BHV Cursus?

• henk

aanvulling :

een ehbo-er krijgt bij ons een 5 daagse oranje kruis opleiding.

een bhv-er een 1 tot 3 daagse nibhv/nibra opleiding.

beiden kunnen met het protocol werken.

een ehbo-er heeft door zijn opleiding natuurlijk meer achtergrondkennis en vaardigheden.

ik blijf voorstander van de ehbo opleiding

• Maarten

Je realiseert je hopelijk wel, dat er in het door jouw genoemde protocol enkele zaken staan die niet door het oranje kruis richtlijnen gedekt worden. Ik wil hier geen discussie aangaan of de afwijkingen (bijv. tulp-methode bij uitzichtsloze verslikkingen of shelick methode bij drenkelingen) wel of niet door EHBO uitgevoerd zouden moeten mogen worden. Tot op dit moment kun je bij mislukte handelingen niet terugvallen op het feit dat je conform het boekje gewerkt hebt

• Willem

tulp methode ??? Wat is dat ????

handgreep van Sellick ??? Wat moet je daarmee ???

• Maarten

Dat heb ik mij ook afgevraagd, toen ik ze aangeleerd gekregen kreeg. Ik ken zowel de protocollen en de bijbehorende handelingen. (Ze hebben ook veel goede kanten)

De tulp methode moet je doen als heimlich niets meer uithaalt. Handen met de polsen tegen alkaar openvouwen en ze zo op het onderste helft van de borstkas zetten. Knie op de buik zetten, zodat deze niet kan uitzetten als je vervolgens met behoorlijke kracht een stootbeweging uitvoert. Je moet daarbij niet gek opkijken als de ribben daar niet bestand tegen zijn, maar ja de ademhaling gaat boven alles…..

Sellick doe je om het beademen van drenkelingen makkellijker te maken.