BHV Cursus?

• Chris

Begrijp ik het of lees ik het goed Henk breng je ze het ambulance protocol bij heb je dan ervaring hiermee als docent.

• henk

ja

• a.pectoris

dat opleiden met het ambulanceprotocol moet je eens nader uitleggen aan een ambuverpleegkundige ?????????

• Willem

Ben ook héél benieuwd naar die uitleg.

gr, een ambu broeder die ook BHV geeft.

• Willem

vergeet niet dat er verschil is tussen een eenheidsdiploma EHBO, zoals gegeven door EHBO verenigingen en het LEH (levensreddende eerste handeling) zoals gegeven wordt in de (meeste) BHV cursussen.

En ja, zeker op een basisschool zou iedere leerkracht een EHBO diploma moeten hebben.

• henk

het ambulance protocol is een soort handelingsschema bestaande uit 9 bladzijden.

iedereen die de ehbo en/of bhv handelingen beheerst (en dat leren wij ze) kan het schema volgen en een persoon 15 minuten in leven houden (uitzonderingen daargelaten).

fouten zoals “wat moet ik nu ook alweer doen”, worden niet gemaakt omdat het schema precies zegt wat te doen op wel/geen reacties of calamiteiten.

dit handelingsschema is uitgevoerd in een handzaam formaat, passend in elke ehbo koffer.

er aan vast gekoppeld zit een rapportage formulier in 2-voud.

zodra de ambulance arriveerd word 1 exemplaar aan de verpleegkundige overhandigd.

op dit formulier worden alle controles en observaties genoteerd, zoals pers.gegevens, pols, bewustzijn verwondingen enz enz.

in de praktijk getoetst blijkt dit goed te werken.

dit formulier komt heel vaak zelfs in het patientendossier van het ziekenhuis terecht.

ook het oranje kruis gaat volgens zo'n opzet werken in de toekomst zo als het er nu uitziet.

de expert blijft natuurlijk de ambulance verpleegkundige, het doel is nogmaals iemand de aanrijtijd van de ambulance in leven te houden.

• Chris

Deze werkwijze, is deze volgens het A-B-C-D-E methodiek volgens protocol.

• Willem

Henk,

kun jij mij dat protocol mailen ??

gr, Willem

• henk

ja

• henk

dit protocol is (mede) ontwikkeld door het bedrijf waar ik werk.

het is niet bedoeld voor algeme verspreiding.

ik denk wel dat het binnen een paar jaar standaard wordt in nederland.

stuur mij je e-mail adres, als het wel kan stuur ik het je