BHV Cursus?

• Wouter

Waar ik jullie mening wel eens over zou willen weten…

Mijn moeder is werkzaam als lerares basisonderwijs in Rotterdam. Op een goed moment nam men daar het geweldige initiatief om een BHV-cursus te gaan geven, en zelf mocht ik (als supergeïnteresseerd EHBO-kind wat nergens op een EHBO-vereniging kon komen, maar dat terzijde) daaraan meedoen.

Blijkbaar was het doel van deze cursus om in een stuk of 10 lessen alle theorie en praktijk uit het welbekende Oranje Kruisboekje erdoorheen te raggen.

De cursus werd ook niet afgesloten met een examen, de cursisten namen de cursus ook niet altijd even serieus en tot op de dag van vandaag zijn er nog geen herhalingscursussen gegeven, en loopt er niemand meer op die school rond met een up-to-date EHBO diploma.

Nou vraag ik me af of deze BHV cursussen overal op deze manier gegeven worden, ik ben bang dat als er nu een kind uit het klimrek valt en de enige conciërge is even naar de bakker om een broodje te halen het flink fout zou kunnen gaan… :?

• Jeroen

Nee hoor, normaal gesproken word een BHV cursus afgesloten met een examen en met goed resultaat ontvangt de cursist het certificaat BHV-er.

Het is echter niet zo dat een BHV cursus het EHBO diploma vervangt, in een BHV cursus word basis levensreddend handelen aangeleerd, ontruiming en brandbestrijding.

Aangezien je op een basisschool best brand of iets dergelijks kunt krijgen is een BHV cursus wel handig, je leert ontruimen, een “simpel” brandje blussen en bijvoorbeeld iemand reanimeren, brandwonden koelen e.d.

Het is echter zaak dat de kennis die je opdoet regelmatig verfrist word, kennis kan afvlakken, beleid kan veranderen.

Ik denk dat je zelf hieruit je conclusie kan trekken. En als de onderwijzers niet zeker van hun zaak zijn moeten ze mijnsinziens (net zoals iedere andere Nederlander) zelf het eenheidsdiploma EHBO gaan halen.

groeten,

Jeroen

• Daniel

Als EHBO'er heb ik me gruwelijk geergerd aan mijn mede-cursisten tijdens de BHV-cursus. Veel mensen hebben niet het besef, dat ze tijdens zo'n cursus leren een mensenleven te redden, althans, zo lijkt het.

Bij de gewone BHV-cursussen, die worden gegeven volgens de richtlijnen van het NIBHV, krijgt de cursist een theorie-examen. Het praktische gedeelte wordt niet geexamineerd. De cursist krijgt zijn certificaat voor dat deel op grond van zijn deelname aan de cursus en het met goed gevolg uitvoeren van de handelingen. De cursist oefent dus net zo lang tot hij de vaardigheden machtig is. Er zijn organisaties die het theoretisch examen ook niet serieus nemen. Het gebeurt dat de examens gewoon in groepsverband worden gemaakt.

Een EHBO-cursus wordt altijd gegeven onder verantwoordelijkheid van een bevoegd arts. Deze tekent namelijk voor het examen. Als er volgens jouw zeggen geen examen is geweest, is er ook niemand met een geldig EHBO-diploma.

Voor wat betreft herhalingen: Het is niet verplicht om een jaarlijkse herhalingscursus bedrijfshulpverlening te volgen. WEL moet de BHV-kennis op peil gehouden worden. Het verschilt per bedrijf hoeveel aandacht gegeven wordt aan herhaling. Persoonlijk zou ik adviseren om 2 keer per jaar op herhaling te gaan. In ieder geval voor het Eerste Hulp-gedeelte.

Je angsten voor de hulp na ongelukken kan ik me goed voorstellen. Dat heb ik ook bij mijn 2 collega-BHV'ers, hoewel die hun examen wel goed hebben afgelegd.

Wat ook belangrijk is, is dat er nog steeds in een aantal bedrijven en instellingen veel te weinig geld beschikbaar wordt gesteld voor, en veel te weinig aandacht gegeven wordt aan bedrijfsveiligheid, waaronder Arbo en BHV. Zolang het goed gaat let men er niet echt op, maar als het fout gegaan is, wordt er pas actie ondernomen. Stom!

Er zijn overigens wel goede cursussen hoor.

Groet,

Daniel

• Arie

Er zijn natuurlijk ook zat instellingen waar de BHV'ers gewoon een normaal EHBO-diploma hebben en een x-aantal herhalingslessen moeten volgen om tweejaarlijks de geldigheidsduur van het diploma te kunnen verlengen.

Niet alleen treneinde de geoefendheid op peil te houden maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in bijv. het Oranje-kruisboekje. Het is natuurlijk helemaal ideaal dat er niet alleen lessen gevolgd worden maar ook dat er aan wedstrijden e.d. wordt meegedaan of dat men als EHBO-er wordt ingezet bij evenementen. De praktijk is nu eenmaal vaak anders dan de theorie in een steriel klaslokaal.

Zelf ben ik BHV'er bij een overheidsinstelling. N.m.m. is een en ander zeer goed georganiseerd en zijn er voldoende financiële middelen voor materialen en extra lessen en gastdocenten. Zo ook jaarlijks een ‘uitstapje’ naar een BHV-oefencentrum, gevolgd door een gezellig samenzijn elders. Alle ruim 30 EHBO'ers in het bedrijf hebben een eigen A-koffer en de leden van de alarmploeg (twee EHBO'ers en enkele perluchtmaskerdragers die bij incidenten direct oproepbaar zijn) hebben ieder de beschikking over een portofoon. Bij grote calamiteiten volgt een oproep via het omroepsysteemn in het gebouw, waarna ook de andere EHBO'ers zich moeten melden.

Deze situatie is wellicht ‘ideaal’ en bij menige instelling zal men het met minder moeten doen, maar het belangrijkste vind ik: herhalingslessen en ook bijv. kennis van het gebouw waar men werkt, alsmede de juiste kleding waar men de BHV'er mee kan onderscheiden van de oevrige werknemers, zodat men waar waar men terecht kan. Zo hangen er buiten de kamers van de EHBO'ers groene bordjes met een wit kuis, zodat men in een oogopslag kan zien waar men voor hulp terecht kan. Ook regelmatige ontruimingsoefeningen zijn geen overbodige luxe.

Mijn mening is dat mensen die hun geoefendheid niet serieus nemen een gevaar voor hun medemens kunnen zijn. Dat zijn bijvoorbeeld van die lieden die gelijk met een verbandje klaar staan, zonder eerst de regels 1 t/m 4 van de VIJF belangrijke regels in acht te nemen. Goedbedoeld, maar toch………

• Jacqueline

Voor wat betreft de gegeven BHV cursus kan ik je alleen maar melden dat niet de opleider maar de betreffende onderwijsinstelling in gebreke is gebleven.

Deze zou eerst een goed na moeten gaan wat de wettelijke verplichtingen zijn en dan naar de mogelijkheden moeten kijken in “BHV-land” want dat zijn er heel veel.

Helaas zitten daar omdat iedereen een graantje mee wil pikken ook minder goed aangeschreven firma's bij.

Het NIBHV (Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverleners) is een wettelijke erkend instituut door het ministerie van binnenlandse zaken, verzorgen diverser opleidingen t.b.v. BHV-ers waaronder Basis BHV.

Dit houd in 1 dag Levensreddende Handelingen (niet te verglijken met het EHBO diploma, maar deze lessen zijn wel in samenwerking met het Oranje Kruis tot stand gekomen) en 1 dag waar men o.a. een klein brandje leert blussen en hoe men moet ontruimen en alarmeren enz.

Deze 2 onderdelen worden ook afgesloten met een wettelijk erkend examen, en vervolgens na het behalen van een goed resultaat van beide onderdelen, krijgt men een diploma welke 2 jaar geldig is.

Om deze geldigheid te behouden moet je dus herhalingslessen volgen, het is alleen jammer dat de wetgeving deze nog niet heeft opgeschroefd.

Momenteel hoef je beide onderdelen maar 1x te herhalen in de 2 jaar, in mijn ogen veel te weinig.

Ik verzorg bij mij op het werk dat de medewerkers welke zijn opgeleid (300), jaarlijks ieder onderdeel 2 x per jaar volgt, en dan niet alleen de theorie maar ook een stuk praktijk welke kan bestaan uit een rondgang in het bedrijf om alle locatie's goed te leren kennen, gevaarlijke situaties onderscheppen (je bent dus dan ook preventief bezig en je weet voorkomen is beter als …..).

Ook moet je jaarlijks verplicht ontruimen, en ga zo maar door.

Ik kan hier nog wel veel meer over melden maar dan ben ik morgen nog aan het intikken.

Dus als je nog meer info wil of speciefieke vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Jacqueline

• Rene van der Helm

Beste Jacqueline,

Het Ministerie van SZW, waaronder de BHV valt, erkend geen enkele BHV opleiding.

Het is wel zo dat diverse BHV opleidingen datgene aanleren wat in de ARBO-wet bij het onderdeel bedrijfshulpverlening staat omschreven, maar om de indruk te wekken dat er sprake is van wettelijk erkende opleidingen cq. examens gaat te ver en geeft een onjuiste voorstelling van zaken.

Met vriendelijke groet,

Meduca

René van der Helm

www.meduca.nl

• henk

zelf ben ik instructeur bij een bedrijf wat marktleider is in nederland op gebied van bhv- ehbo- en brandweeropleidingen.

de opleiding onder nibhv vlag is een officieel (erkend) diploma.

ons bedrijf verzorgt opleidingen op bhv gebied van 1, 2, of 3 dagen al naar gelang de klant wil.

herhaling blijft noodzakelijk net zoals oefeningen op de bedrijven zelf.

de bhv cursus is tenslotte niets meer als een basisopleiding !

tijdens het lesgeven zitten er vaak ehbo-ers bij.

net zo vaak weten zij niet wat te doen bij een calamiteit !!

een goede bhv cursus is naar mijn mening net zo waardevol als een ehbo opleiding.

• Andre

Beste mensen,

Hoezeer wij ook kunnen discussieren over BHV en EHBO en meer ellende,des te meer is er chaos in het “ECHTE EHBO LAND”.

- Een BHV-er (zonder EHBO diploma) kan nooit een EHBO-er vervangen.

De opleiding is intensiever en doelgerichter. Een BHV-er (zonder EHBO diploma) zal ten alle tijden professionele hulp moeten inschakelen ; terwijl een (goed) opgeleide EHBO-er door zijn achtergrond kennis instaat is om te beoordelen of al dan wel of niet professionele hulp noodzakelijk is.

- Een BHV-er die kan ontruimen en een brandblusser weet op te pakken, is leuk meegenomen, maar is nog steeds geen brandweerman/vrouw.

- Een goed wederzijds begrip tussen professionele hulpverlener en gediplomeerde EHBO-er zal moeten groeien. De EHBO-verenigingen en Rode Kruis en de GGD-en hebben hier een flinke taak liggen om onderling tot een goede samenwerking te komen bij een ongeluk, calamiteit of ramp.

- Dus … laten wij alle discussies maar verder achterwege en haal uw EHBO-diploma, het liefst bij een echte EHBO-vereniging, omdat daar goed opgeleide en gemotiveerde Docenten-EHBO op vrijwillige basis lesgeven voor het ENIGE ECHTE ERKENDE EHBO diploma.

En dit alles onder auspicien van HET ORANJE KRUIS die wel degelijk is erkend.

Andre

• henk

ik ben een goed opgeleide en gemotiveerde Docent-EHBO van het oranje kruis, werk bij een bedrijf wat ehbo-ers opleid !

ook BHV-ers worden door ons opgeleid, deze doen op eerste hulp gebied niet onder voor de ehbo-ers, zeker niet omdat ze opgeleid worden met het ambulance protocol…

• R. Eckhard

> - Dus … laten wij alle discussies maar verder achterwege en

> haal uw EHBO-diploma, het liefst bij een echte

> EHBO-vereniging, omdat daar goed opgeleide en gemotiveerde

> Docenten-EHBO op vrijwillige basis lesgeven voor het ENIGE

> ECHTE ERKENDE EHBO diploma.

> En dit alles onder auspicien van HET ORANJE KRUIS die wel

> degelijk is erkend.

>

Of het NRK natuurlijk. :-)