EHBO vereniging binnen bestaande Stichting

• Jeroen

Hallo allemaal,

Al enige jaren ben ik bij een jeugd en jongerenwerk organisatie betrokken als vrijwilliger, de doelstelling van deze Stichting is: het bieden van ontspanningsmogelijkheden voor de jeugd uit betreffende wijk.

Binnen deze organisatie zijn diverse groepen te onderscheiden nl. de Inloop (jongeren kunnen binnen lopen en doen wat ze zelf willen), de Thema (o.a. Kinderdisco's) en de Knutsel (voor de allerkleinsten).

Persoonlijk ben ik in het bezit van het eenheidsdiploma EHBO, binnen onze organisatie hebben we ook een docent EHBO die als reguliere vrijwilliger meedraaid.

Nu loop ik al enige tijd met het idee om binnen deze organisatie een groep op te zetten die zich puur richt op EHBO, het geven van EHBO-lessen aan jongeren tussen de 16 en de 20 jaar, het geven van jeugd EHBO lessen en eventueel als er voldoende animo voor is: af en toe Evenementen begeleiding met de gediplomeerde EHBO-ers.

Nu is mijn vraag: als ik dit wil doen, waar moet ik dan op letten. Bijvoorbeeld: moet er toestemming zijn van het Oranje Kruis, verzekeringen, materialen, administratief werk?

Wie heeft ervaring met het opzetten van een EHBO vereniging en kan mij enkele zaken verduidelijken?

Alvast bedankt,

groeten,

Jeroen

• Herald

Wij hebben zelf net een EHBO vereniging opgericht, er komt best wel veel bij kijken.

Statuten, huishoudelijk reglement, aanmelden bij OK, al dan niet aansluiting zoeken bij een landelijke organisatie, verzekering regelen.

Wij zijn sinds 24 12 2000 opgericht, binnen 2 maand hadden we statuten geregeld en inschrijving en dergelijke bij ok en bij landelijke organisatie. Al met al is er heel veel werk in gaan zitten, ook omdat, ondanks dat we voorheen bij een andere EHBO vereniging zaten, je heeel veel moet leren.

hou ook rekening met de oprichtingskosten (Notaris, kamer van koophandel, etc)

mocht je nog vragen hebben

mail maar info@fate.nl

groetjes

Herald

• Emile

Weet je wel zeker dat er genoeg animo voor is? Ik ben zelf 16 jaar, in bezit van een EHBO diploma en veel inzetbaar.

Voor zover ik weet zijn er helemaal geen mensen van mijn leeftijd die een EHBO diploma hebben.

Voorbeeld: Bij onze vereneging zijn er twee inzetbare leden van onder de 20 jaar. Ik vermoed haast wel van onder de 30 jaar.

Veel succes in ieder geval,

Emile

• Jos Euwes

Het animo is er vaak wel, maar het ontbreekt vaak aan de mogelijikheden om deze lessen te kunnen volgen, aangezien de meeste EHBO-verenigingen toch gericht zijn op volwassenen en vaak een leeftijdsgrens ingesteld hebben van 16 of 17 jaar.

In diverse plaatsen zijn er bij het Rode Kruis jeugdafdelingen (Jeugd Rode Kruis) die toch een aardige bezetting hebben. Verder wordt er ook op diverse basisscholen les in EHBO gegeven, een aantal van deze leerlingen meldt zich dan ook aan bij bijvoorbeeld het Jeugd Rode Kruis of op iets latere leeftijd bij de plaatselijke EHBO-vereniging.

Jos.