Reanimatie

• Martine

Ik heb mijn reanimatie diploma al een paar jaar en ga elk half jaar trouw op herhaling. Sinds een half jaar heb ik ook mijn EHBO. Nu heb ik gisteravond voor het eerst reanimatie toegepast. (bij een onbekende). Dit was heel zwaar, want ik was alleen. (en ben geblesseerd aan mijn hand, maar daar denk je op dat moment helemaal niet meer aan.) Na ongeveer 7 minuten kwam de ambulance en werd ik afgelost. De man werd afgevoerd naar het ziekenhuis en ik stond alleen de ambulance na te kijken. Ik ben maar naar huis gegaan, want ik wist ook niet wat te doen. Vannacht heb ik bijna niet geslapen omdat dit toch wel heel veel indruk op me gemaakt heeft. Is er een mogelijkheid om te achterhalen hoe het met deze man is?? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten Martine

• Rene

Beste Martine,

Allereerst mijn complimenten dat u gestart bent met de reanimatie!

Sommige ambulancediensten geven een kaartje aan de eerste hulpverlener met daarop een telefoonnummer voor navraag. Waarschijnlijk heeft u dat niet gehad.

U kunt de ambulancedienst of het ontvangende ziekenhuis (SEH) bellen voor nadere informatie. Ondanks het beroepsgeheim van de artsen en verpleegkundigen kunnen zij u soms toch wat algemene informatie geven, zoals bv dat de patiënt is opgenomen op de ICU.

Er is natuurlijk grote kans dat de patiënt helaas niet meer in leven is, maar door uw optreden heeft de patiënt ten minste een kans gehad.

Met vriendelijke groet,

René van der Helm

www.meduca.nl

• Martine

Beste Rene,

bedankt voor je reactie, ik weet dat als het ambulance personeel nog bezig is met reanimeren als de patient de ambulance ingaat de kans heel klein is dat de patient het overleeft. Maar als ik nu wat fout heb gedaan en die man is overleden, dan is dat mijn schuld, kunnen zij mij daarop aanspreken??

• R. Eckhard

Nee, dat kan niet.

Op het moment dat het S.O. de hartkwaal (stilstand of fibriliatie) krijgt, treed de klinische dood al in. Wat reanimatie doet, is de hersenen nog van zuurstof voorzien, zodat, als de hartslag door prof's weer opgewekt kan worden, het s.o. nog een kans heeft.

Mocht nu blijken dat de reanimatie, om wat voor reden dan ook, niet helemaal goed uitgevoerd zou zijn, dan valt de eerste hulpverlener niets te verwijten; het s.o. was namelijk al klinisch dood.

• Martine

Ik heb het ziekenhuis gebeld, de man in kwestie is blijven leven!!!!

Bedankt voor jullie reactie!

Groeten Martine

• Haagse harry

klasse gedaan door jou toedoen is de man blijven leven en dit zal je goed doen na 7 minuten aanrijden heeft de patient al geen overlevings kans maar door voortijdig te beginnen is dit toch gelukt perfect

Doe je niks met je reanimatie diploma gaat zo iemand toch dood en de vraag doe ik het verkeerd is onzin als je niks probeert???

wil je reanimatie les kijk dan op de ambulance pagina voor andere mensen die dit lezen gr haagse harry

• Mirella

Hoi Martine!

Mijn eerste reactie op jou verhaaltje was: die vrouw mag trots zijn op zich zelf! En dat wou ik je ff laten weten! Enne, niet omdat die man nog leeft, maar omdat je je ingezet heb om hem te helpen!

Groetjes Mirella.