stabiele zijligging

• Ton Somhorst

Daniel weet jij wel wat er met boven genoemde methodes bedoeld wordt. Als ik jouw antwoord zo lees lijkt mij dat niet. De methodes zijn handgrepen om de ademweg vrij te maken zonder te manipueren met het hoofd, en daardoor laat je de cervicale (nekwervels) wervelkolom stil liggen. De stabile methode is bij uitstek de methode om iemand (die verdacht word van wervelletsel) in een rolstoel te krijgen. Haal/roep/bel om hulp pas indien je dat kunt boven genoemde methode toe, en laat het slachtoffer verder liggen. Blijf er af. In vredes naam blijf er af.

Als ambulance verpleegkundige volgen wij choling en bijscholing op dat gebied, we worden er zeer streng op beoordeeld ( en met recht). We woreen onderwezen door zeer ervaren instructeurs en artsen die weten waar ze over praten en dat kan ik helaas van de kader instructeurs EHBO niet zeggen.

Nog maals blijf er af als je niet weet wat je doet

• Ton Somhorst

Wie is die kader instructeur en zorg dat je die persoon zo snel mogelijk weg krijgt als instructeur. Slechte scholing doet slecht volgen Om dat soort redenen wil ik dus dat er nooit maar dan ook nooit een EHBO-er aan mij komt mocht ik een ernstig slachtoffer zijn bij een ernstig ongeval. Als ambuilanceverpleegkundige hebben mijn collega's en ik daar trainingen in gevolgd en dat doen we nog steeds. Er zijn duidelijk en goed omschreven methodes om iemand te draaien. Daar ben je minimaal twee personen voor nodig.

Het is werkelijk een nul verhaal. En de goede methode om iemand in een rolstoel te krijgen

Dus vertrouw je het niet. Roep/bel voor hulp 112 ambulance en brlijf er erder af.

• Daniel

Dat is mij bekend ja. Ook weet ik dat daardoor de wervelkolom onbeweeglijk blijft.

Echter, en dat wilde ik eigenlijk aangeven: Als ambulanceverpleegkundige ben je bij het slachtoffer en blijf je bij het slachtoffer. Je hebt het slachtoffer onder controle. Jij kunt indien nodig nog gebruik maken van je mayotubes.

De situatie die ik schetste was als volgt: Het kan gebeuren dat ik als EHBO'er bij iemand komt die dus verdacht wordt van nek/wervelletsel, maar die ook nog eens bewusteloos is. In het geval, dat ik zelf ergens zal moeten gaan alarmeren, of meerdere slachtoffers heb, kan ik het slachtoffer niet onbewaakt achterlaten; de ademhaling wordt bedreigd als het slachtoffer op de rug ligt. In dat geval zal het slachtoffer toch echt in de stabiele zijligging moeten. Er is geen andere oplossing, tenzij te garanderen is, dat de tong van het slachtoffer niet in z'n keel zakt. Hoe krijg ik die garantie dan?

Wees overigens niet bang: zolang ik nog controle over een slachtoffer heb en de ademhaling blijft ok, dan blijft het slachtoffer liggen waar hij ligt; dat wordt ons ook geleerd. Maar als de ademhaling belemmerd wordt, zal er toch iets gedaan moeten worden om die vrij te krijgen. Het Oranje Kruisboekje zegt dan: de stabiele zijligging. En anders moet het slachtoffer maar stikken in z'n eigen tong?! Hier is de fout dus niet dat de EHBO'ers het niet goed doen, maar het beleid is er niet op afgestemd. Richt daar je kritiek, die ik als redelijk goed geoefend EHBO'er wel begrijp, dan op.

Overigens: de kaderinstructeurs EHBO in mijn omgeving zijn naar mijn mening redelijk goed up-to-date voor wat betreft hun kennis.

En. Als genoemde methoden toegankelijk moeten worden voor de EHBO'er, dan zal daar in de toekomst echt wel aandacht aan geschonken worden.

Groet,

Daniel

• Daniel

Sorry Ton,

Met alle respect, maar zou je asjeblieft van die toren van zelfgenoegzaamheid af willen komen? Je voedt hiermee het beeld dat sommige EHBO'ers van ambulancepersoneel hebben: arrogante verwaande figuren.

Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar welke lering kan een EHBO'er trekken uit jouw relaas? Bel 112, de ambu is er over een kwartiertje, en met een beetje geluk kan het ambulancepersoneel het slachtoffer nog van een wisse verstikkingsdood redden, want die sukkels van EHBO'ers motten er met hun poten afblijven. Helemaal, 100% mee eens als de EHBO'er ook werkelijk niet weet hoe hij iets goed moet aanpakken, maar helemaal 100% mee oneens als de EHBO'er wel vaardig genoeg is.

Bovendien: een beleid verander je niet van onderen. Dat komt van boven. Maak je dan sterk om die andere methoden, chinlift en jawthrust, ook door te voeren in de EHBO.

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, mijn excuses voor mijn uitval.

Groet,

Daniel

• Ralph Eckhard

Met alle respect,

1) Ook eens tijd voor een bijscholing nederlands?

2) Ik hoop dat jij, als je slachtoffer wordt van een ernstig ongeval, een EHBO -er treft die nog genoeg tegenwoordigheid van geest heeft om je ademweg vrij te houden en daardoor je leven te redden. Goed, blijft de (ethische) discussie staan wat je liever hebt: een dwarsleasie, of een crematie…. Blijft het feit dat een EHBO-er aansprakelijk is als hij je laat liggen en jij sterft door een gebrekkige ademhaling, hij wist immers dat je ademweg vrijgemaakt moest worden, waarom deed hij dat dan niet?

3) Even totaal buiten de discussie: waarom zou je iemand, die verdacht wordt van wervelletsel, in een rolstoel willen zetten?

4) Wordt zelf kaderinstructeur en verbeter de wereld.

• jolande

Heb je gehoord van de handgreep van Zach en de log-roll?

Als je als EHBO'er deze technieken beheerst is het mogelijk om zelfs leken te betrekken bij het draaien van een slachtoffer. Dus geen stabiele zijligging bij nekletsel, maar de log-roll toepassen.

Technieken staan beschreven in ‘De geoefende EHBO’er'. Vervolgleerstof van het OK derde druk.

• Daniel

Ja, ken ik allebei en gebruik ik allebei. Die methoden hebben ook mijn voorkeuren, indien mogelijk. Zeker bij oefeningen en wedstrijden zijn die methoden handig, vooral om extra punten binnen te halen. Die moet is dus ook wel kennen.

Maar lees nu gewoon eens wat ik schrijf. In die situatie zou ik dan een oplossing willen hebben voor het genoemde probleem, dat ik echt helemaal alleen ben.

Daniel

• Maarten

in deze volgorde werken:

niets wat niet mag (scheelt al een hoop werk)

doen wat moet (kom je toch niet onderuit)

niets doen wat niet hoeft (scheelt ook weer een hoop werk)

als je je verveelt, kun je altijd nog kijken wat je voor het slachtoffer nog zou kunnen doen (dan schiet de tijd op)

Dus als het niet nodig is lekker laten liggen.

Als het wel moet dan draaien. Als je alleen bent zul je het alleen moeten opknappen.

Als je bij de stabiele zijligging de hand, waarop het hoofd komt te liggen, in de alaaf houding legt met de vingers(toppen) op de grond dan kun je niet alleen de knie maar ook de elleboog als hefboom gebruiken. Het mooiste is de handrug tegen het hoofd, in de buurt van het oor. Door nu met de knie en elleboog het slachtoffer te draaien, kun je de rug rechthouden. Het hoofd rolt automatisch op de hand en meestal ligt het dan ook direct in de goede stand.

de voordelen van deze kleine aanpassing zijn groot. De rug tordeert aanzienlijk minder dan bij de normale stab. zijl.

Het hoofd ligt metten goed, dus aanzienlijk minder gehaspel met het hoofd. het eindresultaat is exact gelijk.

Als hij zijn arm gebroken heeft dan moet je de techiek iets aanpassen …….

• Ton Somhorst

Wees niet bang dat zijn niet sommige maar zeer veel collega's die dat beeld hebben. En uit eigen ervaring wordt dit beeld regelmatig versterkt door EHBO-ers. Wat betreft opleidingen van de EHBO. Kader instructeurs dienen m.i. een medische achtergrodn te hebbe, dat hebben er zeer velen niet. Als dat het geval is dan kun je goed opleiden. Dan praat je vanuit een bepalde basis. Er wordt nu nog te vaak instructie gegeven vanuit een “ik heb gehoord of gelezen” verhaal. Men wijkt vaak af van de stof die er in de leermaterialen staat.

En de methodes die hier genoemd worden zijn ongetwijveld al vaker aan gehaald. Maar dan blijkt hoe star de EHBO als organisatie is. En dat dragen ze over op hun leden. En ik blijf bij mijn stelling: Blijf er van af als je niet weet wat je doet. Van gerotzooi is nog niemand beter geworden.

• Ton Somhorst

> Wees overigens niet bang: zolang ik nog controle over een

> slachtoffer heb en de ademhaling blijft ok, dan blijft het

> slachtoffer liggen waar hij ligt; dat wordt ons ook geleerd.

> Maar als de ademhaling belemmerd wordt, zal er toch iets

> gedaan moeten worden om die vrij te krijgen. Het Oranje

> Kruisboekje zegt dan: de stabiele zijligging. En anders moet

> het slachtoffer maar stikken in z'n eigen tong?!

In die eerste situatie kun je inderdda bijna niet anders. Echter je moet wel ergens op het platta land/midden in het bos e'n of s'nacht ergens zijn wil je geen hulp kunnen krijgen. Maar je hebt gelijk die sitauties komen voor

Als jij bij het slachtoffer bent en je vermoed nekletsel en de ademhaling dreigt slechter te worden, dan hoef je het slachtoffer niet te draaien. Dan voer je de chinlift uit en is de ademweg vrij. Het slachtoffer kan dan blijven liggen. En op die situaties wordt door de EHBO niet in gespeeld. Het is star. Ik merkte vaak de verbazing tijdens reanimatielessen aan EHBO-ers als ik voor een handeling meerdere methodes aan droeg. Dat kan toch niet. Het was zo geleerd en zo moest het. Ik denk dat men daar zwaar de mist mee in gaat.

> fout dus niet dat de EHBO'ers het niet goed doen, maar het

> beleid is er niet op afgestemd. Richt daar je kritiek, die ik

> als redelijk goed geoefend EHBO'er wel begrijp, dan op.

>

> Overigens: de kaderinstructeurs EHBO in mijn omgeving zijn

> naar mijn mening redelijk goed up-to-date voor wat betreft

> hun kennis.

Wat is redelijk goed… ? Dat zegt mij zeer weinig. We moeten ons zelf niet overschatten

> En. Als genoemde methoden toegankelijk moeten worden voor de

> EHBO'er, dan zal daar in de toekomst echt wel aandacht aan

> geschonken worden.

Dat hoop ik dan maar

> Groet,

>

> Daniel