oefening

• esther

Wij hebben bij het bedrijf een bedrijfsnoodplan en nu moet er een oefening plaats vinden, zodat iedereen weet wat hij/zij moet doen, hoe pak je dat aan?

• Martine

Als je mij je fax nummer geeft, kan ik je wel wat faxen, ik heb het pas helemaal uitgezocht!

Groeten Martine

• esther

Mijn faxnummer is = 023 514 99 88

• Yuri

Je zou eens contact kunnen opnemen met de plaatselijke brandweer of zij samen met jou een oefening op het bedrijf kunnen ensceneren.Bij ons is dat wekelijkse kost……….(bij de brandweer.)

• jessica

als ik er ook gebruik van mag maken mijn fax nummer is 0492-329801

alvast bedankt.

groetjes jessica

• Martine

Dames, ik ben jullie echt niet vergeten hoor! komt er aan, nu alleen veel te druk ik denk maandag of dinsdag

groeten Martine

• peter hollenberg

Hoi Esther,

ik neem aan dat jullie een BHV- danwel ehbo-cursus achter de rug hebben. Ik ben al jaren EHBO-er, en nu in opleiding voor kaderinstructeur. Bij mijn vorige werkgever was ik de stuwende kracht achter de BHV-ploeg. Ik heb op meerdere lokaties van het bedrijf ( 5 verschillende panden ) oefeningen in elkaar gezet.

Dit varieerde van een “eenvoudige” ontruimingsoefening, tot een brandoefening met brandweer, de plaatselijke EHBO-vereniging en de BHV ploeg.

Zaak is dat je collega's weten wat te doen bij een calamiteit. Bij een onwelwording moeten ze JOU weten te vinden ( of een collega EHBO/BHV-er ). Het is dus zaak dat je bekend bent, danwel herkenbaar. Heb jij bijvoorbeeld een hesje met BHV erop?

Weten je collega's wat zij moeten doen. Hebben zij ooit gehoord van een slow-whoop. Wanneer ga je ontruimen ?

Als je deze dingen op een rijtje hebt, bijvoorbeeld door in de kantine dit soort dingen op een simpel a-4 tje onder de aandacht te brengen, en je hebt voor jezelf het idee dat de ploeg er klaar voor is. begin dan met de directie te informeren. ( Het is wettelijk verplicht te oefenen, en zij MOETEN derhalve meewerken.).

Licht de brandweer in dat het brandalarm af zal gaan tbv een oefening.

Laat 1 van de bhv-ers(of een andere bereidwillige collega) de tijd opnemen tussen alarm en algehele ontruiming.

Als je er zeker van bent dat iedereen buiten is, op de opvangplaats, laat je klokken.

Je bedankt iedereen voor de medewerking en deelt mee dat het een oefening betrof, dat ze weer aan het werkmogen.

Naar aanleiding van het resultaat kun je met de ploeg evalueren wat er fout is gegaan, wie er niet meewerkte, etc etc.

Laat het resultaat ook weten aan je collega's

Als je meer wilt weten, stuur je maar een mailtje

groet

Peter Hollenberg

• Dieter

Beste Esther

Je moet rustig aan beginnen.

Maak een plan BV een etage of een afdeling die ontruimen wilt

maak dat aan ieder bekend en leer hier van de volgende keer een andere afdeling test ook telkens de communicatie maar niet naar buiten doe het allemaal intern , en evalueer de oefening

hoe meer mensen er betrokken zijn hoe groter het draagvlak.

Je zal zelf weten wanneer je de brandweer hierbij moet uitnodigen

veel geluk er mee.

mvrg Dieter

• peter

Ik weet niet of Dieter naar aanleiding van mijn stukje reageert, maar hij heeft gelijk; begin rustig aan, met kleine afdelingen. Je moet wel draagvlak creeren, en men moet weten wat te doen; ook wie er aanspreekpunt is danwel hulpverlener.

De brandweer moet wel degelijk geinformeerd worden. Als zij reageren op een oefening en komen met gillende sirenes aan, dan wordt dat door de heren in de rode auto's niet in dank afgenomen.( Door een interne fout bij de brandweer is dit bij ons wel een keer voorgekomen, en men was niet echt vrolijk ).

Ik weet niet hoe uitgebreid jouw collega's voorzien zijn van e-mail, maar anders kan je (bijvoorbeeld dagelijks ) een vraag over BHV / ontruiming stellen, en de volgende dag het antwoord. Mensen moeten ook zelf nadenken !!

Loop 1 keer in de maand herkenbaar aan helm / hesje or whatever, alle blusmiddelen na. Ga, vlak voor een pauze, in de kantine zitten om de inhoud van een EHBO-koffer te controleren.

Laat echter ook (je) leidinggevenden ook instructies naar het overige personeel geven. Ook zij moeten weten hoe te handelen.

Succes

Peter

• mario van limburg

als het in de buurt van nijmegen is kunnen wij de oefening op touw zetten

info@wimako.org