Hoi,
> Gaat de hulp aan een collega EHBO'er voor op de hulp aan
> andere slachtoffers bij een evenement? M.a.w. mag, of moet,
> je je collega (met wie je samen bent) tijdens een EHBO-dienst
> bij een evenement met voorrang helpen, als hij onwel wordt
> (op welke manier dan ook) terwijl er ook nog een ander
> slachtoffer is?
In zijn algemeenheid lijkt mij dit een kwestie van prioriteiten stellen. Dus word je collega ineens “patiënt” dan moet je, lijkt mij, een inschatting maken welke patiënt het meest dringend geholpen moet worden.
Ik denk echter dat deze vraag nauwelijks te beantwoorden is. Wat is onwel, een flauwte, hyperventilatie of een circulatiestilstand? En onder welke omstandigheden doet zoiets zich voor? Stel dat je tijdens een evenement aan het reanimeren bent en de omstanders gaan stenen gooien en je collega krijgt een steen op z'n hoofd, dan is het einde reanimatie en gaan we dus een veilige plek zoeken, al is dit een heel extreem voorbeeld….
Zouden er in jouw geval vaker “problemen” zijn met betreffende EHBO'er, dan zou je de vraag kunnen stellen of de EHBO'er geschikt is voor dit werk. Wat mij vroeger namelijk opviel, toen ik nog aktief EHBO'er was, was dat er nogal wat EHBO-collega's in de ziektewet liepen met allerlei kwalen en aandoeningen en niet in staat waren hun normale werk uit te voeren, maar wel als EHBO'er ingezet werden waarbij er vaak lange dagen gemaakt werden op de meest absurde tijden. Dan ga je naar een evenement met een collega die op krukken loopt, of een hand in het gips/verband heeft, of wegens rugklachten al weken thuis zit maar wel met slachtoffers loopt te sjouwen bij een houseparty enzovoort. En de leiding liet dat allemaal gewoon toe……
> Of moeten we niet zo collegiaal zijn?
Als er al sprake van een bepaalde “rangorde” is, dan komt mijn collega eerst en dan pas onze cliëntele.
> Hier zie ik nogal eens wat mensen van de mabulance. Hoe gaan
> jullie daar mee om, en wat is jullie mening hierover?
Eigen veiligheid gaat voor alles! In theorie zou het kunnen gebeuren dat je collega tijdens een inzet iets krijgt. Ook hier geldt weer dat er gewoon een inschatting van de situatie gemaakt moet worden.
Vr.gr.
TSH