mogen EHBO-ers ook Stesolid rectiole toedienen bij

• Daniel

Met die omstander, een bekende van het slachtoffer zijnde, wordt het verhaal toch wel een beetje anders. Als die omstander dermate met het slachtoffer bekend is, dat diegene weet welke medicatie het slachtoffer gebruikt, en dat het slachtoffer die medicamenten op dat moment bij zich draagt, dan valt er over te denken om het slachtoffer die middelen toe te dienen.

Toch ben ik er ook in dat geval terughoudend mee.

Groet,

Daniel

• Simon Dekker

Dat zeg ik toch helemaal niet?

Hoe komt het toch dat ik in al jouw postings zo'n cynische ondertoon lijk te bemerken?

Simon Dekker

• v B.

Terughoudendheid is ook zeer op zijn plaats. Dat maakt dat je goed met EHBO bezig bent!

• v B.

>Niet doen. Negen van de tien keer gaat een aanval vanzelf over. Daarbij is het >effect van Stesolid discutabel. Meestal is de aanval al voorbij voordat de Stesolid >werkt dus waarom zou je je vingers gaan branden?

>Beperk je nou gewoon maar tot het voorkomen van verder letsel, het vrijhouden >van de ademweg en observatie.

>

>Simon Dekker

Je schrijft eerst bovenstaande en vervolgens zeg ja dat je niet zegt dat je niet moet geven. Ik begrijp dat niet.

Simon Dekker schreef:

>

> Dat zeg ik toch helemaal niet?

> Hoe komt het toch dat ik in al jouw postings zo'n cynische

> ondertoon lijk te bemerken?

>

> Simon Dekker

Dat cynisme is een vervelende eigenschap van me. Neem dat maar met een korreltje zout. Ik heb persoonlijk veel moeite met het geven van adviezen die niet of zeer moeilijk uit te leggen zijn aan “leken”, zoals EHBO/BHV'ers. Als het bijv gaat om een anderwerp als de Stesolid ben ik het roerend met je eens. Stesolid is niet geindiceerd bij een insult welke kort duurt, spontaan over gaan etc etc. Alleen vind ik wel dat je therapiën die ingezet zijn(door een medicus die ook naar meer omstandigheden kijkt dan de informatie waarop wij antwoord geven) niet moet doorbreken. En de vraag is bijv in dit geval '“Mag je ….” Dan moet je volgens mij niet met adviezen komen die, al dan niet medisch goed onderbouwd, verwarring scheppen. De motivaties en redenen die Daniel omschreef zijn dan zinvol. Ik kan me voorstellen, en er begrip voor hebben, dat een “leek” op basis van jouw argumenten zelfs iemand zal proberen te overtuigen om juist géén Stesolid toe te dienen als een bekende van het slachtoffer dat wel wil doen. Dat lijkt me geen goede ontwikkeling.

• Simon Dekker

Ik had de vraag kennelijk anders geinterpreteerd. Mijn advies was gericht aan een EHBO-er die stesolid bij zich heeft omdat zij zelf epilepsie heeft en een patient met een convulsie tegenkomt. Nu begrijp ik de vraag en wordt het een ander verhaal.

Simon Dekker

• v B.

Als EHBO-er kun je geen Stesolid hebben want dat behoort voorgeschreven te zijn door een arts aan de patiënt. Maar het maakt wel een hoop duidelijk.

vB

• Anna

Ben EHBO.er en ook nog ens verpleegkundig opgeleid.Dien soms 3x per week stesolid toe.Zou dit buiten mijn werk dus niet zomaar doen bij een “so”.

Omdat er met de arts vaste afspraken zijn mbt stesolidbeleid.

*Na hoeveel minuten (duur aanval) mag moet stesolid toegedient worden.

*Hoe is doorgaans de reactie van de patient.(inwelke mate beinvloed het de ademhaling)

Hoe vaak per 24 uur mag hij of zij stesolid hebben.En heeft hij die dag al gehad.

Zo zijn er nog een deel vragen.Ik vind dit dus geen taak van de EHBO er.

Vrienden fam,col. etc. die goed op de hoogte zijn van het verloop en de afspraken is geen probleem.

v B. schreef:

>

> Als EHBO-er kun je geen Stesolid hebben want dat behoort

> voorgeschreven te zijn door een arts aan de patiënt. Maar het

> maakt wel een hoop duidelijk.

> vB

• Jos

Al met al wordt in deze hele discussie wel vergeten wat men tijdens de cursus heeft geleerd. Een epileptische aanval is over het algemeen van korte duur. Dus waarom zou je hier medicijnen gaan toedienen,buiten het feit dat je dat niet mag?

Je hebt ook tijdens de cursus geleerd als een aanval niet overgaat dat je dan alsnog de ambulance of een arts moet laten komen. Deze hebben wel de medicatie bij en zij mogen die indien nodig wel toedienen.

Maar buiten het hele verhaal dat iemand de betreffende medicijnen op zak heeft, hoe weet jij of die medicijnen wel van die persoon zijn? Misschien wel van zijn kind of partner!

Ik ben ook wel regelmatig vanuit mijn werk met een patient van een kliniek een dagje op stap geweest, de dag daarna vond ik in mijn jaszak wel een doosje met tabletten aan van die patient. Dus als ik onderweg niet goed zou worden, zou ik grote kans lopen om die medicatie, die helemaal niet van mij en voor mij is, toegediend kunnen krijgen door een overijverige ehbo-er?(!)

Dus houd je gewoon aan hetgeen dat je geleerd hebt. Dien nooit medicijnen toe! Of je nu de benodigde medicijnen bij de patient/slachtoffer aantreft of toevallig zelf op zak hebt,NOOIT TOEDIENEN!

• Franc

> > Volgens de wet BIG is het toedienen van medicijnen een

> > voorbehouden handeling, die alleen door bevoegde (lees:

> Wat heeft een EHBO'er met de BIG-wet te maken? Die wet is er voor

> beroepsbeoefenaren?

Juist, en *daarom* is het een EHBO-er niet toegestaan medicijnen toe te dienen.

Gegroet,

Franc

• Franc

> En hoe werkt het als je je slechtziende oma helpt met het uit de verpakking

> halen van de tabletjes tegen de hoge bloeddruk ??

Je zegt het zelf al, je helpt alleen de medicijnen uit de verpakking te krijgen, je bent toch niet bezig een bewusteloos slachtoffer medicijnen toe te dienen?

> Moet je je dan zorgen maken dat de politie je 's nachts van je bed komt

> lichten omdat je de wet overtreedt en dus crimineel bent ??

Als jij iemand (als leek, dus ook als EHBO-er) medicijnen toedient en hij of zij overlijdt hierdoor, zou ik me daar zeker zorgen over maken.

> OF heb je de klok horen luiden en weet je niet waar de klepel hangt…?????

Nee hoor. Het is een hele duidelijke stelling, een EHBO-er dient zelf geen medicijnen toe, maar kan hooguit (een bij bewustzijn zijnd slachtoffer) *helpen* zodat hij/zij dit zelf kan doen.

Gegroet,

Franc