Ik heb zelf epilepsie en ik draag altijd Stesolid rectiole bij me voor in noodgevallen. Mag een EHBO-er dit toedienen als het ergens op straat zou gebeuren in afwachting van de huisarts of de ambulance?
Het lijkt mij niet verstandig om dat te doen als EHBO'er, om de volgende redenen:
- een EHBO'er is vaak niet bekend met medicijnen en hun werking.
- het is niet volgens de boeken dat een EHBO'er medicijnen toedient.
- het lijkt mij in het privacy-belang van u als patient beter dat een huisarts of ambulanceverpleegkundige deze medicatie toedient. Voor je het weet heb je een proces aan je broek wegens oneerbaar gedrag of schending van de privacy, dan wel het onbevoegd toedienen van medicamenten. Het verdient wel de aanbeveling dat u dit middel niet ten overstaan van nieuwsgierig publiek krijgt toegediend.
Met andere woorden: Nee, een EHBO'er mag dit niet toedienen.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid geantwoord te hebben. Sterkte met uw epilepsie.
Daniel
Beste v B.
Dat het in principe mag is iets anders. Iemand met Angina Pectoris, die medicijnen daartegen bij zich heeft, mag ook geholpen worden bij de toediening daarvan. Die persoon is dan over het algemeen nog goed aanspreekbaar en kan zelf aangeven dat hij die medicijnen bij zich heeft.
In het geval van deze mevrouw ben ik terughoudend met het geven van medicijnen, hoewel mevrouw die bij zich draagt. Wat weet ik als EHBO'er van medicijnen en mag een EHBO'er die voor hem onbekende middelen (hetzij tablet, spray, zetpil, of poeder) toedienen? Zou ik toch maar niet doen. In ieder geval niet op straat bij een onbekende. Inderdaad nog afgezien van het feit of je ernaar gaat zoeken. Dit in het geval dat mevrouw niet meer aanspreekbaar is. Je gaat als EHBO'er (lees: als burger) niet op straat in de zakken van een slachtoffer voelen of die soms medicijnen bij zich heeft. Omstanders zullen dit onmiddelijk wantrouwen.
Wanneer je iemand wilt helpen door hem zijn eigen medicijnen toe te dienen (afgezien van het feit of deze schadelijk zijn of niet) vind ik dat je moet weten waar je mee bezig bent. Het Oranje Kruisboek kent geen katern waarin allerlei medicijnen worden behandeld. De EHBO'er weet in principe niets van medicijnen. We mogen niet voor niets zelfs geen paracetamol verstrekken (okee, dit ligt iets anders) Stel dat je iets bij het slachtoffer toedient wat helemaal niet voor het slachtoffer bedoeld is. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Ik dien mensen niet op eigen houtje medicijnen toe, wanneer ik die middelen niet ken, tenzij het Oranje Kruis besluit om daarover meer informatie te verstrekken en derhalve aan EHBO'ers meer bevoegdheden te geven. Voor het toedienen van medicijnen aan patienten hebben we in Nederland toch de (ambulance)verpleegkundigen (en huisartsen)? ;-) Die krijgen ook meer met epilepsie te maken dan de gemiddelde EHBO'er.
Zo denk ik erover. Of het nu mag of niet.
Groeten,
Daniel
v B. schreef:
>
> Ja, iedereen mag Stesolid toedienen bij een epilepsie patiënt
> die dat zelf bij zich draagt. Dus niet uit je eigen zak halen
> en aan een slachtoffer geven. Wel uit de zak van het s.o.
> halen (hoe kom je er achter dat iemand het bij zich heeft?)
> en toedienen.
>
> gr, v B
Volgens de wet BIG is het toedienen van medicijnen een voorbehouden handeling, die alleen door bevoegde (lees: opgeleide vpk's, artsen, etc.) en bekwame (lees: mensen die van zichzelf weten dat ze het kunnen en dat ze eventuele complicaties en bijwerkingen kunnen herkennen) mag worden uitgevoerd. Bij paracetamol kan je hierover discussieren; dit is een vrij verkrijgbaar middel. Bij Stesolid ligt dit anders. Niet doen dus!
Groeten,
Ralph Eckhard
Niet doen. Negen van de tien keer gaat een aanval vanzelf over. Daarbij is het effect van Stesolid discutabel. Meestal is de aanval al voorbij voordat de Stesolid werkt dus waarom zou je je vingers gaan branden?
Beperk je nou gewoon maar tot het voorkomen van verder letsel, het vrijhouden van de ademweg en observatie.
Simon Dekker
De vraag was of het mog. En daar is het antwoord simpel op.
Wat ik aangaf is dat je niet kunt weten of iemand Stesolid bij zich heeft en het daardoor een hypothetische stelling is. Mocht je nu via een omstander toch te horen krijgen dat hij/zij Stesolid bij zich heeft dan vind ik dat je het mag toedienen. Maar je argumenten zijn wel helder en begrijpelijk. Nu vind ik dat je niet alleen uit moet gaan van wat het OK-boekje schrijft (of niet schrijft) maar dat je ook je “gezonde verstand” moet gebruiken.
Practisch gezien doe je als EHBO'er dan nl niets meer dan het assisteren van een bekende van het s.o. bij het toedienen van de medicijnen.
Dus als je kind epilepsie heeft moet je eerst verpl.k. (4jr) of arts (6jr) worden alvorens je medicijnen mag toedienen. En hoe werkt het als je je slechtziende oma helpt met het uit de verpakking halen van de tabletjes tegen de hoge bloeddruk ?? Moet je je dan zorgen maken dat de politie je 's nachts van je bed komt lichten omdat je de wet overtreedt en dus crimineel bent ??
OF heb je de klok horen luiden en weet je niet waar de klepel hangt…?????
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?