EHBO op de schaatsbaan

• Dirk-Jan

Net heb ik te horen gekregen dat ik kan gaan EHBO-en op een grote schaatsbaan.

Ik heb net een vraag voor gelegd over EHBO bij een concert, ik wil eigenlijk ook wel graag jullie mening hier over horen.

Voor de EHBO-er is het duidelijk dat je het so. op de plaats moet helpen waar hij ligt/zit. Maar…de ijsbaan is erg koud, het gevaar voor onderkoeling is hierbij heel groot. Bloedverlies, wervel- of hersenletsel zal de afkoeling van het so. bevorderen.

Een deken onder het so. neer leggen, als het letsel het toe laat, is mijn inziens onvoldoende op een ijsbaan, daar komt de kou door heen!!

Hoe lossen we dit op??!!

Waar ligt de grens in dit geval van so. verplaatsen of laten liggen?

Ter informatie, de ambulance is gemiddeld in 8 minuten bij de schaatsbaan ter plaatse, maar 8 minuten zijn in dit geval erg lang, en bovendien kan het ook langer duren.

Ik hoor graag jullie mening of ideeen,

Gr. Dirk-Jan

• E Harderwijk

Dirk Jan,

Wanneer het slachtoffer niet persé op de plaats hoeft te worden geholpen, kan je deze mee naar de kant van de baan nemen. Is het echt nodig om het s.o. te helpen op de baan zelf, dan biedt een thermodeken (=aluminium zilver of zilver/goud deken) uitkomst. Deze is door mij standaard in alle koffers van de vereniging verplicht gesteld. Je gebruikt ze namelijk ook bij verdrinkingen, shock e.d.

Gr,

Erik

• jessica

als je geen tehrmodeken hebt, wij in ieder geval niet zou ik proberen om het slachtoffer op een brancar te leggen via de lift methode. Alleen als je echt bang bent dat je dan iets forceert neem dan contact op met 112 of ambulance en leg hen de situatie voor.

veel succes ermee groetjes jessica

• Dirk-Jan

Het gebruik van zo´n thermodeken is mij bekend, het ging er meer om dat de kou door zo´n deken heen gaat op het ijs, en dat het bovendien soms lastig is dit onder het slachtoffer neer te leggen.

Ik heb deze vraag ook op de ambulancepagina gesteld, zij kwamen met een paar handige oplossingen.

Bedankt voor jullie reactie!

Groetjes Dirk-Jan

• jessica

Laat mij die ambulance oplossingen ook eens horen ben er erg benieuwd na. kan ik misschien nog iet van leren.

groetejes jessica

• The Speaking Horse

Beste E. Harderwijk,

Waarom nou weer dat vreselijk autoritaire toontje? Ik citeer: “Deze is door mij standaard in alle koffers van de vereniging verplicht gesteld”. Wie denk je wel dat je bent?

Blijkbaar schat je het denknivo van de gemiddelde EHBO'er niet erg hoog in, want iedereen die een beetje serieus een verbandkoffertje samenstelt, zorgt dat er minimaal één zo'n dekentje in zit.

Overigens heeft zo'n deken geen enkele waarde als iemand op het ijs ligt. De deken is zo dun en geleidt zo goed dat het in dit geval geen enkele bescherming biedt aan het slachtoffer.

Vr.gr.

TSH

• The Speaking Horse

Hoi,

De ambulancebemanning zal vrijwel altijd zo snel mogelijk de patiënt van het ijs halen en op de brancard leggen. Onderkoeling is een reeël gevaar. Bij verdenking van CWK letsel zal de patient bijvoorbeeld met de schepbrancard op het backboard gelegd kunnen worden. Bij andere letsel wordt de patient “effe snel” op de brancard getild.

In afwachting van de ambulancedienst zou je iets moeten proberen om afkoeling tegen te gaan. Moet de patient blijven liggen vanwege het letsel, dan is dat vrijwel onmogelijk te doen zonder hulpmiddelen. Vallen de letsels mee en kan de patient nog bewegen, dan zou je op de een of andere manier moeten proberen iets onder te patient te leggen wat isolerend werkt ten opzichte van het ijs. Dus bijvoorbeeld een paar dekens, of één of andere mat of wellicht een brandcard, stretcher of wat dan ook. Maar ja, waar haal je die attributen zo snel vandaan?

Vr.gr.

TSH

• Erik Harderwijk

Beste Tsh,

Je hebt gelijk met de toonhoogte van het bericht, excuses hiervoor. Ik bedoelde dus, dat ik de thermodeken aan de standaardinhoud van onze verenigingskoffers heb toegevoegd.

Het uitgangspunt, dat iedere weldenkende ehbo'er een thermodeken in z'n koffer heeft zitten is niet waar. Kijk maar een paar reacties boven die van uzelf.

Ik stel het op prijs als u persoonlijke kritiek (“.. wie denk je wel niet wie je bent..”), die los staat van de ehbo/het prikbord aan mij persoonlijk kenbaar maakt via de mail. Mijn dank hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Erik

• Dirk-Jan

Hier de oplossingen van de ambulancepagina,

1. Een van de zaken die je in je kit kan stoppen om verdere afkoeling te voorkomen zijn aluminium dekens(de zgn. rescue blankets). Te koop bij de betere outdoorshop. Combineer die met een deken en je slachtoffer blijft in ieder geval op temp. Aludeken om patient, daarna de deken. Het mooiste zou zijn als je een zgn. drenkelingenpakket kan maken, bestaande uit twee aludekens en twee gewone deken. Je legt de gewone deken op de grond en de aludeken erover heen, tape de aludeken vast op de deken. Doe hetzelfde met de andere. Leg nu de ene aludeken/deken combi dusdanig over de andere dat de punten van de bovenste deken tussen de 360o en 90o punten komen te liggen(effectief een stervorm). Op deze manier kan bij een dreigende onderkoeling romp en ledematen afzonderlijk van elkaar isoleren. Succes Bas

2. je verplaatst in principe pas als er een levensbedreigende situatie onstaat of kan onstaan. Op de ijsbaan kan je je natuurlijk afvragen in hoeverre de patient of slachtoffer onderkoeld is. en als het slachtoffer gewoon kan opstaan doe je dat naturlijk. Jij als EHBO' er moet dat natuurlijk beoordelen. Op de vraag wat je moet doen met een deken. dat is wel lastig. Je kan misschien meerdere dekens gebruiken of zo'n branddeken dan leg je de goeden kant boven.Ik weet alleen niet of dat rendabel genoeg is. Een andere optie is als het gaat een slachtoffer op een brancard te krijgen dus is hij met zijn kont van het ijs af. Leg dan ook nog een deken op de brancard en nog 1 over het slachtoffer

3. Mischien een eenvoudige tip zorg voor een stuk karton wat de grote heeft van een mens,dit is altijd wel ergens bij een bedrijf te halen.

Ten eerste beschermd het goed tegen kou van onder af en je kunt het makelijk onder het s.o schuiven en als het moet kun je dan ook de persoon makkelijk naar de kant toe slepen zonder dat je zelf hoeft te tillen met de kans dat je utglijdt en nog meer letsel toebrengt.

plus dat je karton makkelijk oprolt om het mee te vervoeren.

Ik heb met dit systeem al eens iemand van het ijs gehaald….. sucses he

Met dank voor de reactie´s op de ambulancepagina.

• mario van limburg

hoi,

ik heb in nijmegen een aantal keren ehbo verleend in het triavium.

let op de 5 regels.

gebroken benen en armen, rug!,

in principe kijk heel goed voordat je iets doet.

als het slachtoffer niet Zelfstandig op kan staan blijft er weinig meer over dan de

gg&gd te bellen.

ijs is gelukkig glad en je kunt het slachtoffer aan de kleding naar de kant trekken,

trekken in de lengte richting, waar de deskundige hulp het overneemt.

neem geen extra risico of tijdverspilling dan krijg je onder koeling!

en denk aan de gebroken ruggen!