Arbowet E.H.B.O.

• Chris

De Arbowet en vrijwilligerswerk. Werkgevers zijn verplicht een arbeidsomstandigheden beleid te voeren. Wat niet iedereen weet is dat de arbowet ook geldt voor vrijwilligers organisaties. Informatie in de vorm van een brochure is reeds 2 maanden geleden aangevraagd binnen de vrijwilligerscentrale heb helaas nog niets ontvangen ondanks div. pogingen.

Wie heeft wel de brochure al gelezen, en wat betekent dat voor onze organisatie concreet.

• Daniel

Dat is heel vreemd. Die brochure/checklist heb ik ook aangevraagd bij de vrijwilligerscentrale (vestiging Dordrecht) en ik had hem binnen 3 dagen in huis.

Concreet houdt het hele verhaal het volgende in:

Als EHBO-vereniging die je in het bezit te zijn van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) als onder verantwoordelijkheid van de vereniging, cq het bestuur van de vereniging, door leden werkzaamheden worden verricht. Toegespitst op de EHBO-vereniging: Als leden werkzaam zijn als dienstverlener bij evenementen verrichten zij werkzaamheden onder verantwoordelijkheid/leiding van het bestuur. Een RI&E is dan vanaf 1 januari 2002 verplicht.

Het zou ook verplicht zijn, om voor het controleren van die RI&E (en het bijbehorende Plan van Aanpak, waarmee je de in de RI&E geconsteerde gebreken te lijf gaat) een gecertificeerde Arbodienst in te schakelen. Daarvoor heeft de vereniging echter vrijstelling, als het gezamelijke aantal arbeidsuren per week niet boven de 40 uitkomt.

Omdat binnen vrijwilligersorganisaties veelal een gebrek is aan kennis van de Arbo-wet en het opstellen van RI&E en plan van aanpak, is in opdracht van het ministerie van Sociale zaken en werkgelegeheid een checklijst ontwikkeld, waarmee verenigingen zelf een RI&E kunnen maken. Deze checklijst heet: Arbo-checklist Vrijwilligerswerk. Deze is gratis verkrijgbaar bij de Vrijwilligerscentrale. probeer kantoor Dordrecht (dordrecht@vrijwilligerscentrale.nl) eens, zou ik zeggen.

Er was al sprake van dat vrijwilligersorganisaties vrijstelling hadden van de RI&E tot 31 december 2001. Dat was omdat er nog geen duidelijke methode was, waarmee vrijwilligersorganisaties zonder veel kosten een RI&E konden opstellen. Nu is deze er wel en zal in principe de mogelijkheid bestaan dat de Arbeidsinspectie de RI&E controleert. Het ou nog onderzocht worden of de minister genegen is om de vrijstelling nog langer te verlenen, maar daarover heb ik tot nu toe nog niets vernomen.

Daniel

• Okko

kijk eens op www.vrijwilligerswerk.nl. Daar staat al het een en ander. Ook kun je even een mailtje sturen om de brochure nog eens aan te vragen.

• Daniel

De vrijwilligerscentrale is op internet te vinden: www.vrijwiligerscentrale.nl, dit ter aanvulling op het vorige bericht.

Groet,

Daniel

• Maarten

Je bent er niet met de RIE. Dat is het begin van een stappenplan om uiteindelijk te voldoen aan de eisen die de ARBO wet stelt. En dat is de bedoeling. De RIE is een hulpmiddel en zeker geen doel

• Daniel

De RI&E is de basis voor de uitvoering van de eisen van de Arbo-wet. Met de RI&E breng je de gebreken in de organisatie aan het licht, waarna een Plan van Aanpak wordt geformuleerd, aan de hand waarvan de geconstateerde problemen en gebreken worden aangepakt.

Idealistischerwijs gezien is de RI&E inderdaad een hulpmiddel, maar realistisch gezien zal het voor veel organisaties een doel blijven. Veelal zal de uitwerking van het opgestelde plan van aanpak achterwege blijven. Ik weet dat het pessimistisch klinkt, maar ook hierin zal de conservativiteit van veel huidige verenigingen mee- (of tegen)werken.

Het gaat veel besturen gewoon te ver om voor die paar keer per jaar, dat bij evenementen EHBO-posten worden verzorgd, daarvoor nieuwe inventaris te kopen, om maar een voorbeeld te noemen. Afgezien van het feit dat de arbeidsomstandiegheden van de vrijwilligers zullen verbeteren, brengt de uitvoering van de RI&E toch weer kosten met zich, waar de verenigingen niet op zitten te wachten.

In dat opzicht, het was illustrerend bedoeld, zal het opstellen van de RI&E en het bijbehorende Plan van Aanpak een doel blijven. Als in het bedrijfsleven al zo gedacht wordt…….. Ik spreek uit enige ervaring.

Daniel

• Okko

Daar heb ik het ook niet over. Ik geef alleen maar even aan waar je eventueel meer info kunt aanvragen. Een inventarisatie kan nooit een doel op zich zijn. Je moet er ook iets mee doen. Dat weet ieder mens.

• Maarten

Het probleem wat velen zich niet realiseren is wat de consequenties van het achterwege laten van maatregelen kunnen zijn. Een werknemer verliest tijdens boorwerkzaamheden een stukje vinger. Vastgesteld wordt dat een veiligheidsknopje, voor de aanvang van de werkzaamheden, al defect was.

De werkgever heeft voor dit feit een boete van fl. 15.000,== gekregen.

een werknemer krijgt op een huishoudtrap een circulatiestilstand. Helaas mocht reanimatie niet baten. Tijdens het onderzoek is ook gecontroleerd dat de trap voldeed aan de normen en een geldige keuring had.

Wat betekent nu e.e.a. voor de kaderinstructeur die de noodvervoersgreep van Rautek door EHBO'ers laat uitvoeren. De cursist tilt duidelijk meer dan 25 kg. hoe goed de techniek ook zal zijn, de manier is niet de meest ideale voor je rug. Nu gaat iemand door zijn rug. In de ARBO regeling zijn in hoofdstuk 1 wordt in par. 1.2 de algemene bepalingen over opleidingen gegeven. Daarin staat ook dat de veiligheid van de werknemer zoveel mogelijk moet worden gewaarborgd.

Het gaat niet om een noodtoestand, maar om een oefening. Maar als je met dummies van 25 kg werkt, leert de cursit niet wat het betekent om iemand van 85 kg te verslepen. dit dilemma speelt ook voor de brandweeroefeningen, maar misschien weet iemand hoe men daarmee omgaat.

• Chris

Bedankt voor de tips voor het verkrijgen van de brochures inmiddels wacht ik met smacht hierop.

• Chris

Hallo Maarten,

Om even bij jouw verhaal aan te haken zonder dat ik de brochure en checklist ken.

Vraag ik me ook af op de manier hoe je als E.H.B.O-er door de organisatie of je eigen vereniging op een hoofdpost bij een evenement wordt neer gepoot, zijn de arbeidsomstandigen ook ver te zoeken deels ligt dit ook in het feit in het ontbreken van de juiste E.H.B.O. spullen voor de post o.a. ontbreken van goede branchards zonder schragen eronder, desinfectie middelen te kleine behandelruimte etc.