Het belangrijkste is denk ik om het allemaal leuk in te pakken en goed te verkopen.
Ik zelf besteed tijdens de opleiding van Nieuwe EHBO-ers al ruim aandacht aan de mogelijkheid om hulpverleningsdiensten te gaan doen nadat het diploma behaald is. De praktijk leert namelijk dat om ervaring te krijgen je eigenlijk de ongevallen moet opzoeken en dus aanwezig moet zijn op plaatsen waar ongevallen kunnen gebeuren zoals bij sportevenementen, concerten etc.
Van een groep van 12 cursisten heb ik ongeveer 8 mensen die zich beschikbaar stellen. Het is ook belangrijk dat je het geen verplichting laat worden om hulpverleningsdiensten te gaan doen, het moet allemaal op vrijwillige basis gebeuren.
Bij onze nieuwe vereniging hebben we op dit moment alleen nog maar actieve EHBO-ers, Elke thuiswedstrijd van FC Twente zijn we met 10 man en vrouw paraat. Deze groep is echt super aktief en gemotiveerd en balen er op dit moment een beetje van dat we zelf nog weinig andere evenementen hebben. Echter er beginnen nu steeds meer aanvragen binnen te komen, zodat we onze vrije weekendjes weer aan de EHBO kunnen besteden.
Wat ook werkt is om de aktieve EHBO-ers te stimuleren om anderen te werven, ervaring uit de eerste hand werkt vaak erg stimulerend. Laat een aktive EHBO-er een stukje in het verenigingsblad schrijven ofzo.
Groetjes
HeraldErik schreef:
>
> Ik coördineer mede de hulpverlening bij onze vereniging van zo
> 'n 200 leden.
> Ons hulpverleningsteam telt al jaren slechts 6 tot 8 man. Het
> lukt ons niet om hier meer mensen bij te krijgen. Aangezien ik
> vrij ambiteus ben, wil ik ook de wat grotere evenementen gaan
> voorzien, echter met zo'n weinig hulpverleners lukt dat niet.
> Wie kan mij aan creatieve ideën helpen om meer hulpverleners
> aan te trekken??
>
> Groeten
>
> Erik Harderwijk
> KNEV amersfoort