R. Eckhard schreef:
>
> Een andere optie is natuurlijk ook een cursus sportmassage;
> hierin wordt niet alleen ingegaan op verschillende
> massagetechnieken, maar ook op het behandelen van
> spierblessures (koude/warmte behandelingen), kneuzingen en
> verstuikingen en op het bandageren/tapen, iets wat bijv. een
> EHBO - er weer niet mag.
Ik persoonlijk vind het aanraden van de cursus sportmassage wel wat erg ver gaan als je het tenminste hebt over EHBO-bij sportongevallen.
De cursus sportmassage is natuurlijk wel heel interessant, maar het gedeelte van EHBO vond ik wel heel erg oppervlakkig, zo niet zelfs knap waardeloos.
Een sporter die flink bloedt, of een die botfracturen oploopt staat echt niet te wachten op een sportmasseur met zijn fles massage-olie en rolletje tape, een pas opgeleide sportmasseur die geen EHBO-dilpoma heeft zal zich op zo'n moment misschien zelfs geen raad weten.
Het toepassen van diverse behandelingen zoals in voorgaand bericht zijn natuurlijk wel ideaal, maar bedenk wel dat de cursus sportmassage toch wel vrij pittig is.
Overigens: spierblessures (koude/warmte behandelingen), kneuzingen en verstuikingen zijn onderwerpen die gewoon bij de EHBO horen, en niet voorbehouden zijn aan o.a. een gediplomeerd sportmasseur. Wel is het natuurlijk zo dat een sportmasseur eerder standaard hot- en coldpacks in zijn koffer zal hebben dan de gemiddelde EHBO-er.
Jos Euwes.
NB. Zover als ik begrepen heb zullen in de toekomst de opleidingen voor sportmasseur wel een EHBO-opleiding erbij gaan krijgen, maar dan nog vind ik het aanraden van deze cursus vanwege het EHBO-gedeelte wel heel erg ver gaan..