Dennis,
SOSA: OK
Leerboek Leerboek
Handelingenschema's ?????
Protocollen ?????
Toelichting op de protocollen ?????
Het leerboek behandeld de volledige leerstof, inclusief technieken en methodieken
In de handelingenschema's zijn de basistechnieken uitgewerkt
In de protocollen zijn methodieken voor de diverse hulpverleningen vastgelegd
In de toelichting daarop zijn de achtergronden van de diverse protocollen beschreven.
Ik ben het niet met je eens dat de methodiek van het OK boekje veel te wensen overlaat. Ik ben het met je eens dat de OK veel kan verbeteren door het uitgeven van handelingenschema's en stroomschema's.
Je hebt in je verhaal over de ABCDE methode. Dit is een methode die uit de VS is komen overwaaien en daar horen dus amerikaanse kreten bij. Daarbij is het bij de amerikanen gebruik dat afkortingen als het even kan uitspreekbare woorden of logische lettercombinaties opleveren (denk aan RADAR, AMPLE, ABCDE, YUP etc.
A(irway) = controle en het vrijmaken ademweg met in achtneming van mogelijk letsel van de centrale wervelkolom
B(reathing) = het veiligstellen van de ademhaling
C(irculation) = het veiligstellen van de cirulatie
D(isability) = het vaststellen van bewustzijnsstoornissen
E(xposure) = vaststellen van de oorzaak, de voorgeschiedenis s.o. en aanwezigheid van andere letsels.
Feitelijk gebeurd is de ambulance hulpverlening het zelfde als in de EHBO
De verpleegkundige begint met het aanspreken van een slachtoffer. En gebruikt de AVPU methode de letters staan voor Alert, Verbal, Pain, Unconsieus.
De reactie van het s.o. bepaald of hij doorgaat met de A of, bij een volwassen niet-trauma s.o., met de C.
De EHBO begint met de controle van het bewustzijn door het aanspreken van het s.o. en maakt in principe dezelfde keuze op dezelfde indicaties.
De verpleegkundige controleert bij de A de ademweg en maakt deze zonodig vrij.
Daarbij houdt hij rekening met mogelijk letsen aan de wervelkolom door (manuele) fixatie van hoofd, nek en rug. Bij de B stelt hij de ademhaling veilig door zonodig te beademen
De EHBO begint met de controle van de ademhaling. afhankelijk van de resultanten maakt hij de ademweg vrij en gaat zo nodig beademen.
Ook hier volgt hij in principe hetzelfde schema als de verpleegkundige.
Het moge duidelijk zijn dat de verpleegkundige over meer technieken en hulpmiddelen beschikt dus zal zijn werkwijze anders zijn dan die van de EHBO'er.
Hetzelfde geldt voor de C, maar ook hier is de doelstelling het zo goed mogelijk veilgstellen van de circulatie
De D staat bewustzijnsstoornissen. De verpleegkundige scoort het bewustzijn op grond van een aantal kriteria. Op dit moment zou de EHBO'er het BAC schema ook weer na moeten lopen. Dat staat ook met zoveel woorden in het OK boekje. dat zegt namelijk dat de vitale functies regelmatig beoordeeld moeten worden.
E staat voor opsporen en zo mogelijk behandelen van de diverse plaatselijke letsels, ziektes, allergieen en dergelijke. Ook dat is iets wat de EHBO'er als taak heeft.
Hier komt ook de afkorting AMPLE aan de orde
Allergie, Medicatie, Past (verleden), Laatste maaltijd en Events (gebeurtenis voorafgaand aan het ongeval of ziekte, de omgeving en ongevalsmechanisme)
Moeten we binnen de EHBO nu de ambulance termen gaan gebruiken?
Ik vind dat je dat niet zo algemeen kunt stellen. Het merendeel van de 300.000 EHBO'ers zijn mensen die, zonder enige medische achtergrond, in een voorkomend geval hulp willen verlenen. Die willen doen en niet studeren. De achtergrondkennis en begrippen die zij nodig hebben, moeten dan ook in begrijpbaar nederlands zijn. In de stress van een hulpverlening moeten zij die immers kunnen benoemen. Het lijkt misschien handig om te spreken van een collum femoris fractuur in plaats van een gebroken heup. Hoewel de laatste uitspraak niet correct is, de heup is immers niet gebroken, is het voor de gemiddelde nederlander beter te onthouden en de gemiddelde centralist weet dan ook wat er hand is.
EHBO'ers die in SIGMA groepen actief zijn, moeten wel met deze termen vertrouwd zijn, omdat zij deel uitmaken van de ambulancehulpverlening bij grootschalige ongevallen en calamiteiten.
Ik heb stroomschema's gemaakt voor de EHBO. Deze zijn een afgeleide van het boekje en het boekje de geoefende EHBO'er. Als je mij je email adres stuurt, dan stuur ik je stroomschema's van de EHBO.