Beste mensen,
Wat ik mij zo afvraag: ik heb jarenlang erg veel ervaring binnen een EHBO-vereniging opgedaan, daarnaast ben ik alweer geruime tijd werkzaam bij een ambulancedienst.
Enerzijds worden er steeds zwaardere eisen aan ambulancehulpverleners gesteld, anderzijds wordt de EHBO-opleiding steeds meer “uitgekleed” en maken verenigingen en organisaties zich nodeloos druk over de BIG-wet enzovoort.Een EHBO'er kan en mag steeds minder. Daarnaast vind ik nog steeds dat de EHBO-opleiding totaal niet afgestemd is op de ambulancehulpverlening.
Toch vormt de EHBO-opleiding nog steeds de basis voor velerlei instanties die zich met de echte eerstelijns hulpverlening bezig houden; ik denk aan EHBO-verenigingen en Rode Kruis afdelingen die mensen als EHBO'er naar evenementen sturen en ik denk aan instanties zoals de KNRM, RBN (reddingsbrigades) en beveiligingspersoneel die vrijwel altijd eerder bij een slachtoffer zijn en vanwege specifieke omstandigheden (op volle zee / op een strand ver van een plek waar de ambulance bij kan komen / op een groot fabrieksterrein of in een groot kantoor) als het ware meer, beter, langer en intensiever eerste hulp moeten verlenen dan de EHBO'er die eens een keer op straat iets ziet gebeuren.
Ik ben zelf van mening dat die mensen een betere, erkende en als het ware voortgezette opleiding zouden moeten kunnen volgen om net iets meer te kunnen doen voor een slachtoffer en waarbij gebruik van bepaalde apparatuur (AED, backboard, spin, nekspalken, vacuumspalken, zuurstof volgens protocollen, verantwoord patientenvervoer om maar eens wat dingen te noemen…) aangeleerd zou moeten worden. Daarnaast zou de EHBO-opleiding volledig afgestemd moeten worden op de ambulancehulpverlening, leer EHBO'ers bijvoorbeeld echt goed overdragen aan ambulancepersoneel….
Als voorbeeld wil ik graag de KNRM noemen. Een geweldige organisatie, fantastisch materiaal, goed gemotiveerde vrijwilligers en ze worden ingezet om onderkoelde drenkelingen te redden of zieke/gewonde mensen van boord te halen. Op dat moment schiet de gewone EHBO-opleiding vaak te kort…..
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?
Groeten,
TSH