Roeland,
Ik wilde je niet op woorden pakken, maar ik vrees dat je een verkeerd voorbeeld hebt gekozen. En wel om twee redenen.
Epinefrine wordt gebruikt om een hart dat stilstaat weer op gaan te krijgen.
Het wordt dan toegediend door het direct in het hart te spuiten.
Daarnaast wordt het gebruikt in de zogenaamde epi-pen. Dit is een auto injector die gebruikt wordt als “eerste hulp” bij een anafylactische shock. Bijvoorbeeld als gevolg van een ernstige allergische reactie op een insecten beet. Mensen die daarmee bekend zijn hebben in de beten-tijd een epi-pen bij zich. Als ze gestoken zijn, en een dergelijke allergische reactie vertonen, dan moet zo snel mogelijk met de epi-pen, epinefrine in het bovenbeen worden geinjecteerd. Als het moet dwars door kleding heen. En als het slachtoffer het zelf niet meer kan, zal iemand anders het moeten doen. Het moge duidelijk zijn dat er altijd snel voor deskundige hulp gezorgd moet worden. Dus het gebruik van de epi-pen, hoort min of meer in de EHBO thuis. Een epi-pen hoort dus niet in een EHBO tas thuis, maar het zou wel handig zijn als een EHBO'er de pen van een slachtoffer kan gebruiken als het slachtoffer het zelf niet kan.
In mijn reactie tegenargument de kreet “en dan moeten de EHBO'ers zeker ook ….. kunnen doen”.
In het farmaco-therapeutisch kompas 1999 (ik heb geen nieuwere versie) wordt naast de bovenstaande informatie ook asperine protect (1x daags 1 tablet met 100 mg aktieve stof) genoemd als middel voor de behandeling van de gevolgen van hart- en herseninfarcten