Terecht dat je vraagtekens zet bij de bron die ik gebruikt heb. Jammer dat je niet verteld waar ik die negatieve berichten kan vinden. verder vindt ik het jammer dat je gelijk de hele cardiologie als toekomstige werkgebied van de EHBO'er er bij sleept.
Als je andere reacties van mij hebt gelezen, dan weet je dat ik ook vind dat zuurstoftherapie, gelet op de voor- en nadelen, niet in de EHBO thuishoren.
Er is in de vorm van mond- op mondbeademing een aanvaardbaar alternatief om de tijd te overbruggen totdat de ambulance ter plaatse kan zijn.
Reanimatie blijkt geen aanvaardbaar alternatief voor vroegtijdige defibrillatie door leken met een AED. De argumenten die ik daarvoor gaf komen niet alleen van de site van Medizon maar staan ook op de sites van de hartstichting en de nederlandse reanimatieraad.
Als ik goed geïnformeerd ben, is op de nieuwste versie van de lifepack 1200 ook het, in de AED toegepaste, Shock Advisory Sytem geïntegreerd. Dit systeem gebruikt een database van duizenden ritmes die een volgens een college van deskundigen een schokadvies moeten krijgen. Als de AED “foutief” een schok adviseerd, dan zal de oorzaak in het overgrote merendeel van de gevallen veroorzaakt zijn door een “fout”in de database. Als iets 100% betrouwbaar is, wil dat niet zeggen dat het nooit zal falen. Volgens internationale afspraken ligt de werkelijke waarde tussen de 99,5 en 100%. Verder is het zo, vanwege de eis dat 100% zekerheid moet zijn gegarandeerd, op dit moment zo'n 5 tot 10% van de keren dat geen schok geadviseerd wordt, wel een schok gegeven had kunnen worden. helaas stond die “strook” nog niet in de database. Omdat alle AED's een registratiesysteem kennen, zal as men dit ontdekt, overwogen kunnen worden dat ene ritme aan de database toe te voegen. en dit systeem van “try and error” is een veel gebruikt mechanisme om de medische hulp te verbeteren.
Met alle respect voor de kunde en kennis van de ambulanceverpleegkundigen, vindt ik het een gewaagde opmerking dat een een AV ventrikelfibrilleren met minder kans op fouten, want dat zeg je tussen de regels, kan vaststellen.
Je mag het dan volstrekt zinloos vinden om een AED te gebruiken als je de ballen verstand van reanimeren hebt, maar als een slachtoffer van een electriciteitsongeval snel gedeffibrilleert wordt, zal reanimatie meestal niet nodig zijn. Als na 15 minuten de ambulance ter plaatse is, dan is het succes veel kleiner. Met jouw stelling wordt hem die vele betere kans op overleven ontnomen.