conflict met de huisarts

• jessica

een vraagje als iemand door zijn enkel is gezekt en zij is helemaal blauw en dik tot haar enkel aan toe waar denkt men dan aan? ze kwam gistern bij mij aan het was twee weken geleden gebeurdt en de huisarts had haar in getaped want de enkel was volgens hem alleen maar gekneusd.

ik heb haar gisterne samen met haar man naar de ehbo van het ziekenhuis gebracht. Eerst netjes van te voren gebled of we wel mochten komen en na enig overleg erheen gereden.

WAt er aan de hand is weten ze niet precies, maar ze is wel daar gehouden

Nu kreeg ik vandaag een bericht van de huisarts dat ik haar nooit naar het zieknhuuis heb mogen brengen zonder hem in te lichten. Ik heb hem proberen te bellen maar er was niemand aanwezig.

heb ik het nu fout gedaan

wie o wie kan mij een antwoord geven?

groetjes jessica

• Daniel

Hoi Jessica,

Als de patient in het ziekenhuis gehouden is, omdat er toch wel degelijk iets aan de hand (in dit geval de voet) is, heb je het naar mijn mening niet fout gedaan. De huisarts voelt zich waarschijnlijk alleen gepasseerd, omdat hij nu geen mogelijkheid meer had om zelf zijn handelwijze te corrigeren, zodat hij nu op een bijzonder onplezierige wijze door een ander met de neus op de feiten wordt gedrukt. Het is immers (als je arts bent) nooit leuk om erachter te komen dat een ehbo'er/leek doeltreffender handelt. (tenminste, zo bezie ik de situatie)

Het kan overigens geen kwaad om de betreffende huisarts op een of andere manier tegemoet te komen, door je excuses aan te bieden, zonder dat je toegeeft een fout gemaakt te hebben, want dat heb je niet. Het was immers je bedoeling niet om de huisarts te passeren. Het ging om het letsel van de patient.

Dus, zorg wel dat de ‘geschonden’ verhouding hersteld word, want je kunt die arts nog wel eens nodig hebben.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Suc6 ermee.

Daniel

• Jan

Jessica,

Je hebt niets verkeerd gedaan. Het probleem ligt iets anders. In de grotere steden en dan de wat grotere ziekenhuizen hebben een echte Eerste Hulp. Dat wil zeggen dat daar altijd artsen aanwezig zijn en dat men daar ook een inloop spreekuur heeft. Je kunt daar dus met andere woorden zo binnen komen en om hulp vragen.

De wat kleinere regionale ziekenhuizen hebben dit niet. Daar zijn niet altijd artsen aanwezig om je te helpen. Men wacht daar altijd eerst even af wat er binnen komt en welke arts dan moet komen. In die gevallen fungeert de huisarts als zeef. Om zo te voorkomen dat de wachtkamer in het ziekenhuis vol stroomt.

Maar als je het niet vertrouwd kun je ook altijd met zo'n ziekenhuis contact opnemen om te vragen of je langs mag komen. Ze mogen geen hulp weigeren. Zeker als je geen vertrouwen hebt in een huisarts die op dat moment dienst heeft.

Maar het is niet zo, dat je daar altijd zo maar terecht kunt en op elk tijdstip van de dag kunt binnen lopen.

Dit soort ‘Eerste Hulp’ is meer gericht op de opvang van slachtoffers die door ons met de ambulance worden gebracht of die door een huisarts worden door verwezen.

• Jack

Jessica ten eerste je hebt goed op de situatie gereageerd, ik zou het zelfde hebben gedaan mijn compliment.

En Jan bij ons hebben dus een regionaal ziekenhuis en wanneer ik op een sport evenement zit als EHBO'er en ik vertrouw het niet brengen (als we met genoeg EHBO'ers zijn) of laten we diegene wie de blessure heeft brengen naar de eerste hulp en dit hoeft niet speciaal met een ambu. De samen werking is dan ook goed hier met de eerste hulp van het ziekenhuis, vanavond nog bij het vollybal iemand met een lage sweepslag (eerste diagnose) maar toch even langs de eerste hulp bleek een afgescheurde grote achillespees te zijn en helemaal geen probleem alleen maar gebeld dat we er aankwamen dus ……..

• leen

Hoi Jessica,

Je heb het zeker goed gedaan hoor.

Ik heb zelf zoiets ook een keer bij de hande eh knie gehad.

Mijn buurvrouw ( al op leeftijd) belde bij mij aan dat haar man niet goed was geworden.

Hij bleek een epilepsie-aanval te hebben.

Was zeker niet de eerste keer maar je schrikt toch.

Ook eerst de huisarts gebeld (ik kan goed met hem vinden hoor) maar was niet thuis.

dus toch maar de ambu gebeld voor de zekerheid.

Maar door drukte in de regio duurde dat ook wel even en ondertussen nog maar eens de arts gebeld en zo waar kwam hij aan de telefoon.

Uit gelegt wat ergaan de was maar nam mij niet in dank af dat ik de ambu gebeld had.

Maar ja wat moet je met een oude man met het schuim uit zijn mond en in zijn broek licht te plassen.

Raat jij nou is hoelang de buurman in het zieken huis is geweest.

drie maanden.

Hij is nooit meer thuis geweest.

en de arts heeft zeker een jaar niet meer met mij gesproken.

Hij blijft er bij dat hij het wel gered had met zijn valium.

dus jou geval staat echt niet alleen hoor.

ik hoop wel dat het gouw goed komt met die enkel.

Ook denk ik dat heel veel ehbo'ers dit soort verhalen kunnen vertellen.

groetjes leen

• danielle

je hebt goed gehandeld.

ik heb ook zoites meegemaakt.

ik was nog jong en toen was ik gevallen en mijn pols was dubbelgeklapt.

ik ben toen direct naar de dokter gegaan die zei dat er niks aan de hand was en dat ik er maar een koud washandje op moest leggen.

maar mijn pols werd helemaal dik en blauw,dus ben ik uit eigen initiatief naar het ziekenhuis gegaan .

wat bleek mijn pols was gescheurd,en de huisarts had dat makkelijk kunnen zien dat hij gescheurd was.

gelukkig was ik nog op tijd naar het ziekenhuis gegaan.

en wat betreft de huisartsen,van sommige daar zakt mijn broek vanaf.

vroeger werd je daar goed behandeld,maar tegenwoordig is het niet meer alles.

• Jan

Beste mensen,

Het is heel gemakkelijk om op huisartsen af te geven. Ik kan dat ook doen over ziekenhuizen en ook over EHBO-ers. In onze ambulance praktijk komen we genoeg voorbeelden tegen. Maar daar schieten we niet zoveel mee op.

Vergeet niet dat een huisarts moet zeggen wat iemand voor letsel heeft en dat zonder al te veel diagnostische apparatuur.

Een ziekenhuis moet uitsluiten wat iemand niet heeft. Daarvoor hebben zij veel diagnostische apparatuur tot hun beschikking.

Dat is een groot verschil.

Maar tegenwoordig wil iedereen direct weten wat er precies aan de hand is en dat kan niet altijd.

Vergeet niet dat een huisarts soms onder grote druk staat, veel uren maakt en soms weinig slaap krijgt. Rond de 2000 uur extra werken per jaar komt veel voor. Dat er dan iemand is die de telefoontjes voor de huisarts screend is dan ook niet verwonderlijk. Dat is niet altijd leuk, zeker niet als je die huisarts graag zelf wilt spreken.

Dat deze mensen soms zoveel werk hebben en dan fouten gaan maken is dan niet uitgesloten. Dat is niet leuk omdat het direct invloed heeft op je gezondheid en dat mag niet voorkomen.

Maar gaan al deze mensen naar het ziekenhuis, heb je ook kans dat hier enorme fouten gemaakt gaan worden. Of nog erger enorme lange wachttijden voor er iemand naar je komt kijken. Ik heb veel in het buitenland in de diverse ziekenhuizen kunnen kijken waar dit voor kwam. In Engeland heb ik wel eens mensen 8 tot 9 uur zien wachten op hulp in een ziekenhuis. Dit omdat er steeds gevallen tussen door kwamen met een hogere prioriteit.

Voor we nu tot een veroordeling van de huisarts komen, moet je wel beide kanten van het verhaal kennen. En mensen, onze gezondheidszorg is nog niet zo slecht als het lijkt. Het kan altijd beter en mooier.

Ik denk dat er ook heel veel goede verhalen over huisartsen te vertellen zijn. Dat er ook heel veel EHBO-ers zijn die hele goede ervaringen hebben met huisartsen. Ik heb wel goede ervaringen op gedaan.

• leen

Best Jan,

Je heb zeker weten gelijk hoor.

De goede dingen worden vergeten en de slechte dingen worden verteld.

Dat is trouwens op elk vak gebied zo hoor.

Je hoord allen de slechte dingen van een bedrijf of het nu een bakker of een loodgieter is dat maakt eigenlijk niet uit.

We praten graag over de slechten dingen van een mens.

Ik verbaasde mij eigenlijk meer dat onze huisarts ons negeerde als ik hem aansprak.

Ik had (en gelukkig nu weer) een goede relatie met hem.

Hij kwam vak op de ehbo vereniging dan spraken we af wat ik moest spelen en hij kwam (en nu weer gelukkig) ook regelmatig bij ons thuis (mijn vrouw heeft al heel lang ms) dus waar maak je dat nu nog mee?

• Clemens

Hoi Jessica,

Ik ben geen huisarts en geen ehbo medewerker, maar volgens een ehbo medewerker van het Radboud ben ik gediplomeerd patient. ik ben gisteren toevallig voor de weet ik veelste keert ontslagen uit het ziekenhuis na dat ik per ambulance ben binnen gereden. In het verleden ben ik taxi chauffeur geweest en heb heel veel mensen naar de ehbo gebracht met de zelfde klacht over een huisarts. Zo ver ik weet mag je er ALTIJD naar togaan maar of ze er dan naar kijken is een tweede. (ivm verzekeringen) Met zoiets moet je altijd eerst naar eenhuisarts omdat hij goedkoper is en omdat anders de ehbo snel vol is met mensen die bv hun enkel hebben omgezwikt. Maar waar het omgaat is dat je uitgelegd hebt wat er een de hand is EN omdat ze vanuit de EHBO toestemming hebben gegeven dat je mag komen is er niks aan de hand die huisarts is alleen bezig zijn eigen ego te redden. Ik hoop dat je er iets aan hebt en er zullen wel meer reacties komen maar ik vertel dit nu puur uit eigen ervaringen(en dat zijn er heeel wat) en nogmaals moet ik zeggen dat ik de reactie van de huisarts vreemd vind jessica schreef:

>

> een vraagje als iemand door zijn enkel is gezekt en zij is

> helemaal blauw en dik tot haar enkel aan toe waar denkt men

> dan aan? ze kwam gistern bij mij aan het was twee weken

> geleden gebeurdt en de huisarts had haar in getaped want de

> enkel was volgens hem alleen maar gekneusd.

> ik heb haar gisterne samen met haar man naar de ehbo van het

> ziekenhuis gebracht. Eerst netjes van te voren gebled of we

> wel mochten komen en na enig overleg erheen gereden.

> WAt er aan de hand is weten ze niet precies, maar ze is wel

> daar gehouden

> Nu kreeg ik vandaag een bericht van de huisarts dat ik haar

> nooit naar het zieknhuuis heb mogen brengen zonder hem in te

> lichten. Ik heb hem proberen te bellen maar er was niemand

> aanwezig.

> heb ik het nu fout gedaan

>

> wie o wie kan mij een antwoord geven?

>

> groetjes jessica