Dat is heel vreemd. Die brochure/checklist heb ik ook aangevraagd bij de vrijwilligerscentrale (vestiging Dordrecht) en ik had hem binnen 3 dagen in huis.
Concreet houdt het hele verhaal het volgende in:
Als EHBO-vereniging die je in het bezit te zijn van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) als onder verantwoordelijkheid van de vereniging, cq het bestuur van de vereniging, door leden werkzaamheden worden verricht. Toegespitst op de EHBO-vereniging: Als leden werkzaam zijn als dienstverlener bij evenementen verrichten zij werkzaamheden onder verantwoordelijkheid/leiding van het bestuur. Een RI&E is dan vanaf 1 januari 2002 verplicht.
Het zou ook verplicht zijn, om voor het controleren van die RI&E (en het bijbehorende Plan van Aanpak, waarmee je de in de RI&E geconsteerde gebreken te lijf gaat) een gecertificeerde Arbodienst in te schakelen. Daarvoor heeft de vereniging echter vrijstelling, als het gezamelijke aantal arbeidsuren per week niet boven de 40 uitkomt.
Omdat binnen vrijwilligersorganisaties veelal een gebrek is aan kennis van de Arbo-wet en het opstellen van RI&E en plan van aanpak, is in opdracht van het ministerie van Sociale zaken en werkgelegeheid een checklijst ontwikkeld, waarmee verenigingen zelf een RI&E kunnen maken. Deze checklijst heet: Arbo-checklist Vrijwilligerswerk. Deze is gratis verkrijgbaar bij de Vrijwilligerscentrale. probeer kantoor Dordrecht (dordrecht@vrijwilligerscentrale.nl) eens, zou ik zeggen.
Er was al sprake van dat vrijwilligersorganisaties vrijstelling hadden van de RI&E tot 31 december 2001. Dat was omdat er nog geen duidelijke methode was, waarmee vrijwilligersorganisaties zonder veel kosten een RI&E konden opstellen. Nu is deze er wel en zal in principe de mogelijkheid bestaan dat de Arbeidsinspectie de RI&E controleert. Het ou nog onderzocht worden of de minister genegen is om de vrijstelling nog langer te verlenen, maar daarover heb ik tot nu toe nog niets vernomen.
Daniel