stabiele zijligging

• Nico

Door de kaderinstr. bij onze vereniging is ons laatst geleerd dat bij het stabiel leggen van een s.o. het hoofd niet meer moet worden opgevangenen in neutrale positie moetworden gelegd door de hand onder het voorhoofd te leggen maar gewoom over de grond moet worden gedraaid. De uitleg was als het s.o. eventueel nekletsel heeft de spieren in de nek uit verdedeging zelf aanspannen en neklestel zo helpen voorkomen. graag jullie mening.

• a.pectoris

…..en bij een bewusteloos slachtoffer???????????Dan doen je spieren niet meer zoveel!!!!!!!!

• Maarten

Er is een variant, waarbij de hand die onder het hoofd gaat leggen al voor het draaien zodanig neer gelegd wordt, dat de vingers ter hoogte van het oor de grond al raken. Je kunt dan het slachtoffer draaien door de elleboog van die arm en de knie als hefboom te gebruiken. Daardoor kun je slachtoffer draaien zonder dat de wervelkolom tordeert. Tijdens het draaien rolt het hoofd vanzelf op de hand, en ligt vaak meteen goed. Dus ook hier geldt dat het draaien met een minimum aan beweging van de nekwervels gebeurd. per saldo ligt het slachtoffer in dezelfde houding als met de “basis” methode, maar met dan minder risico op de verergering van rug en nekletsel.

Dat het lichaam zich zelf zou verdedigen is waar, maar niet in die mate dat je daar gebruik van kunt maken.

Als je bodysplinting toepast bij een slachtoffer met mogelijk rugletsel dan kun je, als het moet, volstaan met een brede das om de enkels. Dit veroorzaakt een aanspanning van de rugspieren, die zo op hun beurt weer steun geven aan de rug.

Misschien is er onder de lezers iemand die dat beter kan uitleggen dan ik.

maarten

• Daniel

Misschien zeker ook wel met het gezicht over de grond, want als het s.o. z'n neus bezeert tilt hij z'n hoofd vanzelf wel op. Reken uit je winst wanneer je niet eerst naar de achterhoofdszijde van het slachtoffer behoeft te lopen.

Dit lijkt mij geen slimme zet. Wat gebeurt er als je het hoofd niet ondersteunt bij het stabiel draaien? Het hoofd maakt allerlei ongecontroleerde bewegingen en dat kan voor de, wellicht reeds beschadigde, en door bewusteloosheid verslapte, nek funest zijn. Toch maar niet doen dus.

Misschien is de betreffende kader in de war met het foefje, om tijdens het stabiel draaien van het slachtoffer gelijk de hand van het s.o. onder diens slaap te houden, zodat dit niet achteraf nog eens gedaan hoeft te worden, met alle bewegingen van het hoofd die daarbij komen.

Daniel

• Chris

Vraag eens de proffesionele hulpverlener(ambulance verpl etc.) wat hun vinden van de stabiele zijligging zoals deze binnen de E.H.B.O toegepast moet worden volgens het boekje. Ik denk dat er een grote streep door komt en dat daarvoor in de plaats de jaw thrust of chin lift komt of moet komen.

Overigens als er al een weerstand gevoeld wordt ondanks dat de patient bewusteloos is duidt dat erop dat er ernstig letsel aanwezig is. Daniel schreef:

>

> Misschien zeker ook wel met het gezicht over de grond, want

> als het s.o. z'n neus bezeert tilt hij z'n hoofd vanzelf wel

> op. Reken uit je winst wanneer je niet eerst naar de

> achterhoofdszijde van het slachtoffer behoeft te lopen.

>

> Dit lijkt mij geen slimme zet. Wat gebeurt er als je het

> hoofd niet ondersteunt bij het stabiel draaien? Het hoofd

> maakt allerlei ongecontroleerde bewegingen en dat kan voor

> de, wellicht reeds beschadigde, en door bewusteloosheid

> verslapte, nek funest zijn. Toch maar niet doen dus.

>

> Misschien is de betreffende kader in de war met het foefje,

> om tijdens het stabiel draaien van het slachtoffer gelijk de

> hand van het s.o. onder diens slaap te houden, zodat dit niet

> achteraf nog eens gedaan hoeft te worden, met alle bewegingen

> van het hoofd die daarbij komen.

>

>

> Daniel

• Daniel

Hoewel ik niet helemaal op de hoogte ben van de jaw thrust of chin lift, vermoed ik toch dat deze methoden pas toereikend zijn, wanneer permanent toezicht beschikbaar is. Je moet ook de ademweg kunnen veiligstellen (zonder hulpmiddelen), als er meerdere slachtoffers zijn, maar ook wanneer je wellicht ergens hulp moet gaan halen. In dat geval lijken mij de jaw thrust of de chin lift niet toereikend en zal er wellicht bestudeerd moeten worden op welke andere wijze de stabiele zijligging bewerkstelligd kan worden.

Op zich is de stabiele zijligging volgens de huidige methode niet slecht, integendeel. Het is een doeltreffende manier om iemands ademweg veilig te stellen, en dat heeft nog steeds een hogere prioriteit dan het voorkomen van wervelletsel. Tenminste, volgens het Oranje Kruisboekje wel.

Daniel

• jessica

wa ik jammer vind dat er zoveel verschillende methodes zijn om een stabiele zijliging uit te voeren.

ik ben zelf een lotus en ik denk al in 5 verschillende methode in een stabiele zijligging gelegd. niemand kan helaas zeggen welke nou de beste of de slechtste is. Ik denk dat het ook veel van de situatie zelf af hangt.

ik denk niet dat je al te lang over een stabiele zijligging moet gaan nadenken en dat je moet doen wat jij zelf het beste vind voor die situatie. Mij is altijd geleerd tijdens een ongeval luister niet naar alle anderen maar doe wat jij denkt dat goed is.

ik wil je nu dus als tip ook meegeven. doe wat jij denkt dat het beste is, en als tweede denk vooral als eerst aan je eigen want ik heb al menig ehbo-er gezien die door zijn/haar rug ging omdat ze de stabiele zijligging deed zoals die in het boekje beschreven stond.

groetjes en succes jessica.-

• mario van limburg

waar staat dat ergens in het boekje of reddingswezen?

• Haagse harry

hoofd opvangen en in de alaaf houding

• Ton Somhorst

En daarom wil ik dus dat er nooit maar dan ook nooit een EHBO-er aan mij komt mocht ik een ernstig slachtoffer zijn bij een ernstig ongeval. Ik wil geen hulpverlener hebben die doet wat hij het beste vind.. Maar een die volgens een plan te werk gaat en dat weloverwogen doet. Als ambuilanceverpleegkundige hebben mijn collega's en ik daar trainingen in gevolgd en dat doen we nog steeds. Er zijn duidelijk en goed omschreven methodes om iemand te draaien. Zoals eerder beschreven werd is de chinlift en Jawthrust de methode om de ademweg vrij te maken bij een slachtoffer die bewusteloos is en met mogelijk nek wervelletsel. En dat is geen apparaat maar een handgreep.

Dus vertrouw je het niet. Roep/bel voor hulp 112 ambulance en brlijf er erder af.