Risicoinventarisatie & Evaluatie/ Arbowet

• Daniel

Pas vernam ik van iemand, dat ook vrijwilligersorganisaties een Risicoinventarisatie & evaluatie (RI&E) moeten hebben. (verplicht voor alle organisaties, volgens de ARBO-wet). Nu ben ik daarop verder gaan zoeken en kwam terecht bij de site van de vrijwilligerscentrale (www.vrijwilligerscentrale.nl). Daar zijn speciale checklijsten verkrijgbaar, zodat ook de vereniging aan de Arbo-eisen voldoet.

Nu mijn vragen:

1) Wie weet in hoeverre, en of een EHBO-vereniging aan dergelijke eisen moet voldoen?

2) Wie heeft ervaring met dergelijke eisen en regelgeving?

3) Wie kan mij helpen aan een protocol/richtlijn voor het omgaan met prikaccidenten?

Graag wil ik hier meer van weten.

Groet,

Daniel

• Willem

ad 3) de locale GGD heeft het protocol, afd infectiebestrijding.

• Daniel

Dank je wel Willem, ik zal er eens achterheen gaan.

Groet,

Daniel

• R. Eckhard

Het Nederlandse Rode Kruis heeft enige tijd geleden al haar plaatselijke afdelingen aangeschreven, met de mededeling dat ook voor vrijwilligersorganisaties de arbowet van toepassing is. Op het moment wordt hier nog niet op gecontroleerd, maar dat zal in de toekomst zeker gedaan gaan worden. Bij dit schrijven zat tevens een ‘voorstel’ van een bedrijf, waarin wat prijzen genoemd werden… *schrik*.

Ik denk dat de meeste risico's bij een organisatie als een EHBO - vereniging of het NRK best te overzien zijn, denk voornamelijk aan werkhoogte, goed beschermende kleding, etc.

Daarnaast is bij de meeste vrijwilligersorganisaties altijd wel iemand ‘in dienst’ (of moet ik zeggen ‘actief’?) die genoeg verstand heeft van arbo-wetgeving om hier mee van dienst te kunnen zijn. Daarnaast is de algehele verwachting niet dat vrijwilligersorganisaties echt aangesproken gaan worden op ‘hiaten’ omtrent de arbo-wetgeving, voornamelijk gezien het feit dat het niet altijd mogelijk is om die op te vangen. Hoe vaak kom je niet bij een evenement waar je echt geen brancard + schragen mee naar toe gaat slepen om een juiste werkhoogte te verkrijgen?

Al met al is het dus ook voor vrijwilligersorganisatie verplicht om een RI&E uit te voeren en daarnaar te handelen, al is de verwachting niet dat hier scherp op gecontroleerd gaat worden.