Hulpverlening

  • Erik

    Ik coördineer mede de hulpverlening bij onze vereniging van zo 'n 200 leden.

    Ons hulpverleningsteam telt al jaren slechts 6 tot 8 man. Het lukt ons niet om hier meer mensen bij te krijgen. Aangezien ik vrij ambiteus ben, wil ik ook de wat grotere evenementen gaan voorzien, echter met zo'n weinig hulpverleners lukt dat niet.

    Wie kan mij aan creatieve ideën helpen om meer hulpverleners aan te trekken??

    Groeten

    Erik Harderwijk

    KNEV amersfoort

  • Daniel

    Wellicht is het een mogelijkheid om je mensen binnen bepaalde grenzen buiten de vereniging te zoeken. Momenteel is steeds vaker te merken dat verenigingen bij het zoeken naar inzetbare vrijwilligers op het probleem stuiten, dat veel mensen niet kunnen of willen meedoen aan evenementenhulpverlening.

    Zelf zie ik veel heil in de samenwerking met verenigingen uit de omliggende plaatsen. Op die manier is een groter gebied te bestrijken. Op organisatorisch gebied kunnen ook ervaringen worden gedeeld met die andere verenigingen. Bij samenwerking hoef je dan maar 1 keer het wiel uit te vinden, bij wijze van spreken. Een ander voordeel is, dat zo ook de kleinere verenigingen in staat zijn een groot evenement te bedienen, waar zij eerder niet voor in de gelegenheid waren.

    Hoewel ik er nog niet zo goed mee bekend ben, lijkt het me dat de verstandhouding tussen de verenigingen onderling goed, maar concurrerend is. Met name op het gebied van cursussen zijn grotere verenigingen tot meer mogelijkheden in staat dan kleine verenigingen. Dit geldt ook voor de vaardigheidproeven.

    In de toekomst zullen de EHBO-verenigingen denk ik steeds meer op elkaar zijn aangewezen. Het imago van de EHBO'vereniging, afnemende interesse in vrijwilligerswerk en professionalisering in de zorg laten van het actieve-ledental van de verenigingen op den duur niet veel meer over. Mensen zitten dan nog op de herhaling voor hun diploma, niet voor hun medemens. (of is dit heel desperate)

    In ieder geval: Succes ermee Erik. Ondergetekende heeft dezelfde problemen met een kleinere vereniging.

    Groet,

    Daniel

  • Dirk-Jan

    Beste Erik,

    Ik coordineer al een paar jaar de EHBO-post op het Castricumse strand. In overleg met de docenten EHBO hebben we een keer een lesavond georganiseerd mbt deze hulpverlening. Tijdens de lesavond werd dan vertelt wat de meest voorkomende ongevallen zijn en wat dan te doen ed. Veel mensen zijn bang voor het onbekende, ze zien de ergste dingen voor zich, terwijl het meestal wel mee valt.

    Vaak wordt bij ons tijdens de beginnerscursus of de diplomauitreiking al het een en ander vertelt over het strand. De laatste keer was ik ook aanwezig tijdens de diplomauitreiking en heb ik zelf wat vertelt.

    Wat je ook kan doen is nieuwe mensen gewoon een keer laten kijken, als ze zelf wat willen doen dan kan dat uiteraard, zo raken ze wellicht anthousiast.

    Groetjes en succes Dirk-Jan

  • Herald

    Het belangrijkste is denk ik om het allemaal leuk in te pakken en goed te verkopen.

    Ik zelf besteed tijdens de opleiding van Nieuwe EHBO-ers al ruim aandacht aan de mogelijkheid om hulpverleningsdiensten te gaan doen nadat het diploma behaald is. De praktijk leert namelijk dat om ervaring te krijgen je eigenlijk de ongevallen moet opzoeken en dus aanwezig moet zijn op plaatsen waar ongevallen kunnen gebeuren zoals bij sportevenementen, concerten etc.

    Van een groep van 12 cursisten heb ik ongeveer 8 mensen die zich beschikbaar stellen. Het is ook belangrijk dat je het geen verplichting laat worden om hulpverleningsdiensten te gaan doen, het moet allemaal op vrijwillige basis gebeuren.

    Bij onze nieuwe vereniging hebben we op dit moment alleen nog maar actieve EHBO-ers, Elke thuiswedstrijd van FC Twente zijn we met 10 man en vrouw paraat. Deze groep is echt super aktief en gemotiveerd en balen er op dit moment een beetje van dat we zelf nog weinig andere evenementen hebben. Echter er beginnen nu steeds meer aanvragen binnen te komen, zodat we onze vrije weekendjes weer aan de EHBO kunnen besteden.

    Wat ook werkt is om de aktieve EHBO-ers te stimuleren om anderen te werven, ervaring uit de eerste hand werkt vaak erg stimulerend. Laat een aktive EHBO-er een stukje in het verenigingsblad schrijven ofzo.

    Groetjes

    HeraldErik schreef:

    >

    > Ik coördineer mede de hulpverlening bij onze vereniging van zo

    > 'n 200 leden.

    > Ons hulpverleningsteam telt al jaren slechts 6 tot 8 man. Het

    > lukt ons niet om hier meer mensen bij te krijgen. Aangezien ik

    > vrij ambiteus ben, wil ik ook de wat grotere evenementen gaan

    > voorzien, echter met zo'n weinig hulpverleners lukt dat niet.

    > Wie kan mij aan creatieve ideën helpen om meer hulpverleners

    > aan te trekken??

    >

    > Groeten

    >

    > Erik Harderwijk

    > KNEV amersfoort

  • Dirk-Jan

    Beste Erik,

    Je vroeg om informatie over SIGMA-teams. Ik heb een internetpagina gemaakt waar een link op staat met informatie over het SIGMA. Daar vind je antwoord op je vragen. Mocht je daarna nog vragen hebben, mail dan gerust. De pagina kan je vinden op de EHBO-startpagina onder het kopje Noord-Holland, en dan klik je op Castricum.

    Groetjes Dirk-Jan

  • Dirk-Jan

    Beste Erik,

    Hoe het aanmelden gaat weet ik niet in jouw regio, ik weet niet in welke regio je woont. Maar bij de dichtsbijzijnde rode kruis afdeling kunnen ze je dat wel vertellen. Je krijgt dan in ieder geval een gesprek.

    De stage's nemen niet veel tijd in beslag, op de spoedeisende eerste hulp loop je twee dagen stage en op de ambulance 1 dag. Daarna moet je wel een verslag schrijven waar bepaalde punten in moeten staan.

    De opleiding zelf werd bij ons 1x in de week gegeven zo'n 22 keer geloof ik. Thuis moet je het een en ander voorbereiden en het leren van de toetsen neemt enige tijd in beslag.

    Ik hoop dat je voldoende weet zo, en anders vraag je het maar

  • leen, lotus

    Dirk jan,

    Ik heb ook even jullie pagina bekeken heel leuk hoor.

    Veel info daar kan iemand wel wat mee.

    Zeker dat stukje over de sigma.

    Het is trouwens een hele leuken cursus om te doen.

    ik ben er in maart mee begonnen in leiden en ik heb er zeker geen spijt van.

    Allen de eerste paar modulles was wat saai over de wetgevingen en zo.

    Maar nu er van alles uit de ambu gehaalt is word het steet leuker.

    veel meer mensen zouden zo cursus moeten doen.

    groetjes leen.