snelverband

• peter

Hoi,

ik heb jullie raad nodig

voor het examen van de opstapcursus kaderinstructeur EHBO moet ik een presentatie houden over, jawel, het snelverband. ik wil dan ook wat vertellen over de oorsprong, danwel de geschiedenis hiervan. Weet iemand waar ik wat meer informatie hierover zou kunnen vinden?

Peter

• Herald

Het snelverband heeft een hele rijke geschiedenis.

Het begon vroeger met de driekante doek.

Neem eens contact op met het EHBO en ambulance museum, ik geloof dat het in winschoten zit. Hier kunnen ze je denk ik wel helpen.

Groetjes

Herald

• Jos

Dat museum is al geruime tijd (tijdelijk) gesloten. Er wordt momenteel gekeken naar andere ruimte. Het telefoonnummer dat hier en daar nog is vermeld, is van de voormalige verhuurder van het pand (garagebedrijf).

Probeer eens Thijs Gras van de VZA (ambulancedienst) in Amsterdam, hij is historicus en zal daar vast wel wat meer over hebben en anders weet hij wel waar je hiervoor moet gaan zoeken.

• peter

Jos,

bedankt voor je advies. Ik heb Thijs Gras inderdaad gesproken. Hij was zeer verbaasd over zijn naam op deze pagina. Hij heeft me behoorlijk op weg geholpen.

groet

Peter

• Jos

Ik heb Thijs eerder al eens nodig gehad, ik wist dat hij met name op het historisch vlak van ambulance en ehbo zeer deskundig is! Maar ik ben blij voor je dat het tot dusver gelukt is.

Jos

• Jeannette

Wellicht kun je ook eens invormeren bij het legermuseum in Leiden.

Bij defensie zijn ze wellicht een van de eerste geweest die dit verband in grote hoeveelheden gebruikten.

succes.

• Sacha

Als je dan toch over het leger praat,Probeer dan bij het OCMGD bij Hilversum(Hollandse Rading) Succes

• peter

allen hartelijk bedankt voor de adviezen. Ik heb de presentatie inmiddels een tijdje achter de rug. Ik ben geslaagd voor het toelatingsexamen, met een hartelijk applaus van medecursisten voor een leuke, informatieve presentatie.

groet,

Peter

• Jos

Hartelijk gefeliciteerd! Maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar hetgeen je ervan hebt kunnen maken. Misschien kun je mij iets mailen?

Jos Euwes, info@ambumedia.nl