EHBO bij een concert

• Dirk-Jan

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn als EHBO-er bij een concert. En dan bedoel ik met name een concert met erg harde muziek en alleen maar staan-plaatsen. (bijvoorbeeld in een sporthal o.i.d)

Contact maken met je collega EHBO-ers of iemand van de beveiliging is moeilijk door die harde muziek, als je al over portofoons beschikt moet je zo´n ´´oortje´´ hebben, maar daar zit allemaal een prijskaartje aan vast. (Wij hebben helemaal geen portofoons) Hoe doen jullie dat?? Als iemand tussen die mensen-massa onwel geworden is, zit je mooi met je so. tussen al die dansende en springende mensen.

Met hoeveel EHBO-ers gaan jullie naar zo´n concert? Richten jullie bijvoorbeeld een post in met twee EHBO-ers, en gaat de rest ´in het veld´ staan?

Ik hoor graag jullie ideeen,

Gr. Dirk-Jan

• Emile

Dirk-Jan,

Ik zat laatst op Oldenzaal Muzikaal. Dit is een Oldenzaals muziekfeest dat wordt gegeven op de markt. Hier kwamen ook massa's mensen op af.

We hadden gewoon 1 centrale post. ALLES ging via die post. Ik was daar ook als enige EHBO'er. Het is het makkelijkst als iedere hulpverlener een GSM met trilfunctie zou hebben. Je kan dan vaak zien/voelen of er wordt gebeld. Zodoende kan je de persoon of de CP later terugbellen op een rustigere plaats.

Als er iets was misgegaan, waren er genoeg beveilegingsmensen die de plaats waar het so. ligt vrij kunnen houden. Ik zou ook adviseren, als het echt druk is, de veiligheidsmensen in te lichten en ze evt. laten helpen.

Ik hoop dat ik je zo een beetje wegwijs heb gemaakt, als je nog vragen hebt, kan je me altijd mailen: ebrink@home.nl

MvG,

Emile

• frank

Beste Dirk-Jan,

Bij een concert en vooral in een sport hal kan je eigenlijk bijna niet zonder portofoon, want als jij in de zaal een s.o. hebt die daar snel weg moet liggend of dat je daar snel profesionele hulp bij nodig hebt zou je snel kontact moeten hebben om extra hulp inte roepen.

Ik zit zelf bij het rode kruis van de afd. Den Haag en wij doen regelmatig concerten in b.v. de statenhal van het ned. congres centrum.

Wij zijn dan met ongeveer zo'n 15 hulpverleners waarvan een aantal voor de communicatie zorgen, zij hebben een portofoop met een koptelefoon met spreek microfoon er aan vast.

Zodat zij weinig last hebben van de omliggende geluiden, als wij dan voor een hulpverlening de zaal in moeten waar het publiek staat gaat er altijd een verbindingsman mee.

Wij werken dan ook met een centrale post waar dan alle slachtoffers naar toe gebracht worden die professionele hulp nodig hebben van een verpleekkundige, die zijn dan ook aanwezig via onze eigen mensen.

Wij werken dus met een centrale post waar dus ook verpleegkundige aanwezig zijjn en naast het podium hebben wij een post waar dan de flauw gevallen mensen worden op gevangen en waar we van uit ook vlug de zaal in kunnen.

Samen werken met de beveiliging is dan ook zeer crusiaal want je hebt die mensen hard nodig.

Ik raad je dus aan om bij een concert met zoveel mogelijk mensen te staan en probeer communicatie te regelen want dat is heel belangrijk, desnoods bij de organisatie.

• Ralph Eckhard

frank schreef:

>

> Beste Dirk-Jan,

> Ik raad je dus aan om bij een concert met zoveel mogelijk

> mensen te staan en probeer communicatie te regelen want dat

> is heel belangrijk, desnoods bij de organisatie.

Het wil ook nog wel eens helpen bij de beveiliging te informeren naar communicatie middelen. Vaak zijn zij al in het bezit van bijv. porto's, en is het mogelijk om één of twee van die dingen van ze te lenen. Denk er dan wel om dat je op hetzelfde net zit als zij; je kunt elkaar horen. Dat is ook een voordeel, want zij kunnen jou attenderen op s.o.'s en andersom.

Desnoods kun je via de organisatie achter het (vaak particuliere) bedrijf komen die de ‘kleerkasten’ levert. Dan kun je van te voren vragen of ze extra porto's meenemen.

Succes, en laat weten hoe het was!

Groeten,

Ralph Eckhard

• Jolanda

Het lijkt me wat overdreven om bij een concert met zoveel mogelijk ehbo te zijn en communicatiemiddelen zoals het Rode Kruis dat heeft, daar beschikt volgens mij geen enkele EHBO afdeling over.

Wij doen vrij regelmatig concerten. We zijn bij de concerten op 5 mei en bij verschillende concerten in een grote zaal (vergelijkbaar met een nogal ruim uitgevallen sporthal). We hebben zelf porto´s met “oortjes” en we maken ook wel gebruik van onze eigen mobile telefoons met trilfunctie. 1 van ons heeft ook altijd een porto van de beveiliging (waar we altijd prima mee samenwerken). Op die manier kunnen zij onze hulp inroepen en wij die van hen.

Bij een drukbezocht concert, zoals van Golden Earing, zijn wij met 9 man aanwezig. 2 mensen bemannen de EHBO post, 1 zorgt voor het contact met de beveiliging en regelt alles een beetje die avond en de rest staat in de zaal.

We maken altijd een rooster om te rouleren. Dus de mensen die de EHBO post bemannen zitten daar niet de hele avond maar maken ook iets van het concert mee.

• Maarten

er zijn richtlijnen bij het rode kruis voor het opzetten van grootschalige hulpverleningen. Deze komen volgens mij van het Oranje Kruis. waar het op neer komt dat er een risico inventarisatie en evaluatie gemaakt moet worden (da's dezelfde als de ARBO wet voorschrijft) aan de hand daarvan wordt vastgesteld welke bijzondere maatregelen voor dat concert nodig zijn. Het maakt een verschil of je bij een optreden van de Heideroosjes, Metallica of het plaatselijke kerkkoor de EHBO verzorgt.

Pas als je dat helder hebt, kun je een hulpverleningsplan opzetten.

Communicatie is hoe dan ook noodzakelijk. Of dat het elkaar in de gaten houden is of een gecompliceerd portofoon netwerk wordt eveneens bepaald door de omstandigheden

• The Speaking Horse

Beste Jolanda,

> Het lijkt me wat overdreven om bij een concert met zoveel

> mogelijk ehbo te zijn en communicatiemiddelen zoals het Rode

> Kruis dat heeft, daar beschikt volgens mij geen enkele EHBO

> afdeling over.

Afhankelijk van het aantal bezoekers kan je natuurlijk een inschatting gaan maken hoeveel EHBO'ers je nodig gaat hebben. Twee man sturen naar een concert van één of ander knaapjesband waar tienduizenden hysterische tienermeisjes op af komen is een beetje weinig net zoals 50 EHBO'ers bij een optreden waar 1750 30plussers aanwezig zijn een beetje overdreven is. Gewoon gezond verstand gebruiken en wellicht een risico inschatting maken.

Verder vind ik dat als je je als EHBO vereniging met semi-professionele hulpverlening bezig gaat houden, dus bijvoorbeeld aanwezig zijn bij een pop-concert, je ook de middelen moet hebben om semi-professioneel te kunnen werken. Een goede organisatie en communicatiemiddelen zijn daarbij onontbeerlijk. En geld hoeft geen rol te spelen. Zijn er niet voldoende middelen binnen de EHBO-vereniging, dan leg je het probleem bij de organisatie neer. Zij vragen immers of jullie willen komen en wellicht wordt daar ook nog voor betaald. Laat de organisatie o.a. verbindingsmiddelen regelen. Zijn die er niet, dan kom je gewoon niet! Bij de meeste commerciële activiteiten wordt er door de organsatie bakken vol geld verdiend. Er wordt goed betaald voor beveiliging, huur van allerlei apparatuur, huur van een lokatie, stoelen, banken, catering en weet ik veel wat en dan komt de EHBO en daar wordt over het algemeen schandalig weinig voor betaald en voor gedaan. Dan krijgen de EHBO'ers die een dag in touw geweest zijn een T-shirtje als beloning! Schandalig, er zou gewoon 70 gulden bruto de man per uur betaald moeten gaan worden, exclusief allerlei toeslagen. Profileer jezelf als EHBO-vereniging en stel harde eisen!

Vr.gr.

TSH

• Ralph Eckhard

The Speaking Horse schreef:

>

> Beste Jolanda,

>

> En geld hoeft geen rol te spelen. Zijn er niet

> voldoende middelen binnen de EHBO-vereniging, dan leg je het

> probleem bij de organisatie neer. Zij vragen immers of jullie

> willen komen en wellicht wordt daar ook nog voor betaald.

> Laat de organisatie o.a. verbindingsmiddelen regelen. Zijn

> die er niet, dan kom je gewoon niet! Bij de meeste

> commerciële activiteiten wordt er door de organsatie bakken

> vol geld verdiend. Er wordt goed betaald voor beveiliging,

> huur van allerlei apparatuur, huur van een lokatie, stoelen,

> banken, catering en weet ik veel wat en dan komt de EHBO en

> daar wordt over het algemeen schandalig weinig voor betaald

> en voor gedaan. Dan krijgen de EHBO'ers die een dag in touw

> geweest zijn een T-shirtje als beloning! Schandalig, er zou

> gewoon 70 gulden bruto de man per uur betaald moeten gaan

> worden, exclusief allerlei toeslagen. Profileer jezelf als

> EHBO-vereniging en stel harde eisen!

Eindelijk eens iemand die het mijn opvatting eens is….

Onze plaatse afdeling van het RK mag uiteraard geen geld verdienen, dat is vastgelegd in de grondbeginselen van het RK.

Wij stellen echter bij commerciele evenementen wel degelijk eisen; wij moeten immers onze mensen opleiden, bijscholen, kilometer- en lunch/dinervergoedingen geven, etc.

Mocht je zelf niet over de juiste apparatuur beschikken zoals bijv. porto's, informeer dan bij de organisatie. Als zij de apparatuur niet hebben, huur je iets dergelijks (hoeft niet duur te zijn, kijk eens op www.portofoon.nl) en factureer je de gemaakte kosten gewoon aan de organisatie.

Men verwacht dat je als EHBO - vereniging behoorlijk professioneel bent en de zaak in de hand kunt houden. Als ze daar niet voor willen betalen, dragen ze zelf de verantwoordelijkheid maar!

Groeten,

Ralph Eckhard

• Dirk-Jan

Bedankt voor jullie reactie´s,

Uit jullie reactie´s blijkt wel dat portofoons haast onmisbaar zijn.

We gaan proberen dit voor elkaar te krijgen.

Gr. Dirk-Jan