Asperine bij een hartaanval?

• v B.

je schrijft wat over epinefrine (=adrenaline) en daar klopt weinig van. Waarschijnlijk uit een of ander boekje.

Adrenaline wordt inderdaad gebruikt bij een circulatiestilstand maar de massage zorgt ervoor dat het hart weer gaat kloppen. (adrenaline werkt hierbij ondersteunend). En je spuit NOOIT rechtstreeks in het hart. Daar zijn ze al een tijd geleden vanaf gestapt omdat de kans groot is dat je aan de complicaties daarvan overlijd (het middel is dan erger dan de kwaal). Er is nl een goed alternatief !

Een repertorium of farm. kompas is er voor om de werking etc van medicijnen uit te zoeken. Je kunt het eigenlijk niet gebruiken om vanuit een ziektebeeld/symptoom een therapie te gaan opzoeken. Als je het op die manier wil gebruiken zal je meer kennis moeten hebben en dus eigenlijk arts zijn.

• Emile

Als je dat tegen mij hebt… Ik heb dat nie gezegd! Ik weet nie eens het verschil ertussen, maar bij deze bedankt!

Groet,

Emile

• Maarten

Bedankt voor de aanvulling en de correcties. I

k had mij in eerste instantie zeer op de vlakte gehouden. Pas in tweede instantie heb ik in het parm. kompas gekeken of er ook andere toedieningsvormen waren. Omdat ik napapagaaide wat er over dit onderwerp geschreven werd in het pharm. kompas, heb ik mijn bron vermeld.

Ik realiseer me nu dat deze medicijnen via het infuus worden toegediend.

Is het niet zo, dat met adrenaline de sinusknoop stimuleert en op die manier het ritme hersteld wordt?

Maarten

• Maarten

Bedankt voor de aanvulling en de correcties. I

k had mij in eerste instantie zeer op de vlakte gehouden. Pas in tweede instantie heb ik in het parm. kompas gekeken of er ook andere toedieningsvormen waren. Omdat ik napapagaaide wat er over dit onderwerp geschreven werd in het pharm. kompas, heb ik mijn bron vermeld.

Ik realiseer me nu dat deze medicijnen via het infuus worden toegediend.

Is het niet zo, dat met adrenaline de sinusknoop stimuleert en op die manier het ritme hersteld wordt?

Maarten

• v B.

Als antwoord op de vraag: daar zou je adrenaline mee te kort doen. Maar het wordt een ingewikkeld verhaal over celtypes en op welke types adrenaline werkzaam is. Ik denk niet dat het zinvol is om daar over uit te wijden, maar dat het stimulerend werkt is inderdaad waar. Het heeft bijv ook een sterk verhogend effect op de bloeddruk, wat ook erg belangrijk is tijdens een reanimatie-situatie.

En de beste stimulatie van de sinusknoop (Er moet dan wel sprake zijn van een asystolie (geen electrische activiteit van het hart) en niet bijv een fibrillatie) is altijd nog de hartmassage. Wel is het zo dat zonder medicamenteuse ondersteuning een (geavanceerde) reanimatie haast niet mogelijk is.

v B

• Maarten

bedankt voor de aanvulling