Asperine bij een hartaanval?

• Emile

Hallo!

Ik wil graag een discussie uitlokken. Vandaag kwam ik al surfend terecht op de site van de Mayoclinic (http://www.mayoclinic.com) Hier werd geadviseerd om bij een hartaanval asperine te geven…

“Chew aspirin. Aspirin inhibits blood clotting, which helps maintain blood flow through a narrowed artery. When taken during a heart attack, aspirin can decrease death rates by about 25 percent. If you think you're having a heart attack, take one regular-strength aspirin and chew it to speed absorption.”

Bron: http://www.mayoclinic.com

Dit is mij niet aangeleerd bij de cursus. Zou dit goed zijn?? Ook in verband met het (mogelijk) kunnen reageren met andere medicijnen die worden toegediend door het ambulancepersoneel of door een arts.

Ik hoop op een reactie van jullie…

Emile

• Jeroen

Aspirine is een bloedverdunner. Dat Aspirine direct kan helpen bij een hartaanval is mij niet bekend. Ik kan zo snel niet achterhalen binnen welke termijn Aspirine zijn bloedverdunnende werking bereikt, als dit snel werkend is wil ik wel geloven dat dit (tijdelijk) de O2 voorziening naar de hartspier verbeterd. Ik vraag me alleen af of je dan aan 1 aspirine genoeg hebt.

Voor wat betreft de ambulancehulpverlening, de ambulance komt bij iemand aan met cardiale klachten, maakt een hartfilpje, brengt een waaknaald in, sluit eventueel een infuus aan, en als de bloeddruk het toelaat (en als het duidelijk gaat om bijvoorbeeld een infarct) zullen ze Nitro-spray bij de patient onder de tong spuiten, deze spray werkt kortdurend op de bloedvaten –> deze zullen zich enigzins verwijden waardoor de vernauwing (tijdelijk) minder (kan) worden. Voor de directe ambulancehulpverlening zal het verhaal rondom de aspirine niet opgaan, de vraag is alleen of ze in het ziekenhuis wel blij zullen zijn met dit geneesmiddel tijdens een infarct. Vaak zullen ze in het ziekenhuis proberen bij een infarct het bloedstolsel dat het infarct veroorzaakt proberen op te lossen, of het gebruik van aspirine hier invloed op heeft weet ik niet. Als dit niet helpt gaan ze een Resque PTCA uitvoeren (noodprocedure dotteren), hier is het wel van belang dat de bloedverdunning niet te erg is, dit vanwege het aanprikken van een slagader, deze is moeilijk dicht te duwen en te laten stollen als het bloed (te) dun is.

Informeer anders eens bij de Nederlandse hartstichting hoe zij tegenover het verhaal wat jij gevonden hebt staan.

Groeten,

Jeroen

• Rene

asperine of ascal is goed,…. echter het hoort niet thuis bij de EHBO'er,… die dient namelijk geen medicatie toe!

Zoals uw Engelse verhaaltje al zegt; het gaat het stollen van het bloed tegen (in de volksmond, bloedverdunner).

Met vriendelijke groet,

Rene van der Helm

www.meduca.nl

• Luke

Asperine is een medicijn met als weerzame stof acetylsalicylzuur, welke zoals in bovenstaande berichten genoemd het bloed “verdund” (het verminderd de stolling van het bloed –> de werking van de bloedplaatjes).

Bij een hartinfact is het zo dat een bloedstolseltje een kransslagader afsluit, waardoor het achterliggend hartweefsel (spier) niet genoeg tot geen bloed meer krijgt en afsterft. Maar…de meeste cardiale patiënten hebben al eerder klachten welke lijken op een hartinfarct, alleen ontstaan deze klachten (pijn op de borst, uitstralend naar de kaak of arm,…) bij inspanning. Men spreekt dan van het ziektebeeld Angina Pectoris (AP), hierbij zijn de kransslagaders niet verstopt, maar vernauwd. Deze mensen krijgen al bloedverdunners van het huisarts (marcoumar is een veel gebruikte of Sintrom). Zou je daarbij als EHBO'er, en dan breng ik het zeer oneerbiedig, als leek medicijnen gaan toedienen (wat zowiezo niet tot de taken van een EHBO-er horen, maar tot de taak van een arts) kan het zijn dat je een bloeding veroorzaakt. Asperine veroorzaakt een verminderde bloedstolling alsmede Marcoumar/Sintrom. Iemand die een hartinfact zou hebben(EHBO-er's diagnose) kan dan na toedienen een beroerte of hersenbloeding krijgen.

Houdt tevens tijdens het diagnostiseren in het achterhoofd dat er nog veel meer organen in de buik en borst zitten (slokdarm, longen, maag,…) welke bijna dezelfde klachten kunnen geven als een hartinfarct (vooral de maag is berucht: pijnklachten als bij een hartinfarct alleen straalt de pijn uit naar de rug, tussen de schouderbladen).

Slotconclusie: Als EHBO-er ben je opgeleid om van het ergste uit te gaan (gekneusde enkel of gebroken?? –> behandelen als gebroken!). En ga als EHBO-er niet rommelen met medicijnen.

Luke

• Maarten

luke, dit kan ik alleen maar van harte ondersteunen.

Zeker als het om onbekenden gaat.

• Emile

Ik wist natuurlijk niet wat de effecten van asperine precies zijn. Ik wist wel dat het een pijnstiller en bloedverdunner was. Maar je moet natuurlijk ook nog aan andere dingen denken. Nee, dank u. Ik geef geen aperine aan iemand met een (vermoedelijk) hartinfarct.

Bedankt voor jullie reacties.

Emile

• leen

Ik ook niet hoor.

Want “schoon maker blijf bij je leest” gaat hier ook op.

• Ted

Emile, ik ben van mening dat je nooit aspirine moet geven. Een Paracetamolletje kan nog maar aspirine kan ook ook maag klachten geven. Het zal niet de eerste keer zijn dat een slachtoffer als je zo over iemand met hoofdpijn bijvoorbeeld mag praten na het geven van een aspirientje ineens patiënt wordt omdat hij/zij een maagbloeding krijgt. Als EHBO-er zeker, maar als professionele hulpverlener zeker net zo goed, moet je goed uitkijken wat je doet. Met twee vingers in de lucht gestoken voor iemand in een zwarte jurk met witte bef (niet minderwaardig bedoeld) staan is geen pretje.

Groeten

• Emile

Tuurlijk, ik was even in de war met paracetamol en asperine! :-s

• mario van limburg

medicijn verstrekking door iemand die niet weet dat aspirine een merknaam is.

gevaarlijk!

Hoeveel mg werkzame stof heb je nodig?

je bedoelt een kinder-aspirine en daarmee ga je dus al aardig in de fout.

kortom laat de kwakzalvers in de middeleeuwen.

laat het aan de cardiologen en internisten over……………….