stabiele zijligging

• Ton Somhorst

Het gevaar schuilt met name in het hoofd. Je kunt het hoofd wel op de handrug laten draaien maar dan nog beweeg je de wervelkolom, dus ook de nekwervel niet ineenkeer. Het hoofd komt op de handrug te liggen, je moet dan goed opletten dat het hoofd zo hoog komt te liggen dat de cervicale wervelkolom in een lijn komt met de rest. Een hand is niet dik genoeg om dat te bereiken. Dus moet je iets onder het hoofd leggen, , kussen niet te dik/ jas of als je buiten bent voor mij part vul je die ruimte op met zand.

OP moment dat jij alleen bent en je draaid middels hefboom en schouder heb je geen handen meer over voor het hoofd.

• Ton Somhorst

Het gevaar schuilt met name in het hoofd. Je kunt het hoofd wel op de handrug laten draaien maar dan nog beweeg je de wervelkolom, dus ook de nekwervel niet ineenkeer. Het hoofd komt op de handrug te liggen, je moet dan goed opletten dat het hoofd zo hoog komt te liggen dat de cervicale wervelkolom in een lijn komt met de rest. Een hand is niet dik genoeg om dat te bereiken. Dus moet je iets onder het hoofd leggen, , kussen niet te dik/ jas of als je buiten bent voor mij part vul je die ruimte op met zand.

• leen

zonder de hand vast houden lukt het bijna niet.

bij een bewustuloos slachtoffer zal de hand en arm niet in die houding (door het gewicht) blijven zoals we graagzouden willen.

zeker bij mensen die een stuk zwader zijn als de gemidelde mens.

Dus je zal toch die hand moeten sturen en met met je andere hand de knie als hefboom moeten gebruiken.

de hef boom van de ellenboog zal jammer genoeg niet werken.

zodra je aan de ellenboog trekt om het s.o te draaien zal de hand ook verschuiven en zal niet op die plaat zijn waar wij dat graag willen.

leen.

• leen

Bij een s.o in stabielzijligging draaien beweeg je altijd de wervels.

Zelf een goed geoefen ehbo ér zal dat geburen.

Als je begint met draaien zal eerst de onder kat ( de heupen) draaien en daar na de rest van het boven lichaam.

dus je krijgt altijd een draaing van de wervels een dus ook van de nek.

Dus waar doe je goed aan?

Als je niets doet gaat hij meschien dood en als je wel wat doe meschien ook

wat is wijsheid?

• Daniel

Daar zit wel wat ik ja. Triest overigens. Maar om daarmee alle EHBO'ers over een kam te scheren, is ook niet echt reëel. Echter, een en ander is wel het gevolg van wat eerder op dit prikbord is besproken. Mensen die meer van de EHBO te weten zouden willen komen zijn min of meer beperkt door de lesstof voor degenen die de EHBO voor huis- tuin- en keukenongelukjes hebben. Aanpassing van de EHBO aan de werkwijze van de ambulance is op zich geen slecht idee. Maar ja, zoals je reeds aangaf, de EHBO is een starre organisatie.

Ik ben zelf geen kaderinstructeur. Dat wil ik overigens wel gaan doen na mijn opleiding verpleegkunde. Daarom wil ik me nu maar van commentaar op de inhoudelijke kwaliteiten van ‘mijn’ kader onthouden.

Daniel

• Daniel

Ik ga er zeker nog eens meer aandacht aan laten besteden op de herhalingslessen. Er komt dit jaar een gastdocent, die er iets meer vanaf weet. Ik zal eens nagaan of hij aan het een en ander wat meer aandacht kan geven.

Van de principes bij deze handelingen ken ik de belangrijkste wel. Het probleem is eigenlijk de uitvoering daarvan.

Toch wel handig zo'n prikbord. In het bestuur levert het echter wel eens vragen op, hoe ik toch aan al die informatie kom. ;-)

Daniel

• Ton Somhorst

Dadt leikt mei niedt nodig.

• Ton Somhorst

En dat bedoel ik dus. Wordt het niet eens tijd dat het bestuur zich af gaat vragen of ze nog wel bij de tijd zijn?

• Daniel

Voor de nieuwe ideeen en inzichten wil het bestuur juist meer jonge mensen aantrekken als kandidaat bestuurslid. Momenteel ben ik de jongste. De andere leden zijn allemaal minstens 20 jaar ouder dan ik.

Langzaam maar zeker komen er wel veranderingen op gang hoor. Ik denk zeker dat dat ook wel verbeteringen zijn. Ik wil in ieder geval van het conservatieve beeld van de EHBO-verenigingen af. Niet meer een huis- tuin- en keukenclub voor mensen die pleistertjes plakken op geschaafde knietjes, maar gewoon een professionele organisatie, waarvan de leden in staat zijn om goede eerste hulp te verlenen. Maar daar is nog wel wat inspanning voor nodig.

Overigens, als je ideeen hebt, ik houd me aanbevolen.

Daniel

• peter

Beste Tom,

ik begrijp uit een en ander dat je ambulance verpleegkundige bent. Jij hebt dus uit een gevoel van medemenselijkheid, of iets dergelijks, gekozen voor dat beroep. Kun jij je dan iets positiever opstellen ten opzichte van mensen die dit op vrijwillige basis doen. Zij doen dit ook om een medemens in nood te helpen. Ik ben met je eens dat niet alles in het OK boekje staat, voldoet aan jouw verwachtingen; maar misschien kunnen jij en je collega's eens een stukje schrijven aan de plaatselijke vereniging, of het Oranje Kruis, hoe jullie het graag zouden willen zien. Mogelijk dat er meer lezingen /gastsprekers vanuit de ambulancedienst naar EHBO-verenigingen gehouden kunnen worden.

De EHBO-er wil het beste voor “zijn” slachtoffer, net als jullie. Dit wordt ons geleerd aan de hand van momenteel de 23e druk van het OK-boekje. Als we er met elkaar voor kunnen zorgen dat onze hulpverlening aansluit op die van jullie, hebben we dit soort “onzindiscussies” ook niet meer .

Even terugkomend op het onderwerp: wat wil jij, uit hoofde van je functie, nu precies dat EHBO-er doet aan een bewusteloos slachtoffer, met bedreigde ademhaling ( uiteraard, want hij/zij ligt op de rug ) met daarbij verdenking nekletsel.

Als EHBO-er, met hulp, zou ik zeggen: handgreep van Zach, en stabiel leggen ( volgens Nato of Rautek )

graag je reactie

Peter