Je hebt gelijk dat het niet in ORK boekje staat.
Ik heb ergens getallen gehoord dat 1% van de bezoekers van een houseparty op de EHBO posten terecht komen met uitputtingsverschijnselen, uitdroging, oververhitting en / of ander kommer en kwel die je kunt bedenken als je de snoeppot leeg eet. Op een dergelijke feestje waar duizenden op af komen, komen er dus tientallen van dergelijke figuren op de EHBO posten terecht en zou dus tientallen keren direct de GGD gebeld moeten worden. Vaak blijkt de koele ruimte in combinatie met de energierijke dranken een goede oplossing te zijn en komt de ambulance vaak onnodig. Als in de helft van de gevallen het slachtoffer weer na tien minuten weer volledig in staat zijn om zich verder te kunnen laten vollopen, en we praten dan over zeg 20 mensen, dan wordt een ambulance voor 20 keer 15 minuten is 5 uur onnodig aan de parate dienst onttrokken. Een situatie die met de huidige bezettingsgraad toch ook niet echt acceptabel is…
(Ja hoor, ik vind dus ook dat er op die feestjes een deskundige op het gebied van drugs moet zijn. Misschien was die er ook wel en was die het er bovendien mee eens dat het even aangekeken werd, maar ook dat weet ik niet, want ik was er nog steeds niet bij geweest)
Nogmaals, ik ben er niet bij geweest en kan en wil dus geen waarde oordeel aan het handelen koppelen. Ik lees wel tussen de regels door, dat de EHBO'er(s) met de keuze van 10 minuten aankijken, aanvaardbaar hebben gehandeld.
Iemand die straal bezopen is, is ook niet meer aanspreekbaar. Ik heb zelf eens mogen meehelpen om een 14-jarige jongen in leven te houden. Hij had met enkele collega's een weddenschap afgesloten dat hij een liter jenever achter elkaar kon opdrinken. Hij heeft niet gewonnen omdat hij niet veel verder dan 3/4 liter kwam. We werden gewaarschuwd dat hij bewusteloos in het bos lag. De huisarts die we raadpleegden gaf ons toen een aangepast wekadvies. Vervoer naar het ziekenhuis was niet nodig omdat die niet veel anders konden doen dan hem ook elke twee uur net zolang pesten dat hij weer een (vage) reactie gaf.
als we het niet vertrouwde, mochten we hem op elk tijdstip bellen.
De verwijzing naar de letter van het ORK boekje is wat kort door de bocht, want dan zou ik tijden het kindervakatie bouwdorp elke dag zo'n 30 kinderen door moeten sturen naar de huisarts omdat de splinter niet grijpbaar uit de huid steekt.