Professionals en EHBO'ers

• Arie

Ik heb deze vraag al eens een keer eerder in een ander forum gesteld, maar toch ben ik benieuwd naar jullie reactie: hoe zijn de ervaringen van de mede-EHBO'ers met doktoren en mensen van de ambulancediensten?

Ik heb wel eens de indruk, sommige reacties op bijvoorbeeld de ambulance-pagina gelezen hebbende (“EHBO'ers op een rampplek, dat is echt een ramp”) dat men wel eens neerkijkt op de EHBO'er. Ik bedoel: men ziet zichzelf als de prof en de EHBO'er hooguit als een goedbedoelende amateur (en dan figuurlijk bedoeld dus!).

Heb ik het helemaal fout of zit er een kern van waarheid in?

• Emile

Arie,

Als je bij de volgende 50 berichten kijkt, zie je daar een berichtje gepost door Jack. “Erkenning door Ambulancepersoneel” Ik denk dat je daar wel wat kunt vinden.

Verder ben ik zelf gelukkig nog nooit in zo'n situatie terecht gekomen…

MvG,

Emile

• Bart Kluivingh

Het ligt volledig aan de professional. Een keer was ik bij een valpartij bij een oudere dame. Naar mijn idee een collum fractuur. Ik heb direct om een ambu laten bellen. Ondertussen is ook een omstander naar een huisarts in de nabije omgeving gegaan. Van de huisarts kreeg ik de wind van voren dat ik een ambu had alten komen. Met het ambu personeel heb ik gelukkig enkele goede ervaringen

• bert

Mijn ervaring met de ambu in onze regio is dat wij gewaardeerd worden en dat men ook naar ons luistert bij overdracht van een slachtoffer.

De samenwerking met de cpa en andere hulpverlenende instanties is gewoon goe dtte noemen.

• Roeland

Dat hangt ook van je eigen houding af, er zijn zeker sukkelaars bij de EHBO'ers (ook bij ambulanciers trouwens, maar dat is een andere discussie), maar een ambulancier heeft dat direct door. Je moet ook geen verhaal van een uur opzetten hé! Voor een gezellige babbel is er vaak geen tijd. Als jij kort en krachtig de juiste toestand van het slachtoffer meedeelt, weten zij ook welk vlees ze in de kuip hebben, en zullen ze je sneller vertrouwen.

• Willem

Ik weet dat het provocerend is maar een ambulance is toch een professional en een EHBO'er is toch een amateur ?!?!?!

Wel moeten we elkaar eerlijk in de ogen kunnen kijken en van elkaars kunde en onkunde af weten. Vergeet in deze discussie niet dat een groot deel van de ambulance-hulpverleners zich juist inzet op het gebied van scholing en training van EHBO'ers.

Mijn ervaring -als ambu vpk- is dat bij evenementen er op een juiste manier samengewerkt wordt met de EHBO. Ieder zijn gebiedje. De EHBO'er (amateur) voor het werk waar zij voor opgeleid zijn en de ambulance (professional) voor haar gebied.