nek- en rugfixatie drenkelingen!?!

• Almeerse Reddings Brigade

Hallo allemaal,

De reddingsbrigades van Flevoland (Almere, Harderwijk, Zeewolde, Lelystad en Emmeloord) zijn bezig met een pilotcursus in samenwerking met de GGD Flevoland.

Tijdens deze cursus krijgen wij onder andere handreikingen voor het fixeren van de nek, ter voorkoming van verder letsel. Gebleken is dat de bestaande methoden met name op het land gericht zijn. Dus zonder de moelijkheidsfactor: water (golfslag, wind, kou etc.)!

Wij, de Almeerse Reddings Brigade, vragen ons af zijn er brigades, verenigingen of instanties die inmiddels een methode hebben ontwikkeld die werkt? Kortom hoe kan je nu het beste iemand met een (vermoedelijk) nek- en/of rugletsel vanuit het water in en/of op je boot krijgen zonder dat je hem verder letsel bezorgd, maar met de druk van een tijdsfactor achter je? Welke hulpmiddelen gebruiken jullie hiervoor? Welke ‘handgreep’ gebruiken jullie om iemands hoofd ook op de boot en tijdens de overtocht te fixeren? En/of welke hulpmiddelen gebruiken jullie hierbij?

Graag ideeën en adviezen, zodat er uiteindelijk (misschien) een standaard voor uitgewerkt kan worden!

Graag een reactie via: almeerse@reddingsbrigade.net

Of plaats een reactie op het prikbord van: www.reddingsbrigade.net

Patricia Werkman

Almeerse Reddings Brigade

• Chris

Wat verstaan jullie onder fixeren is dat met de handen of is dat met de nekspalk of een combinatie van beide.

Als de nekspalk gebruikt wordt door jullie, zijn jullie ook hiervoor bevoegd zover ik weet is dit laatste een toegevoegde medische handeling die voor E.H.B.O.-ers verboden is.

• Maarten

wat is een toegevoegde medische handeling ?: En waarom zouden EHBO'ers dat niet mogen.

De wet BIG verbiedt het, buiten noodzaak, uitvoeren van voorbehouden handelingen door anderen dan in de wet BIG genoemde personen.

Voor het overige geldt het normale civiele recht.

Als je slecht werk levert, kun je de rekening daarvoor gepresenteert krijgen.

maar ook onbekwame, in de wet genoemde, zelfstandig bevoegden zijn per definitie niet bevoegd.

De voorbehouden handelingen zijn:

1. het verrichten van heelkundige handelingen - waaronder worden verstaan handelingen, liggende op het gebied van de geneeskunst, waarbij de samenhang der lichaamsweefsels wordt verstoord en deze zich niet direct herstelt.

2. het verrichten van verloskundige handelingen

3. het verrichten van endoscopieën

4. het verrichten van catheterisaties

5. het geven van injekties

6.het verrichten van punkties

7. het brengen onder narcose

8.het verrichten van handelingen, op het gebied van de individuele gezondheidszorg, met gebruikmaking van radioactieve stoffen of toestellen die ioniserende stralen uitzenden.

9. het verrichten van electieve cardioversie

10. het toepassen van defibrillatie zijn

11. Tot het toepassen van electroconvulsieve therapie zijn bevoegd:

de artsen.

12. steenvergruizing voor geneeskundige doeleinden

13. het verrichten van handelingen ten aanzien van menselijke geslachtscellen en embryo's, gericht op het anders dan op natuurlijke wijze tot stand brengen van een zwangerschap

• Ted

Maarten, niet te moeilijk maken voor een eenvoudige ehbo-er hoor.

Groetjes

Ted.

ps hoe staat het met de sheets? nog nieuwe?

• Patricia Werkman

Hoi allemaal,

Ik heb nog meer reacties gehad op mijn vraag. Deze heb ik samengebracht op het prikbord van www.reddingsbrigade.net

Vanaf 14 december zullen alle reacties ook te lezen zijn op de website van de Almeerse Reddings Brigade www.reddingsbrigade.net/almere

Groetjes,

Patricia Werkman

almeerse@reddingsbrigade.net

• leen

ik ben blij dat dit niiet allemaal in mij ehbo koffer past!

maar een nekspalk zal nog wel passen

• Chris

Ben blij dat ik het kan lezen en begrijpen?

• Maarten

Ted,

Nee ik wil het niet moeilijker maken, maar een duiveltje in mijn geest vindt het niet leuk als de weer eens geroepen wordt dat een EHBO'er iets niet zou mogen en daarbij op een vreemde manier naar de BIG wet verwezen wordt.

Ik geef op dit moment de totale set een opknapbeurt. Dat varieerd van donkerblauw maken van de lichtblauwe bladverwijzingen tot fundementele aanpassingen en alles wat er tussen in zit. Het is niet meer zo dramatisch als in de eerste versies, maar toch. Ik heb ook niet de illusie dat ze ooit afkomen.

Verder ben ik bezig om een versie voor de EHBO opleiding te maken. Ik geloof steeds meer in het idee dat de stroomschema's een goed handvat zijn. Niet alleen voor de ervaren EHBO'er maar zeker ook voor de beginnende EHBO'er.

Ik zit ook nog steeds op een definitieve datum voor een bespreking met het OK te wachten.

Als je me mailt, maarten.niessen@home.nl, dan stuur ik je de voorlopige versies.

Maarten

• Maarten

Leen,

Tenzij je een grote EHBO koffer hebt, dan vrees ik dat de een goede nekspalk daar niet inpast. Maar als hij wel zou passen, dan moet je je afvragen of je hem ook kunt en wilt gebruiken. Ik zie in veel tassen de meest prachtige materialen zitten waar je verschrikkellijk professioneel mee overkomt.

De kriteria voor dingen die in je tas zitten zijn in mijn optiek de volgende:

- Ik moet het kunnen gebruiken

- Ik moet het mogen gebruiken

- Ik moet de toegevoegde waarde voldoende groot vinden om het mee te sjouwen

Ik heb in mijn tas alleen elastische pleisters van drie verschillende breedtes.

Daarmee kan ik. met een goede verbandschaar, allerlei pleister verbanden mee maken. De kant en klaar pleisters hebben meestal net de verkeerd maat of vorm.

Hetzelfde geldt voor zwachtels. Alleen elastische hydrofiel en ideaal zwachtel. Netjes zijn misschien leuk en op de EHBO post handig, maar niet op straat.

Maarten

• leen

blauw,op knappen stoomschema's gooi maar in mijn pet.