken. De oplossing die wij hanteren is; één persoon gaat gewoon door met hulp bverlenen, terwijl de andere aanwezige hulpverleners de “betweter” van het slachtoffer weg houden.

Het is de kunst om zo zeker mogelijk over te komen en door te gaan waar jij mee bezig bent.

Je moet voorkomen dat iemand zich met de hulp die jij verleent gaat bemoeien. Wanneer deze betweter iets verkeerd doet, wordt de vereniging die is ingehuurd hierop aangekeken. Immers, hoe vaak wordt er niet tijdens cursussen en herhalingslessen gezegd: Houd omstanders uit de buurt!

• Roeland

Beste,

Het komt spijtig genoeg al eens voor dat er iemand denkt het beter te weten. Het is van belang dat je van het begin toont dat je zeker bent van je zaak, zodat mensen al minder de neiging hebben het over te nemen. Komt er toch zo iemand af, dan vraag je of hij/zij opgeleid is in de EHBO. Indien het een professioneel iemand is (arts, verpleger,…) of een verzorger die bij de ploeg hoort dan vraag je of hij de behandeling wil overnemen en of je hem/haar kan helpen. Let wel, het is niet omdat het een arts is dat hij/zij zeer goede EHBO kennis heeft, al heeft de overgrote meerderheid dat natuurlijk wel, maar in elk vak heb je prutsers. Een ambulancier-vriend van mij is al uitgekomen bij een huisarts die hartmassage IN EEN STOEL aan het geven was!! Dit zijn echter situaties (nu niet de reanimatie, dan neem je even over) waar je heel omzichtig te werk moet gaan. Blijf in de buurt en help als je kan.

Is de persoon niet opgeleid in de EHBO, of heeft hij eenzelfde cursus als jij (waar jij dus als actief EHBO'er meer ervaring hebt) dan kan je beleefd maar kordaat de persoon afwijzen. Je kan je collega (je bent immers meestal met twee) vragen of hij ondertussen de hulpverlening doet. Je kan de betweter uitleggen dat jullie verantwoordelijk zijn voor de EHBO, als hij commentaar heeft vraag je vriendelijk dat zo dadelijk onder 4 ogen te bespreken. Als hij echt lastig begint te doen kan je natuurlijk altijd assistentie vragen van de beveiliging (politie, security) van het evenement. Is die er niet en blijft hij lastig, dan leg je de situatie uit aan het slachtoffer (wens je hem veel geluk ;-) ) en zeg je dat hij dadelijk nog altijd eens kan langskomen als hij dat wil (misschien zegt het SO zelf dat hij door jou verzorgd wil worden). Je blijft in de buurt om te zien of de betweter niet te veel mis doet, en als hij het goed doet is het slachtoffer ook geholpen. Wel denk ik dat je achteraf eens met de betweter kunt praten onder 4 ogen, als hij niet te kwaad wordt (je gaat ook geen scène opzetten). Vul wel geen papieren meer in waarop staat dat jij het slachtoffer verzorgd hebt!!

De bovenstaande situatie is bij lichte ongelukken, gaat het om zware verwondingen of levensgevaarlijke toestanden dan is er geen tijd voor discussie en wijs je de betweter kordaat af (indien geen professioneel) en dan doe jij de verzorging, als verantwoordelijk voor de EHBO op het evenement.

Dat was weer een hele tekst… hopelijk heb je er wat aan en heb ik niet te lang gezeverd, maar ik leg liefst iets volledig uit om misverstanden te vermijden.

Roeland

• Daniel

Het is heel duidelijk Roeland. Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

• arjan

He volgens mij is dit de betweter hij praat over dingen die hij niet weet.

De groene lamp brand ten alle tijden op de eerste ambulance.

Het personeel erop weet ook wat zij moeten doen ook de onervaren mensen die nooit met twee tegelijk op de wagen zitten.

de lamp wordt ook al aan gedaan bij een vermoeden van langdurige inzet bijvoorbeeld een brand waar de ambulance standby staat.

er zullen nooit twee ambulances met een groen zwaailicht terplaatse zijn.

Na verloop van tijd komt de OVDG(officier van dienst) die de regeltaken samen gaat doen met de eerste bemanning.

Als er mensen vervoerd moeten worden dan blijft de eerste wagen staan waar hij staat met groen licht en worden er extra wagens opgeroepen voor het transport.

Dus alleen maar praten waar je het zeker van weet en durf dan ook met je eigen naam te reageren.

.

Voor de rest een prima dicussie waar een heleboel EHBOers mee te maken hebben.

De beste oplosing lijkt mij om de hulpverlening niet te laten onaarden in een discussie/veldslag maar je prffesioneel opstellen en na afloop hier mee naar het betuur te gaan van de organisatie en daar even te vragen wat hun hier mee hebben geregeld en of zij deze meneer kennen.

En als je een geloten EHBO post hebt dan niemand er in laten die het slachtoffer niet wilt vraag aan het slachtoffer wat zijn wens is.

Anderen gewoon buiten laten of samen met een bestuurs lid.

Vraag van te voren aan de organisatie of er nog sportverzorgers aanwezig zijn die ook gevraagd zijn om te helpen en ga dan even kennis maken met hun let wel je kan er een hoop van leren van deze mensen.

Arjan Ambulance chauffeur en EHBOer als hobby

• gast bezoeker

Sorry Arjan,

Dat eerste laat ik niet zeggen. Ik ben al bijna 25 jaar werkzaam bij een ambulancedienst. JA ook als ambulancechauffeur/werkbegeleider. Daarnaast al jaren kaderinstructeur EHBO als hobby.

Zo te lezen, op de ambulancepagina, kom jij net kijken in ons vak. Wanneer je te maken hebt met een zeer onervaren pleeg kan het zijn dat een andere wagen hun taak over gaat nemen. Dit moet jij net geleerd hebben tijdens je SOSA opleiding.

Ik wil hier alleen maar het fabeltje uit de wereld halen dat het ALTIJD de eerste wagen is die ter plaatse komt. Dat hoeft namelijk niet altijd zo te zijn.

Ook kan ik mij nog een kettingbotsing in de mist voor de geest halen, waarbij geen overzicht was te krijgen. Er is toen 1 ambu achter het ongeval gezet als eerste auto en 1 ambu voor het ongeval OOK als eerste auto. Zij hebben samen als eerste auto opgetreden.

Het staat zo leuk in het boekje van de SOSA, maar de praktijk werkt soms wel eens anders.

Ik reageer nooit met mijn naam, omdat ik dit in het kader van de privacy niet verandwoord vind. Dit doe ik alleen als ik de mensen ken.

• leen lotus

Best Remko,

Helaas kan ik je mening hier over niet delen.

Wand ijs op de bloten huid en ook nog overgieten met water krijgt men toch behoorlijk bevriezing van.

In dit geval is de betweter niet zaken kundig en moet nog maar een terug voor een goed ehbo diploma.

Meschien had de ehbo'er toch meer zijn tanden moeten laten zien wand hij deet het wel goed.

Ook al is het zomer altijd uitkijken met koelen en mensen die op de straat liggen

ga zelf maar een op een mooien dag op de koele straat liggen even is het wel aangenaam maar na 15 min of een half uur word je toch koud.

probeer maar eens.

Groetjes leen.

• H.evegaars

Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat mij het werk uit handen werd genomen sterker nog ik ervaar zelfs dat professionele hulpverleners bedanken voor de verleende diensten zelfs van de politie ik woon aan een weg waar vele ongelukken gebeuren en waarbij ik meest al als eerste aan wezig ben en daardoor best wel ervaren ben maar ik realiseer mij dat ik geen arts ben en geen verpleger ik ben en blijf een leek die zijn best doet om zijn mede mens in nood te helpen ,daarom ben ik ook bij de brand weer gegaan.Alleen vindt ik dat de heden daagse outfit van de ehbo niet meer van deze tijd is een jack met fluoricerende strepen zou in deze niet verkeerd zijn, als ik zie wat er telkens aan veiligheid bij de professionele hulpverleners veranderd wordt dan komen de ehbo ers er maar bekaaid af de hesjes en armbandjes zijn allang achterhaald en niet meer van deze tijd.

Hier voor zou een landelijke richt lijn op zijn plaatszijn wat betreft de veiligheid ,bij werken aan de weg bv ben je verplicht om goed herkenbaar te zijn en hoe dikwijls werken wij bij evenementen aan de weg, ik heel vaak dus ik vindt dat wij wat betreft d e veiligheid achterop raken.

• Remko

Beste Leen,

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat betweters er altijd zijn. Als die betweter ook een diploma heeft dan weet hij/zij net zoveel als ik. Dus waarom zal ik dan stampei maken waar het slachtoffer bij is, lijkt mij niet goed voor het slachtoffer. Uiteraard moet je daarin voorzichtig zijn, bijvoorbeeld bij een levensbedreigende situatie van het slachtoffer.

ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

groet,

Remko