Uniformkleding voor EHBO'ers, waarom (niet)?

• Daniel

Om diverse redenen is ervoor te strijden dat ook EHBO'ers zich in veiligheidskleding gaan hijsen. Voorzien van voldoende retroflecterende strepen en fluorescerend materiaal om veilig te kunnen werken. In dat opzicht voldoet de kleding die nog wordt aangeboden door bijvoorbeeld de KNV EHBO niet meer. Een EHBO-vereniging die haar leden tijdens diensten in de veilige kleren wil steken, dient zich te wenden tot een commerciele organsiatie. Een optie die voor kleine verenigingen niet is weggelegd; Het spul is duur.

Maar ook:

Het is al wel eens eerder ter sprake gekomen. Er zijn EHBO'ers die denken dat ze dokter zijn wanneer ze in een EHBO-hesje, of -jas lopen. Is dit doorslaggevend om de mensen tijdens diensten niet in uniform te laten lopen?

Daarom de volgende vraag:

“EHBO'ers in uniform, waarom (niet)?”

Graag lees ik uw reacties.

Daniel

• R. Eckhard

Met alle respect, de kleding die door de EHBO - verenigingen (tenminste bij mij in de omgeving) wordt gebruikt, is me al geruime tijd een doorn in het oog.

Op welke manier denken deze mensen zich tijdens, bijvoorbeeld, een volksfeest o.i.d. als ‘loslopende’, dus niet aan een post gebonden, EHBO - er, herkenbaar te kunnen maken als ze alleen een, weliswaar reflecterende, armband dragen met daarop de letters EHBO?

Dit is één van de redenen dat ik zeeeer blij ben met de nieuwe ‘bedrijfskleding’ van het NRK. Opvallend qua kleur, logo, reflectie, etc.

Het lijkt me, ook voor EHBO - verenigingen, noodzakelijk dat zij zich meer (het woord zegt het al) uniform gaan kleden. Als ik nu op een evenement vier EHBO - ers zie lopen, zijn ze alle vier op een andere manier herkenbaar. De één draagt een hesje, de ander een armband, en ga zo nog maar even door.

Daarnaast komt ook hier de Arbowet om de hoek kijken. Ik denk dat mensen van bijv. het Rode Kruis die tijdens Dance Valley zijn ingezet maar wat blij zijn met de nieuwe kleding van het Rode Kruis.

Voor wat betreft het ‘ik - ben - god’ gevoel bij sommige mensen als ze een ‘uniform’ aan hebben; ik ben van mening dat dit iets is dat door de vereniging zelf de kop ingedrukt moet worden. Je wilt als vereniging, naar buiten toe, professioneel en bekwaam over komen, en zul je dus goed werk moeten afleveren en niet meer (willen) doen dan in je vermogen ligt. Dit is iets waar bij ons in de herhalingslessen ook veel op ‘gehamerd’ wordt.

Men moet er terdege van bewust zijn dat ze EHBO - er zijn. Het uniform dient alleen maar ter bescherming en herkenning.

• The Speaking Horse

Hoi,

> Om diverse redenen is ervoor te strijden dat ook EHBO'ers

> zich in veiligheidskleding gaan hijsen. Voorzien van

> voldoende retroflecterende strepen en fluorescerend materiaal

> om veilig te kunnen werken. In dat opzicht voldoet de kleding

> die nog wordt aangeboden door bijvoorbeeld de KNV EHBO niet

> meer.

Laat ik het anders stellen; jij gaat als EHBO'er naar een evenement toe, op de openbare weg, maar krijgt NIET de beschikking over de veiligheidsvoorzieningen waar je recht op hebt, zoals opvallende beschermende veiligheidskleding en veiligheidsschoenen. Dan ben je toch gek als je toch gaat? Want hoe zit het dan met die eerste regel die we allemaal geleerd hebben:“eigen veiligheid eerst….!!”?

Natuurlijk moet een EHBO'er uniform gekleed gaan. Alleen al uit oogpunt van herkenbaarheid voor het publiek en andere hulpverleners zoals politie en ambulance. Daarnaast, en dat klinkt misschien gek, schept een uniform een zekere afstand tussen hulpverlener en slachtoffer, waardoor je je werk beter uit kan voeren en toch een zeker “gezag” krijgt. Tot slot is het gewoon een veiligheidsvoorziening, net zoals handschoenen….. Kortom, anno 2001 heb je gewoon recht op (uniforme) veiligheidskleding.

> Een EHBO-vereniging die haar leden tijdens diensten in

> de veilige kleren wil steken, dient zich te wenden tot een

> commerciele organsiatie. Een optie die voor kleine

> verenigingen niet is weggelegd; Het spul is duur.

Ach, waar een wil is, is een weg. De kleding is niet goedkoop, maar ook niet onbetaalbaar. Misschien zou een EHBO-vereniging veel meer geld moeten vragen als ze gevraagd worden bij een evenement aanwezig te zijn. Wat mij zo vaak opgevallen is, is dat er ergens een groot evenement gaande is, wat heel veel geld kost en oplevert, waarbij blijkbaar geld genoeg voor techniek en security is, maar waarbij de EHBO altijd de sluitpost op de begroting is. Vraag bij een commercieel evenement gewoon een reeel marktconform bedrag per man per uur en is dat te duur, dan zoekt die organisatie toch gewoon verder?

> Maar ook:

> Het is al wel eens eerder ter sprake gekomen. Er zijn

> EHBO'ers die denken dat ze dokter zijn wanneer ze in een

> EHBO-hesje, of -jas lopen. Is dit doorslaggevend om de mensen

> tijdens diensten niet in uniform te laten lopen?

Nee. Dit is een kwestie van begeleiding en opleiding. Zo ben ik van mening dat de EHBO-opleiding op een aantal punten veranderd zou moeten worden. Leer aankomend EHBO-ers bijvoorbeeld heel goed wat hun plaats en taak binnen de hele hulpverleningsketen is; EHBO'ers kunnen ontzettend nuttig werk doen, in afwachting van een ambulance, maar vertel ze dat goed en leer ze zich als zodanig te gedragen. Veiligheidskleding/uniformering lijkt me onontbeerlijk anno 2001, maar als mensen niet met die luxe kunnen omgaan, dan zou je als leiding moeten ingrijpen, lijkt mij?

Vr.gr.

TSH

• Huib

Veiligheid voor alles, waarom moet je als ehbo,er bepaalde risico,s lopen dat hele maal niet nodig is, er zijn jassen te koop die met wat creativiteit best als ehbo veiligheids jas te maken zijn ook bij brandweer en wegenbouw ben je verplicht om een veiligheids jas of hesje te dragen tijdens het uit oefenen van je werk of opdracht het is mij vreemd dat je tijdens wieler koersen of andere evenementen gewoon op pad gestuurd word zonder enige bescherming ja een hesje of een armbandje net of dat zo een afdoende bescherming biedt,ik vindt van niet maar de kleding denk ik zal toch bij de hulp verlener zelf liggen of hij het wil kopen of niet. het gevaar dat de hulpverlener zich zal gaan misdragen in zijn uniform lijkt mij over dreven een wegen bouwer voelt zich ook geen politie agent en een beveiligings beambte ook niet, uitzonderingen zal je altijd houden maar daar is het bestuur voor om daar wat aan te doen En tijdens oefenavonden de verantwoordingen bij brengen hoe je je moet gedragen tijdens evenementen daar wordt ook weinig aandacht aan geschonken. The Speaking Horse schreef:

>

> Hoi,

>

> > Om diverse redenen is ervoor te strijden dat ook EHBO'ers

> > zich in veiligheidskleding gaan hijsen. Voorzien van

> > voldoende retroflecterende strepen en fluorescerend materiaal

> > om veilig te kunnen werken. In dat opzicht voldoet de kleding

> > die nog wordt aangeboden door bijvoorbeeld de KNV EHBO niet

> > meer.

>

> Laat ik het anders stellen; jij gaat als EHBO'er naar een

> evenement toe, op de openbare weg, maar krijgt NIET de

> beschikking over de veiligheidsvoorzieningen waar je recht op

> hebt, zoals opvallende beschermende veiligheidskleding en

> veiligheidsschoenen. Dan ben je toch gek als je toch gaat?

> Want hoe zit het dan met die eerste regel die we allemaal

> geleerd hebben:“eigen veiligheid eerst….!!”?

>

> Natuurlijk moet een EHBO'er uniform gekleed gaan. Alleen al

> uit oogpunt van herkenbaarheid voor het publiek en andere

> hulpverleners zoals politie en ambulance. Daarnaast, en dat

> klinkt misschien gek, schept een uniform een zekere afstand

> tussen hulpverlener en slachtoffer, waardoor je je werk beter

> uit kan voeren en toch een zeker “gezag” krijgt. Tot slot is

> het gewoon een veiligheidsvoorziening, net zoals

> handschoenen….. Kortom, anno 2001 heb je gewoon recht op

> (uniforme) veiligheidskleding.

>

>

> > Een EHBO-vereniging die haar leden tijdens diensten in

> > de veilige kleren wil steken, dient zich te wenden tot een

> > commerciele organsiatie. Een optie die voor kleine

> > verenigingen niet is weggelegd; Het spul is duur.

>

> Ach, waar een wil is, is een weg. De kleding is niet

> goedkoop, maar ook niet onbetaalbaar. Misschien zou een

> EHBO-vereniging veel meer geld moeten vragen als ze gevraagd

> worden bij een evenement aanwezig te zijn. Wat mij zo vaak

> opgevallen is, is dat er ergens een groot evenement gaande

> is, wat heel veel geld kost en oplevert, waarbij blijkbaar

> geld genoeg voor techniek en security is, maar waarbij de

> EHBO altijd de sluitpost op de begroting is. Vraag bij een

> commercieel evenement gewoon een reeel marktconform bedrag

> per man per uur en is dat te duur, dan zoekt die organisatie

> toch gewoon verder?

>

>

> > Maar ook:

> > Het is al wel eens eerder ter sprake gekomen. Er zijn

> > EHBO'ers die denken dat ze dokter zijn wanneer ze in een

> > EHBO-hesje, of -jas lopen. Is dit doorslaggevend om de mensen

> > tijdens diensten niet in uniform te laten lopen?

>

> Nee. Dit is een kwestie van begeleiding en opleiding. Zo ben

> ik van mening dat de EHBO-opleiding op een aantal punten

> veranderd zou moeten worden. Leer aankomend EHBO-ers

> bijvoorbeeld heel goed wat hun plaats en taak binnen de hele

> hulpverleningsketen is; EHBO'ers kunnen ontzettend nuttig

> werk doen, in afwachting van een ambulance, maar vertel ze

> dat goed en leer ze zich als zodanig te gedragen.

> Veiligheidskleding/uniformering lijkt me onontbeerlijk anno

> 2001, maar als mensen niet met die luxe kunnen omgaan, dan

> zou je als leiding moeten ingrijpen, lijkt mij?

>

>

> Vr.gr.

> TSH

• R. Eckhard

Huib schreef:

> maar de kleding denk ik zal toch bij de hulp

> verlener zelf liggen of hij het wil kopen of niet.

Hier ben ik het niet mee eens. Wij hebben, als bestuur, een hoeveelheid kleding aangeschaft en stellen deze ter beschikking aan de vrijwilligers. Mensen die veel diensten doen krijgen de kleding in bruikleen, anderen, die minder diensten lopen, halen deze voor een dienst op en leveren ze na afloop weer in.

Wij stellen dan ook verplicht dat men, als ze via onze organisatie dienst doen, de kleding draagt.

Ik ben van mening dat zowel herkenbaarheid als veiligheid een van de speerpunten van een bestuur van een dergelijke vereniging moet zijn.

Groeten

Ralph Eckhard

• jessica

kan mij iemand vertellen hoe de nieuwe kleding van het nrk eruit ziet en wat dat gaat kosten voor een vereniging?

groetjes jessica

• Ralph Eckhard

Een voorbeeld van de nieuwe kleding kun je uiteraard bekijken op www.rodekruis.nl, ze zijn ook al regelmatig te zien in de reclamespotjes van het NRK op tv.

De kleding is (uiteraard, ivm logo's e.d.) alleen verkrijgbaar voor Rode Kruis - afdelingen, en informatie over de prijs e.d. kun je krijgen via het servicebureau…

Suc6!

• Dirk-Jan

Beste Jessica,

Mooie EHBO kleding is te bestellen bij IMG, deze kleding bestaat uit een jas en een broek, en lijkt op de rode kruis kleding, alleen dan in de kleuren blauw en fluorgeel, ook heeft deze kleding lichtgevende strepen.

De kleding is zowel in de zomer als in de winter te dragen, en de mouwen zijn afritsbaar.

Binnenkort komen van deze zelfde kleding ook t-shirts uit.

Informatie kun je krijgen via tel.nummer 048 6420265

Groetjes Dirk-Jan

• Daniel

Binnenkort krijg ik zo'n jas. Beter hoor. IMG heeft ook overall's in de EHBO-kleurstelling. De kledinglijn heet geloof ik High-5.

Nadeel van het IMG-programma vind ik dat de T-shirts zijn alleen in fluorgeel verkrijgbaar. In mijn ogen is dat wel heeel opzichtig. Een polo of een blouse in blauw-geel zou het tenue compleet maken, maar die voegt IMG pas toe als er meerdere aanvragen voor komen.

Na vergelijk met andere leveranciers is IMG volgens mij de financieel meest aantrekkelijke leverancier.

Daniel

• Dirk-Jan

Beste Daniel,

Inderdaad jammer dat die T- shirts alleen in fluorgeel te verkrijgen zijn. Ik heb zelf dus ook zo´n broek en jas, daaronder heb ik een eigen blauw T-shirt met het EHBO-embleem gemaakt.

Je schreef dat er ook overall´s te krijgen zijn, ik heb net gelijk gebeld, maar ze zeiden van niet??!!

Dirk-Jan