Plaats 'nieuw' vrijwilligersteam

• mm

Hallo allemaal,

Noordwijkerhout heeft een EHBO-vereniging. Binnen die vereniging hebben wij een Snel Inzetbaar Team opgericht, bestaande uit EHBO'ers die een extra opleiding hebben gevolgd in onder meer emotionele ervaringen, triage en gewondenzorg bij rampen. De leden van dit team doen dit op vrijwillige basis. Nu is ons probleem: Bij de gemeente krijgen wij slecht ingang. We komen zoals het er nu naar uitziet niet in aanmerking voor subsidie (en die is wel nodig om goed te functioneren) en ook is de plaats van ons team binnen het rampenplan nog steeds onduidelijk, terwijl wij in 1998 al kenbaar hebben gemaakt dat wij een Snel Inzetbaar Team gingen opstarten. Dat is nu operationeel, alleen wij kunnen niets! We hebben officieel gezien geen taak Maar, in Enschede en Volendam is wel gebleken dat de EHBO in het eerste uur wel degelijk een goede taak kan vervullen (plaatselijk bekend, goede scholing snel ter plaatse).

We staan als EHBO-vereniging wel in het rampenplan genoemd, maar de gemeente beschouwt het Snel Inzetbaar Team nu als een particulier initiatief, waar geen subsidie voor mogelijk is en ook geen taak. Ofwel: Het is een overbodige luxe. Maar het Snel Inzetbaar Team bestaat gewoon uit EHBO'ers.

Wij hebben een aantal vragen:

Wat is juridisch gezien de plaats van EHBO binnen gemeenten? Is het noodzakelijk dat er een EHBO-vereniging actief is?

Kan een gemeente een initiatief als dit weigeren? Uit veiligheidsoverwegingen bijvoorbeeld?

Moeten we aansluiting zoeken bij andere hulpverlenende instanties en zo ja, welke?

Kortom, hoe kunnen we dit team echt operationeel maken?

Alvast heel hartelijk dank voor jullie antwoord.

• leen, lotus

Probeer eens bij het rode kruis.

Zij hebben veel ervaring met de sigma team's.

meschien kunnen zij julie helpen.

• jeroen

Deze vraag heb je ook gesteld in de nieuwsgroep nl.hulpdiensten.ambulance. Hier zijn toch ook al uitgebreide reacties op geweest.

Samengevat:

- samenwerking aangaan met Sigma-team

- Gemeente niet verplicht jullie subsidie te geven

- een EHBO vereniging is niet “verplicht” in een stad, ook voor de veiligheid niet

- normale EHBO verenigingen zijn ook niet opgenomen in het Rampenplan

Jullie zijn dus een opleiding begonnen zonder dat vooraf duidelijkheid bestond over de status van de EHBO ers die deze opleiding gevolgd hebben.

Ik geef persoonlijk jullie zelf de schuld van dit stukje “mismanagment”, niet zomaar doen maar eerst denken.

Lees de reacties maar in de nieuwsgroep, er staat nog veel meer geschreven over deze situatie.

Groeten,

Jeroen

• Chris

Mijn advies voor de EHBO vereniging Noordwijkerhout is dat haar bestuur een ‘ingang’ bij de gemeente moet zoeken (burgemeester / ambtenaar rampenbestrijding) en via een lobby iets moet proberen.

De SIT groep zou zich voorts b.v. kunnen presenteren op de open dag van de brandweer.

Hiervoor zou men ook een ‘ingang’ bij de brandweer moeten zoeken.

Ik weet niet meer waar, maar ik geloof in Maarssen ofzo daar hebben ze zo'n groep geintegreerd binnen het brandweerkorps. Er is een website van die groep, alleen weet ik daar het adres niet van.

Qua subsidie voor het SIT gebeuren is het probleem voor de EHBO vereniging dat jaren geleden het ministerie van Binnenlandse Zaken zogenaamde ‘partners in de rampenbestrijding’ heeft aangewezen.

Als gevolg daarvan zijn alle wat toen heette ‘BiZon’ groepen en ‘GOR’ groepen (niet te verwarren met de voormalige geneeskundige pelotons NRK) zonder subsidie komen te zitten en derhalve afgeschaft.

De GOR groep van de gemeente Katwijk (z.h.) is vervolgens omgevormd tot wat nu heet de afdeling Katwijk-Valkenburg van het Nederlandse Rode Kruis. Deze afdeling heeft door haar nauwe banden met de brandweer en de gemeente nog altijd een aanvullende taak binnen de gemeentelijke calamiteitenprocedures, zij het dat het dan voornamelijk gaat om ondersteuning in de zin van opvang van evacuees en koffie/broodjes of het in aanvulling op de ambulancedienst inrichten van een EHBO post.

Misschien moet EHBO Noordwijkerhout eens met hun bellen hoe zij dit georganiseerd hebben met de gemeente en de brandweer……

Qua hulpverlening bij ongevallen en rampen zal het SIT team echter geen status aparte krijgen omdat daaraan een landelijke structuur aan ten grondslag ligt (de geneeskundige combinaties) welke ministerieel is voorgeschreven.

Dit gebeuren wordt in het veld beheerd door de GHOR-bureau's van de GGD'en.

EHBO Noordwijkerhout kan wat die taken betreft het beste even bellen met het GHOR bureau van de betreffende GGD regio in Leiden.

Zoals ik het hoor dan benaderd het SIT team het principe van de SIGMA's.

Een SIGMA (toelichting voor de buitenstaanders) wordt geformeerd uit een personeelspoule van ca. 40 personen die men de ‘geneeskundige eenheid’ (GE) noemt.

Deze GE's worden ingevolge afspraken tussen BZK, VWS, NRK en de VNG beheerd door het NRK (Ned. Rode Kruis)

Dit wil echter NIET zeggen dat de sigma's ‘ van het rode kruis zijn ’. In de praktijk bestaan ze echter wel voornamelijk uit NRK vrijwilligers. Dit is omdat de GE's ontstaan zijn door het omvormen van de eerder genoemde GNK-pelotons NRK.

Ingevolge het convenant -naar ik meen uit 1997- tussen het NRK, EHBO Nederland, en Reddingsbrigades Nederland staat de GE open voor iedere vrijwilliger afkomstig uit deze disciplines.

Dit natuurlijk onder bepaalde voorwaarden zoals opleidingseisen en geschiktheidseisen zoals paraatheid en medische keuring.

Ook toen de voormalige GNK-pelotons NRK nog bestonden was dit trouwens allemaal al zo, maar daar is aan de zijde van EHBO Nederland wellicht onvoldoende voorlichting over gegeven.

Kort door de bocht is het voor de SIT een overweging om via die route toch actief te worden in die tak van sport. Op die wijze kan men toch de eigen identiteit behouden en daarnaast middels de GE haar deskundigheid en geoefendheid verder uitbreiden.

Ik denk dat het juist een soort ‘gezonde concurrentie’ kan zijn binnen de GE als er ook niet-rode kruizers in de GE actief zijn.

Binnen de betreffende GE zijn al enkele niet-NRK-ers actief, dus waarom niet ?

OK, ik hoop in ieder geval hiermee de EHBO collega's van een constructieve bijdrage te hebben voorzien….

Chris van Duuren

vrijwilliger NRK Leiden / GE Rijnland etc. etc.

• Daniel

Chris schreef:

> Ik weet niet meer waar, maar ik geloof in Maarssen ofzo daar

> hebben ze zo'n groep geintegreerd binnen het brandweerkorps.

> Er is een website van die groep, alleen weet ik daar het

> adres niet van.

>

De website van de snelle geneeskundige groep van brandweer Maarssen heeft een site op: http://www.brw-maarssen.demon.nl/sgg/framesgg.html

Daniel

• mario

merldt je aan bij bureau ghor, en vraag of je lid kan worden van de geneesk.combinatiemm schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> Noordwijkerhout heeft een EHBO-vereniging. Binnen die

> vereniging hebben wij een Snel Inzetbaar Team opgericht,

> bestaande uit EHBO'ers die een extra opleiding hebben gevolgd

> in onder meer emotionele ervaringen, triage en gewondenzorg

> bij rampen. De leden van dit team doen dit op vrijwillige

> basis. Nu is ons probleem: Bij de gemeente krijgen wij slecht

> ingang. We komen zoals het er nu naar uitziet niet in

> aanmerking voor subsidie (en die is wel nodig om goed te

> functioneren) en ook is de plaats van ons team binnen het

> rampenplan nog steeds onduidelijk, terwijl wij in 1998 al

> kenbaar hebben gemaakt dat wij een Snel Inzetbaar Team gingen

> opstarten. Dat is nu operationeel, alleen wij kunnen niets!

> We hebben officieel gezien geen taak Maar, in Enschede en

> Volendam is wel gebleken dat de EHBO in het eerste uur wel

> degelijk een goede taak kan vervullen (plaatselijk bekend,

> goede scholing snel ter plaatse).

>

> We staan als EHBO-vereniging wel in het rampenplan genoemd,

> maar de gemeente beschouwt het Snel Inzetbaar Team nu als een

> particulier initiatief, waar geen subsidie voor mogelijk is

> en ook geen taak. Ofwel: Het is een overbodige luxe. Maar het

> Snel Inzetbaar Team bestaat gewoon uit EHBO'ers.

>

> Wij hebben een aantal vragen:

>

> Wat is juridisch gezien de plaats van EHBO binnen gemeenten?

> Is het noodzakelijk dat er een EHBO-vereniging actief is?

> Kan een gemeente een initiatief als dit weigeren? Uit

> veiligheidsoverwegingen bijvoorbeeld?

> Moeten we aansluiting zoeken bij andere hulpverlenende

> instanties en zo ja, welke?

> Kortom, hoe kunnen we dit team echt operationeel maken?

>

> Alvast heel hartelijk dank voor jullie antwoord.