Ik denk juist dat het voor de beleidsmakers van de EHBO een heel moeilijke opgave is om een universeel kennispakket aan te bieden aan een gemeleerd gezelschap als de leden van de EHBO.
Heel veel EHBO'ers zitten niet te springen om veel kennis. Heel veel EHBO'ers zien de relevantie van een grote hoeveelheid kennis en ervaring niet. Heel veel mensen hebben hun EHBO-diploma vaak alleen voor de huis-, tuin- en keukengevalletjes. Reanimatie is dan zo'n beetje het zwaarste wat van de EHBO'er verwacht mag worden.
De beleidsmakers zullen ongetwijfeld inzien, dat veel mensen niet zitten te wachten op het moment dat ze de vaardigheid in het handelen bij HET moeten aanleren. Het hoofd in een stabiele positie brengen? Hoe vaak zullen ze het in hun leven gaan doen?
(Het is een conservatieve gedachtengang. Over het algemeen is de EHBO helaas nog steeds een conservatief gebeuren. Nog veel verenigingen (ik spreek uit ervaring helaas) hebben niet echt vooruitstrevende ideeen over het voortbestaan van de plaatselijke EHBO. Ik weet het wel, het kost allemaan een hoop tijd en geld, maar (ok, ik ben jong en ik wil wat) om alles bij het oude te houden is ook niet goed.)
Er zullen ongetwijfeld zeer gemotiveerde EHBO'ers zijn, die voornoemde vaardigheden wel willen aanleren en die daar ook voldoende aandacht aan willen besteden om die vaardigheden op peil te houden. De oplossing daarvoor zou dan zijn, dat die vaardigheden in een aparte/extra opleiding gegoten worden. Naar mijn mening kan je mensen niet verplichten op bepaalde vaardigheden aan te leren, die ze zeer waarschijnlijk nooit hoeven te gebruiken, maar die ook niet relevant zijn voor het in leven houden van een slachtoffer. Het gebruik van specifieke hulpmiddelen valt buiten de strekking van het eerste hulpverlenen door leken. EHBO moet je met de ‘blote handjes’ kunnen doen.
Conform de stelling dat de vitale functies boven alles gaan, is er dus geen noodzaak om de extra vaardigheden aan te leren. Echter, er zou wel over nagedacht kunnen worden om die extra vaardigheden in een cursus te gieten, die gevolgd kunnen worden door diegenen die er ook echt iets meer van willen weten. Wie die mensen dan gaat opleiden? Mijns inziens schiet de kennis van de docent EHBO ook hierin tekort en zal toch een beroep gedaan moeten worden op meer deskundigen, zoals ambulanceverpleegkundigen. Maar of die tijd hebben daarvoor ……?
Daniel