Beste Tom,
ik begrijp uit een en ander dat je ambulance verpleegkundige bent. Jij hebt dus uit een gevoel van medemenselijkheid, of iets dergelijks, gekozen voor dat beroep. Kun jij je dan iets positiever opstellen ten opzichte van mensen die dit op vrijwillige basis doen. Zij doen dit ook om een medemens in nood te helpen. Ik ben met je eens dat niet alles in het OK boekje staat, voldoet aan jouw verwachtingen; maar misschien kunnen jij en je collega's eens een stukje schrijven aan de plaatselijke vereniging, of het Oranje Kruis, hoe jullie het graag zouden willen zien. Mogelijk dat er meer lezingen /gastsprekers vanuit de ambulancedienst naar EHBO-verenigingen gehouden kunnen worden.
De EHBO-er wil het beste voor “zijn” slachtoffer, net als jullie. Dit wordt ons geleerd aan de hand van momenteel de 23e druk van het OK-boekje. Als we er met elkaar voor kunnen zorgen dat onze hulpverlening aansluit op die van jullie, hebben we dit soort “onzindiscussies” ook niet meer .
Even terugkomend op het onderwerp: wat wil jij, uit hoofde van je functie, nu precies dat EHBO-er doet aan een bewusteloos slachtoffer, met bedreigde ademhaling ( uiteraard, want hij/zij ligt op de rug ) met daarbij verdenking nekletsel.
Als EHBO-er, met hulp, zou ik zeggen: handgreep van Zach, en stabiel leggen ( volgens Nato of Rautek )
graag je reactie
Peter