EHBO bij sport

• Alexander van der Hoeven

Recentelijk heb ik mijn een EHBO cursus gedaan via het bedrijf waar ik werk.

Nou zou ik graag ook de cursus “EHBO bij sport” doen, dit is op het bedrijf natuurlijk niet mogelijk.

Kan een van de lezers van dit forum mij vertellen of de cursus “EHBO bij sport” ergens in de omgeving van Nijmegen aangeboden word.

Bij voobaat dank,

Alexander.

• Jan

Helaas deze cursus wordt niet meer gegeven door het Oranje Kruis

• Jeannette

Hoi Alexander,

Zoals je al gelezen hebt in het bericht van Jan wordt deze cursus niet meer georganiseerd. EHBO bij sport is nml niet anders dan “gewone” ehbo. Wil je toch meer weten neem dan eens contact op met het Rode Kruis in Nijmegen of Arnhem. Deze verenigingen worden regelmatig gevraagd ondersteuning te geven bij sportwedstrijden/toernooien e.d., en zo kan je mischien wat ervaring opdoen.

• R. Eckhard

Een andere optie is natuurlijk ook een cursus sportmassage; hierin wordt niet alleen ingegaan op verschillende massagetechnieken, maar ook op het behandelen van spierblessures (koude/warmte behandelingen), kneuzingen en verstuikingen en op het bandageren/tapen, iets wat bijv. een EHBO - er weer niet mag.

• Jos Euwes

R. Eckhard schreef:

>

> Een andere optie is natuurlijk ook een cursus sportmassage;

> hierin wordt niet alleen ingegaan op verschillende

> massagetechnieken, maar ook op het behandelen van

> spierblessures (koude/warmte behandelingen), kneuzingen en

> verstuikingen en op het bandageren/tapen, iets wat bijv. een

> EHBO - er weer niet mag.

Ik persoonlijk vind het aanraden van de cursus sportmassage wel wat erg ver gaan als je het tenminste hebt over EHBO-bij sportongevallen.

De cursus sportmassage is natuurlijk wel heel interessant, maar het gedeelte van EHBO vond ik wel heel erg oppervlakkig, zo niet zelfs knap waardeloos.

Een sporter die flink bloedt, of een die botfracturen oploopt staat echt niet te wachten op een sportmasseur met zijn fles massage-olie en rolletje tape, een pas opgeleide sportmasseur die geen EHBO-dilpoma heeft zal zich op zo'n moment misschien zelfs geen raad weten.

Het toepassen van diverse behandelingen zoals in voorgaand bericht zijn natuurlijk wel ideaal, maar bedenk wel dat de cursus sportmassage toch wel vrij pittig is.

Overigens: spierblessures (koude/warmte behandelingen), kneuzingen en verstuikingen zijn onderwerpen die gewoon bij de EHBO horen, en niet voorbehouden zijn aan o.a. een gediplomeerd sportmasseur. Wel is het natuurlijk zo dat een sportmasseur eerder standaard hot- en coldpacks in zijn koffer zal hebben dan de gemiddelde EHBO-er.

Jos Euwes.

NB. Zover als ik begrepen heb zullen in de toekomst de opleidingen voor sportmasseur wel een EHBO-opleiding erbij gaan krijgen, maar dan nog vind ik het aanraden van deze cursus vanwege het EHBO-gedeelte wel heel erg ver gaan..

• R. Eckhard

Je kan het ook precies andersom benaderen.

> Ik persoonlijk vind het aanraden van de cursus sportmassage

> wel wat erg ver gaan als je het tenminste hebt over EHBO-bij

> sportongevallen.

> De cursus sportmassage is natuurlijk wel heel interessant,

> maar het gedeelte van EHBO vond ik wel heel erg oppervlakkig,

> zo niet zelfs knap waardeloos.

> Een sporter die flink bloedt, of een die botfracturen oploopt

> staat echt niet te wachten op een sportmasseur met zijn fles

> massage-olie en rolletje tape, een pas opgeleide sportmasseur

> die geen EHBO-dilpoma heeft zal zich op zo'n moment misschien

> zelfs geen raad weten.

Ik ben het met je eens dat het EHBO - gedeelte van een cursus sportmassage knap waardeloos is. Maar ik kan me geen sportletsels bedenken, die je met je gemiddelde EHBO - kennis niet af zou kunnen…. De letsels die jij noemt, zijn ook allemaal letsels die gewoon in een EHBO - cursus behandeld worden. De enige echte behandelingen die niet specifiek in de EHBO lesstof voorkomen, worden wel behandeld in de cursus sportmassage. Dit vond ik met de cursus EHBO bij sportletsels ook; dat was m.i. geen echte meerwaarde bij je EHBO diploma.

Dus conclusie:

Wil je acute situaties tijdens sportwedstrijden kunnen behandelen: volg een EHBO - cursus.

Wil je ook op kunnen treden bij specifieke sportletsels, die een (tijdelijke of blijvende) behandeling vergen die het verder sporten mogelijk maakt, volg dan een curus sportmassage.

• Jos Euwes

Ben je zelf niet een klein beetje van mening dat de opleiding tot NGS-sportmasseur voor een groot aantal mensen een beetje te hoog gegrepen zal zijn? Ondanks dat er veel mensen slagen voor de examens verkijken velen zich erop, voor menig EHBO-er zal het toch erg flink aanpoten zijn, zoniet zelfs te zwaar zijn.

Ik heb zelf tijdens en na de opleiding de verzorging gedaan bij de Nijmeegse rubyclub. De blessures die daar voorkwamen (lees: letsels/verwondingen) die kwamen in de leerstof niet voor, maar stonden wel gewoon uitgebreid in het Oranje Kruisboekje.

Ik persoonlijk ben van mening dat deze opleiding niet echt bedoeld is voor een EHBO-er, tenminste als het gaat om het EHBO-gedeelte.

Het tapen is ook niet echt te zien als EHBO-toepassing (nadruk op Eerste Hulp). Zelfs op de SEH-afdeling van het ziekenhuis wordt niet getaped, ook de huisarts doet het niet.

Jos

• R. Eckhard

Ik ben het uiteraard met je eens dat het een pittige opleiding is. Vooral van de inzicht in anatomie en fysiologie en van het kunnen stampen van (al dan niet latijnse) benamingen van spieren wordt een hoop gevraagd.

Wat ik echter probeerde te zeggen, is dat m.i. de cursus EHBO bij sportletsels al niet zo bijzonder was. En nu is 'ie dan inderdaad verdwenen. Op dit moment is de cursus sportmassage, als je je echt op de behandeling van sportletsels wilt toeleggen, de beste optie, zij het dat je daarnaast wel minstens een EHBO diploma moet hebben.

En wat dat tapen betreft, mijn ervaring is dat je op sportevenementen toch heeeeel veel de vraag krijgt of je iets in wil tapen. Onze afdeling is daar duidelijk in: dat doen we niet. Als een leek gaat tapen kan hij/zij eerder kwaad dan goed doen, het gezegde ‘baat het niet dan schaad het niet’ is absoluut niet van toepassing. Vandaar ook dat wij het materiaal voor het tapen absoluut niet in onze koffers hebben.

• Jos Euwes

Wat vond jij dan zo aanvullend van de opleiding Sportmassage, ik heb het dan over het EHBO-gedeelte?

Hetgeen er daar behandeld werd kwam voor 90% regelrecht uit het Oranje Kruisboekje. Verder stelde het absoluut niets voor want er werd zelfs gesuggereerd dat je iemand in shocktoestand rustig wat te drinken mocht geven als hij/zij er om vroeg!

Nog een voorbeeld: het ondersteunen bij het lopen bij iemand die letsel had opgelopen: lopen aan de gezonde kant. inderdaad, zo staat het in het OK-boekje, maar tijdens sportevementen zul je dan toch wel met zijn tweeën moeten zijn om de sporter zijn gekwetste zijde af te schermen tegen nieuwsgierigen, fans of anders. Dus ook hier zie ik absoluut geen aanvullingen.

Nee hoor, ik zie de NGS-opleiding echt niet als iets dat je eventjes achter je EHBO-cursus aan zult doen vanwege het extra's. In dat opzicht volledig zonde van je tijd, geld en energie.

Dat er verder geen alternatief is, jammer. Misschien een gat in de markt om zo'n cursus op te zetten?

Jos Euwes

• R. Eckhard

Ik geloof dat we hier een misverstand hebben.

Ik vond de cursus sportmassage absoluut ontoereikend op EHBO - gebeid. Echter, voor iemand die zich wil verdiepen in sportletsels, vind ik de opleiding tot sportmasseur meer bieden dan de aantekening EHBO bij sportletsels, aangezien die opleiding meer een hele lichte verdieping is op het gewone EHBO diploma, dat absouluut niet de moeite waard is.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.