Waardering LOTUS-en

• Ben (LOTUS)

Hoi allemaal,

Mijn naam is Ben en heb in maart vorig jaar mijn LOTUS-aantekening gehaald. Omdat ik mijn EHBO diploma gehaald heb op mijn werk en daar ook de herhalingslessen heb gevolgd had ik weinig ervaring met LOTUS. Nu ik zelf LOTUS ben, heb ik me aangesloten bij een EHBO vereniging. Deze vereniging zat zonder LOTUS en moest dus regelmatig LOTUS-en “inhuren”. Nu ik daar LOTUS ben, erger ik me aan het idee dat de LOTUS een soort verplichting voor de verenigingis en geen aanvulling voor de vereniging.Om een simpel voorbeeld te noemen: afgelopen donderdag heb ik daar, samen met drie andere LOTUS-en, een EHBO examen afgenomen. Na afloop werd het kader en de artsen bedankt en kregen een fles wijn. Wij, de LOTUS-en, werden dus gewoon overgeslagen. Het gaat mij absoluut niet om de fles wijn, maar een kleine waardering vind ik wel op zijn plaats. Dit gebeurt niet alleen bij mijn vereniging, maar ook zeker bij een andere vereniging. Dat het ook anders kan, hoor ik van de LOTUS-studieleider. Aangezien hij ook in het bestuur zit van de EHBO-vereniging zou dat een verklaring kunnen zijn.

Nu ben ik benieuwd hoe het kader, maar zeker ook het bestuur, van andere verenigingen omgaan met LOTUS.

Graag hoor ik jullie ervaringen hierover.

Groetjes,

Ben

• Daniel

Als bestuur vinden we dat de Lotus juist een heel belangrijk deel van de opleiding, maar ook van de herhalingslessen is. Allereerst dient het gewaardeerd te worden dat, indien de Lotus niet betaald wil worden voor zijn dienst, behalve voor het materiaal, dat die mensen in ere gehouden moeten worden. Aan het einde van ieder seizoen krijgen de lotusleden en de mensen, die op andere wijze voor de vereniging actief zijn geweest, waardering door een klein presentje, zoals een bos bloemen, of iets dergelijks.

Onlang sloten wij een nieuwe cursus af met een examen. Zowel de arts en de kader, als de Lotus kregen een kleinigheidje.

Ook bij de vaardigheidsproeven krijgen de lotusmensen en de jury een aardigheidje, omdat zij de spil zijn waar het hele gebeuren om draait. Zonder hen zou de wedstrijd niet mogelijk geweest zijn.

Maar zo denken eigenlijk alle verenigingen in mijn omgeving erover.

Groet,

Daniel

• Hilde

Lotus zijn erg belangrijk voor een vereniging en krijgen fl 25,00 per avond onkosten vergoeding zal ik maar zeggen.

Wij hebben twee lotussen die ik bel als we ze nodig hebben zij zijn niet lid bij onze vereniging.

En ja ik vind als ze de arts en kader een presentje geven dan is het voor een lotus toch ook zeker op zijn plaats.

Dit jaar hadden wij een hele hechte beginners groep we waren begonnen met 24 maar eideigde met 13 athousiaste lingen . Op laatste avond van verbandleer kreeg de kader een bos bloemen en de lotussen een appeltaartje en mijn man en ik een ook een appeltaart. Dit was heel erg leuk .

Een teken dat de cursisten je warderen want mijn man en ik zijn iedere week als bestuur en cursus leider aanwezig.

Wat me vaak opvalt is dat de mensen denken dat het voor ons een betaalde baan is , en dan moet ik ze steeds weer uit de droom helpen dat de vereniging uit vrijwilligers bestaat.

Bijdeze Hulde voor alle Lotus en Kaders.

• Ben (LOTUS)

Hoi Hilde,

Ik zit dus als lotus bij een vereniging en krijg dus mijn speeltijd niet betaald. Als kompensatie cq waardering krijg ik aan het eind van het jaar een enveloppe met inhoud. De vergoeding die ik als lotus zou krijgen voor een vereniging is fl 7,50 per uur. Voor een examen krijgen wij een vast bedrag, ik geloof fl 25,-, per examen ongeacht het aantal kandidaten. Als ik het goed heb begrepen krijgen de artsen en kader ook betaald voor het afnemen van een examen en dan wel per kandidaat. Over de hoogte van hun vergoeding weet ik niets, maar dat is ook niet belangrijk. Waar ik me dus aan stoorde is dat de lotus (4 maal) niets kreeg, terwijl het kader en de artsen die het examen afnamen dus wel gewaardeerd werden. Ik hoop dat incidenteel voorkomt en dat het bij andere verenigingen de lotussen wel gewaardeerd worden.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Ben

• Herald

Ik ken het, heb ooit na een examen mijn flesje wijn terug gegeven omdat de lotussen niks kregen, alleen ik als instructeurexaminator en de artsexaminator kregen deze “attentie”.

• leen hanse ook een lotus

Het is inderdaad erg raar dat artsen en kader wel een volledig vergoeding krijgen voor een examen 15,- per aan gevraagt examen voor een cursist.

dus ook al doen er op het laaste moment maar 5 van de 12 mensen examen is het toch gouw verdiend dan is die 25,- voor een lotus niets te veel dachtik zo.

Ter wel als je net begint met lotussen de kosten toch aardig op lopen.

Maar we moeten niet vergeten dat dit ook een hobby is toch?

Ook bij ons op de vereniging krijgen lotus mensen bloemen na een examen en bij de laatste avond van de herhaling en als er een grote oefening is geweest en er zij mensen aan getrokken van buiten de vereniging krijgen we ook weer bloemen of een ander presentje.

En meschien is het tijd voor je om een andere vereniging op te zoekenwaar je wel gewaardeerd word.

in iedergeval nog heel veel lotus pleizier.

Leen.

• nicole otten

hallo beste lotus.

ik heb zonet je ervaring met de vereniging gelezen, daar wil ik even op reageren.

ik vind dat je als Lotus zeker gewaardeerd mag worden. Zelf ben ik ook een Lotus en daar ben ik dan ook trots op. Bij ons in de vereniging zijn wij dan ook met dertien Lotus mensen. Er word van ons verwacht dat wij minstens een cursus bijwonen bij de E.H.B.O. en de nodiggen herhalingslessen. Daar tegen over staat dat wij de grimeer materiaalen van de vereniging betaald krijgen en ook een b.v. een etentje op het einde van het jaar.Dit is uit blijk van waardering dit is zo geregeld voor de kaderinstrukteurs en alle bestuursleden. Misschien is dit ook wel bij jullie te regelen probeer het wie weet. Er word namelijk van ons ook veel verwacht, dus ook mogen de verenigingen ook wel als blijk van waardering iets terug doen vind ik. Ik wens je dan ook veel Succes verder.

Vriendelijke groet,

nicole otten LOTUS

• nicole otten

hallo beste lotus.

ik heb zonet je ervaring met de vereniging gelezen, daar wil ik even op reageren.

ik vind dat je als Lotus zeker gewaardeerd mag worden. Zelf ben ik ook een Lotus en daar ben ik dan ook trots op. Bij ons in de vereniging zijn wij dan ook met dertien Lotus mensen. Er word van ons verwacht dat wij minstens een cursus bijwonen bij de E.H.B.O. en de nodiggen herhalingslessen. Daar tegen over staat dat wij de grimeer materiaalen van de vereniging betaald krijgen en ook een b.v. een etentje op het einde van het jaar.Dit is uit blijk van waardering dit is zo geregeld voor de kaderinstrukteurs en alle bestuursleden. Misschien is dit ook wel bij jullie te regelen probeer het wie weet. Er word namelijk van ons ook veel verwacht, dus ook mogen de verenigingen ook wel als blijk van waardering iets terug doen vind ik. Ik wens je dan ook veel Succes verder.

Vriendelijke groet,

nicole otten LOTUS

• jessica

hoi nicole,

mag ik even vragen hoeveel leden jullie bij de vereniging hebben? 13 lotussen op 1 ehbo vereniging dat is veel! bij ons in de streek is het heel moelijk om een lotus in de vereniging te krijgen.

groetjes jessica

• Ben (LOTUS)

Inderdaad Leen,

LOTUS is een hobbie, maar is kaderinstructeur dat niet dan? Misschien hebben zij wel een zwaardere opleiding, maar dat mag geen verschil maken met waarderen. Zonder kader, arts of LOTUS is er geen examen! Persoonlijk vind ik een waardering belangriker dan het geld. En juist omdat het een hobbie is en de LOTUSen er, tov kader en arts althans, beduidend minder vergoed krijgen is het juist belangrijk om dit op een andere manier dan geld te laten blijken.

Groetjes,

Ben