Wat ik mij afvraag - EHBO anno 2001?

• The Speaking Horse

Beste mensen,

Wat ik mij zo afvraag: ik heb jarenlang erg veel ervaring binnen een EHBO-vereniging opgedaan, daarnaast ben ik alweer geruime tijd werkzaam bij een ambulancedienst.

Enerzijds worden er steeds zwaardere eisen aan ambulancehulpverleners gesteld, anderzijds wordt de EHBO-opleiding steeds meer “uitgekleed” en maken verenigingen en organisaties zich nodeloos druk over de BIG-wet enzovoort.Een EHBO'er kan en mag steeds minder. Daarnaast vind ik nog steeds dat de EHBO-opleiding totaal niet afgestemd is op de ambulancehulpverlening.

Toch vormt de EHBO-opleiding nog steeds de basis voor velerlei instanties die zich met de echte eerstelijns hulpverlening bezig houden; ik denk aan EHBO-verenigingen en Rode Kruis afdelingen die mensen als EHBO'er naar evenementen sturen en ik denk aan instanties zoals de KNRM, RBN (reddingsbrigades) en beveiligingspersoneel die vrijwel altijd eerder bij een slachtoffer zijn en vanwege specifieke omstandigheden (op volle zee / op een strand ver van een plek waar de ambulance bij kan komen / op een groot fabrieksterrein of in een groot kantoor) als het ware meer, beter, langer en intensiever eerste hulp moeten verlenen dan de EHBO'er die eens een keer op straat iets ziet gebeuren.

Ik ben zelf van mening dat die mensen een betere, erkende en als het ware voortgezette opleiding zouden moeten kunnen volgen om net iets meer te kunnen doen voor een slachtoffer en waarbij gebruik van bepaalde apparatuur (AED, backboard, spin, nekspalken, vacuumspalken, zuurstof volgens protocollen, verantwoord patientenvervoer om maar eens wat dingen te noemen…) aangeleerd zou moeten worden. Daarnaast zou de EHBO-opleiding volledig afgestemd moeten worden op de ambulancehulpverlening, leer EHBO'ers bijvoorbeeld echt goed overdragen aan ambulancepersoneel….

Als voorbeeld wil ik graag de KNRM noemen. Een geweldige organisatie, fantastisch materiaal, goed gemotiveerde vrijwilligers en ze worden ingezet om onderkoelde drenkelingen te redden of zieke/gewonde mensen van boord te halen. Op dat moment schiet de gewone EHBO-opleiding vaak te kort…..

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Groeten,

TSH

• Arie

TSH,

Ben zelf EHBO'er en ben het met jou eens dat EHBO'ers, en dan niet alleen diegenen die vanwege inzet bij evenementen meer kans hebben het geleerde ten uitvoer te brengen, best een wat meer op de parktijk gerichte bijscholing mogen krijgen.

Bijvoorbeeld het overdragen van een gewonde c.q. informatie aan ambulancemensen. Welke informatie is overbodig, welke info is echt wel belangrijk etc. Feit blijft dan wel dat ambulancemensen dan wel open moeten staan voor die EHBO'er. Ik zeg niet dat veel ambulancemedewerkers zich aan e.e.a. ‘schuldig’ maken, maar hier en daar lees je op de diverse sites nog wel eens dat men de info nogal ongeïnteresseerd terzijde schuift. Blijkbaar heeft men dan vervelende ervaringen opgedaan in het verleden met EHBO'ers.

Als ambulance-medewerkers kan ik mij voorstellen dat zij niet een ieder die zegt eerste hulp te kennen en zich voordoet als zodanig gelijk op het woord gelooft. Er zullen immers vaak mensen zijn die zich interessant voor willen doen en/of ooit een diploma hebben gehaald doch niets meer aan herhalingslessen hebben gedaan. Echter, je kan er van uitgaan dat een EHBO'er die namens het Rode Kruis of EHBO-vereniging inzet doet bij een evenement goed getraind is.

M.b.t. bepaalde technieken juich ik enige bijscholing ook toe. Jammer genoeg hoor je als geoefende EHBO'er weinig van beroepsmensen hoe de echte praktijk is en in hoeverre theorie uit het Oranje Kruisboekje in de praktijk anders moet worden opgevat c.q. toegepast. Ook ik merk in mijn herhalingslessen dat deze meer gericht zijn op herhaling van stof uit het boekje dan bijscholing als hiervoor bedoeld.

Wat ik echter niet zou willen, maar dat heb jij in jouw vraagstelling ook niet gesuggereerd, dat EHBO'ers bevoegdheden zouden moeten krijgen bij het toedienen van medicatie. Daar moeten wij dus van onze handen afblijven

Weten hoe je verantwoord een nekspalk omdoet is wellicht nuttig i.p.v. c.q. naast de kennis van de handgreep van Zack e.d. M.i. vermijd je met een nekspalk immers de risico's die je bij voornoemde handgreep nog loopt, bijvoorbeeld onbedoelde verplaatsing van de handen bij vermoeidheid e.d.

Resumé: periodiek in de herhalingslessen iemand van de GGD uitnodigen kan echt geen kwaad.

Arie

• Okko

Als ambulanceman en kaderinstructeur kom ik vaak dit soort problemen tegen. Denk ik. Maar het grootste gros van onze EHBO-ers vragen daar helemaal niet om. De meesten willen alleen maar heel simpel weten wat ze wel en wat ze niet moeten doen, zonder daarbij ingewikkelde dingen te hoeven leren.

Ik dacht ook altijd dat de EHBO-er graag verder wilde, meer wilde weten, etc. Dat blijkt in de praktijk maar een enkeling te zijn.

Kijk dat er instanties zijn die een EHBO-er anders bekijken, daar kan een EHBO-er niets aan doen.

De meeste hulp die EHBO-ers geven, is het kleinere huis, tuin en keuken werk. Niets grootschalig, ongevallen, reanimaties, etc. Meestal is het een pleistertje, of een troosten woord. Uit eigen navraag onder de vele EHBO-ers, is dat ook vaak wat de meeste EHBO-ers verwachten van hun opleiding.

• The Speaking Horse

Hoi,

> Ik dacht ook altijd dat de EHBO-er graag verder wilde, meer

> wilde weten, etc. Dat blijkt in de praktijk maar een enkeling

> te zijn.

Dat ben ik wel met je eens, maar wat ik eigenlijk bedoel is of de huidige EHBO-opleiding wel voldoende is voor mensen die vanwege hun werkzaamheden de echte eerste lijns hulpverleners zijn? Je mag er van uit gaan dat EHBO'ers die bijvoorbeeld een strandpost bemannen, bij een evenement aanwezig zijn of bij een reddingsbrigade zitten meer, vaker en anders EHBO verlenen dan de, oneerbiedig gezegd, “huis-tuin-en-keuken” EHBO'er die de opleiding echt gevolgd heeft voor het geval dat. Die EHBO'ers zijn ook goud waard, want ze treden op als ze met een noodsituatie geconfronteerd worden en dat is heel wat waard, maar die andere EHBO'ers worden meer met EHBO-gevallen en medische zaken geconfronteerd omdat ze herkenbaar in een EHBO-post zitten of bijvoorbeeld in een voertuig van de reddingsbrigade rijden en als eerste aangesproken zullen worden als er zich op een strand, moeilijk bereikbaar voor ambulances, een incident voordoet.

Ik kan me zo voorstellen dat anno 2001 voor deze groep hulpverleners een aanvullende EHBO-opleiding een goede zaak zou zijn.

Groetjes,

TSH

• Okko

Je kunt je ook afvragen of er nog EHBO-ers op dergelijke posten moeten staan,

Misschien moeten dit wel andere hulpverleners zijn, of worden. Bij wijze van spreken een soort First Responder? Iemand die dus een speciale opleiding heeft gehad, waarvoor de basis zijn of haar EHBO diploma is.

• Okko

PS. Maar dan moet je ze geen EHBO-er meer noemen, om verwarring te voorkomen

• Rene van der Helm

Wie is tsh?

Als wat bent u werkzaam bij de ambulancedienst?

Het aanleggen van nekspalken, vacuumspalken toedienen van zuurstof hoort (vooralsnog) niet in handen van leken.

Over welke EHBO-opleiding heeft u het eigenlijk?

Het is inderdaad merkwaardig dat ambulances uitsluitend op het land functioneren, niets zou logischer zijn dan dat er b.v. ambulanceboten de hulpverlening in ons waterrijke Nederland zouden waarborgen.

Het is wel volkomen normaal dat er blusboten en politieboten zijn, dus waarom geen ambulanceboten.

Met vriendelijke groet,

René van der Helm

www.meduca.nl

• The Speaking Horse

Beste Rene,

> Wie is tsh?

Dat is in dit kader absoluut niet belangrijk.

> Als wat bent u werkzaam bij de ambulancedienst?

Doet er verder ook niet toe.

> Het aanleggen van nekspalken, vacuumspalken toedienen van

> zuurstof hoort (vooralsnog) niet in handen van leken.

Inderdaad en ik heb ook niet gezegd dat dat bij een gewone EHBO-opleiding hoort, maar ik heb de vraag gesteld of de gewone EHBO-opleiding nog wel voldoet voor bepaalde groepen hulpverleners, of dat bepaalde groepen hulpverleners wellicht breder opgeleid zouden moeten kunnen worden.

> Over welke EHBO-opleiding heeft u het eigenlijk?

Goed lezen, Rene. Voor de duidelijk, het eenheidsdiploma EHBO met de aantekening verbandleer.

> Het is wel volkomen normaal dat er blusboten en politieboten

> zijn, dus waarom geen ambulanceboten.

Tja. Misschien een geldkwestie of misschien gebeurt er statistisch gezien zo weinig op het water/zee dat er geen noodzaak is voor een betere medische hulpverlening.

Groeten,

TSH

• Bart Kluivingh

Is het niet zo, dat de EHBO-er van tegenwoordig een belangrijke rol speelt in de primaire opvang van slachtoffers? Steeds vaker krijgt men te horen dat de ambulance niet binnen de verplichte 15 min TP kan zijn, vanwege de tekorten. Is in dat geval de ambu-medewerker niet gebaat bij een EHBO-er die weet wat hij/zij wel en ook zeker niet moet doen?

• Dirk-Jan

Inmiddels 5 jaar doe ik nu dienst op een EHBO-post langs de nederlandse kust. Ik heb inmiddels veel hulpverleningen mee gemaakt op plaatsen waar niet zo snel een ambulance kan komen. Ik denk dat het heel nuttig is dat de EHBO-ers die bij ons dienst doen een aanvullende cursus/ opleiding krijgen. Om een voorbeeld te noemen; soms is het noodzakelijk een slachtoffer met kans op nekletsel o.i.d. te verplaatsen bij opkomend water. Het zal dan toch heel nuttig zijn als wij dan op verantwoorde wijze een nekkraag kunnen aanbrengen??!! We hebben ze op de post, maar aanbrengen kunnen de EHBO-ers niet.

Zo zijn er nog een paar voorbeelden te noemen, een aanvullende cursus lijkt mij een pre om dienst te doen op het strand. Ook hier zullen de handelingen wel regelmatig geoefend moeten worden, het gebeurd immers niet elke dag.

Ik hoop dat zoiets in de toekomst doorgang kan hebben!

Groetjes Dirk-Jan