Regelgeving gebruik AED

• Jeroen

Hallo allemaal,

Is iemand op de hoogte omtrend de regelgeving van een AED (automatische externe defibrilator), welke (aanvullende)opleiding heb je hiervoor nodig, kan iedereen zo'n opleiding volgen (of is dit voorbehouden aan bijvoorbeeld de politie of brandweer)?

Graag ook enkele adressen van bedrijven/instellingen die een dergelijke cursus verzorgen.

groetjes,

Jeroen

• Ted

Jeroen, het gebruik van de AED is geregeld via de wet B.I.G., kijk even op de sites van; www.reanimatieraad.nl onderhet kopje nieuws staat het standpunt rond het gebruik van de AED welke hier in nederland (nog) op juridische problemen stuit.

Veel suc6

• Maarten

De europese regelgeving kun je vinden op www.erc.edu.

Ook www.medizon.nl is een site waar je informatie kunt vinden.

Deze vormt een aardige tegenhanger van de NRR.

• Erik

Beste Jeroen,

In het laatste reddingswezen van het oranje kruis staat een artikeltje van laerdall. Je kunt je via Laerdall opgeven voor een instructeurstraining AED.

Je moet dan wel verpleegkundige zijn.

Succes.

Erik Scholten

First Care opleiding- en trainingsburo

• Maarten

Het lijkt mij redelijk glat ijs als je als certificerende instelling wilt profileren en vervolgens een van de spelers op het AED veld het alleen recht van de opleidingen geeft. Als ik fabrikant van AED's zou zijn, zou ik daar niet blij mee zijn.

Medizon organiseert ook dergelijke opleidingen, aar die heeft de eisen van de europese eisen overgenomen en dan hoef je geen verpleegkundige te zijn.

Wie kan mij trouwens uitleggen wat een verpleegkundige (niet SEH, IC of cardiologie) in algemene termen meebrengt aan reanimatie ervaring en / of andere kunde of kennis, om te rechtvaardigen dat zij wel reanimatie docent kunnen worden en een kaderinstructeur niet.

• Jan

Het gaat er niet om wat die bedrijven willen, maar wat de afspraken zijn die we er over hebben gemaakt. In de laatste nieuwsbrief van NODE stond het volgende:

NRR-erkend instructeur Reanimatie

Om als NRR-erkend instructeur te kunnen optreden dient u te voldoen aan de volgende eisen:

Instructie en examinering in Elementaire Reanimatie (BLS):

- een afgeronde opleiding in de gezondheidszorg op het vierde deskundigheidsniveau of hoger (voorbeelden zijn: verpleegkundigen, anesthesieassistenten, fysiotherapeuten, artsen)

OF:

- een geldig SOSA certificaat ambulancechauffeur

EN:

- een geldig certificaat instructeur reanimatie van een door de NRR erkend opleidingsinstituut.(Deze laatste eis wordt mogelijk in de toekomst vervangen door: een geldig NRR-certificaat instructeur reanimatie)

EN:

- geregistreerd staan in het landelijk databestand Reanimatie Instructeurs.

Instructie en examinering in Reanimatie met behulp van een Automatische Externe Defibrillator (AED)

- een afgeronde opleiding tot verpleegkundige of arts.

EN:

- hands-on ervaring met manuele defibrillatie.

EN:

- een geldig NRR-certificaat instructeur reanimatie met behulp van een Automatische Externe Defibrillator.

EN:

- geregistreerd staan in het landelijk databestand Reanimatie Instructeurs.

Op dit moment zijn er geen redenen om van het bovenstaande af te wijken, daar er geen tekort is aan instructeurs. Diegenen die menen wel aan de toelatingsvoorwaarden te kunnen voldoen, maar op basis van hun werk- of praktijkervaring geen opleiding nodig te hebben, kunnen zich bij één van de NRR-erkende opleidingsinstituten melden om te vragen of zij deel kunnen nemen aan de afsluitende toets. Na het behalen van deze toets kunnen zij in het landelijk databestand worden opgenomen.

Je ziet dat de NRR deze eisen gaat stellen.

En wat een verpleegkundige nu meer mee brengt dan een kaderinstructeur is met name klinische ervaring. Meer kan ik niet bedenken.

Trouwens ook Medizon is een tussenhandelaar voor AED's. Dus ook die heeft belangen bij de verkoop.

• Maarten

Ik heb altijd gedacht dat er een europese consensus wordt nagestreefd.

En het NRR beleid staat m.i. op gespannen voet met de opleidingsprofielen van de europese reanimatieraad.

Medizon verkoopt geen AED's

Desgevraagd willen ze je wel adviseren bij de aankoop. Wel is het zo dat de opleidingen worden afgestemd op de AED die de cursisten tot hun beschikking hebben.

• Jeroen

Enige tijd geleden is bij ons op de lokale omroep (L1 tv) een bijdrage geweest over het winkelcentrum de Brusselse Poort in Maastricht. Hier zijn enkele winkeliers en personeelsleden geschoold in het gebruik van de AED, op enkele vaste plaatsen binnen dit winkelcentrum hangen deze apparaten.

Ik vraag me dan ook af of de nationale reanimatie raad hiervan op de hoogte is en dit als zodanig goedkeurt (mede gelet op de eis van minimaal verpleegkundige). Of is dit een situatie waar de NRR geen zeggenschap over heeft, het is wel in samenwerking van de plaatselijke GGD opgezet.

Graag reacties,

Jeroen

• Maarten

Het ging daarbij om uitvoerders geen docenten.

• Danny

Hallow,

De Nederlandsse Gezondheidsraad heeft een rapport geschreven over de toegevoegde waarde / of niet? van het gebruik van een AED, en het eventueel schrappen van de term voorbehouden handeling (dus alleen artsen en daarvoor geautoriseerde verpleegkundigen). In dit rapport word alles uitgelegd, wat is een AED? wat kan een AED? wat zijn kansen op foute diagnose en behandelwijzen.

Surf naar: http://www.gr.nl, dan de optie publicaties, adviezen, dan optie adviezen 2002, hoppa het artikel:

Toepassing van de automatische uitwendige defribilator in Nederland.

Veel leesplezier, hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Danny

Leerl. VIG / SIGMA i.o. en EHBO-er :)