Uitvinding

• Chris

Onder deze titel stond een artikel vandaag in het Dagblad De Limburger.

“De arts Peter Tjong Joe Wai heeft gisteren in Rotterdam de prijs voor de beste uitvinding van het jaar ontvangen. Hij werd onderscheiden voor het vervaardigen van de Intubator, die voorkomt dat er bij het inbrengen van een beademingsbuis problemen optreden. Met de Intubator kan iedere hulpverlener, ook een EHBO”er een beademingsbuis inbrengen. Tijdens een operatie of in levensbedreigde situaties bij een ongeval is het toedienen van een beademingsbuis noodzaak. De snelheid en precisie waarmee dat gebeurt laat vaak te wensen over. Volgens de jury kan de vinding mensenlevens redden". Zo aldus de letterlijke tekst.

Wie kan hier iets meer over vertellen hoe die uitvinding er precies uitziet en de werkwijze hiervan wordt dit in de toekomst naast de AED het volgende nieuwe hoofdstuk binnen de EHBO.

• Jeroen

Vergeet het maar, deze uitvinding is geschikt voor in een ziekenhuis, op de ambulance. Het maakt het makkelijker te intuberen, het gaat sneller (gisteravond demo gezien op hart van nederland geloof ik).

Op de eerste plaats kunnen er allerlei complicaties optreden bij het intuberen, deze moet je wel als zodanig herkennen (en ken jij dat als EHBO-er?), dan moet je ook nog weten welke maat intubatieslang je moet nemen, met of zonder Cuff (ballonnetje om slang op de plaats te fixeren).

Zelf een keer meegemaakt dat een EHBO-er begon te reanimeren terwijl het slachtoffer “slechts” een ademhalings depressie had. Hoezo “de EHBO-er” wilt meer kunnen doen, je moet eerst 200% zeker van je zaakje zijn voordat je eens kan gaan denken aan een uitbreiding van je “takenpakket”.

AED –> ja, Intubator –> nee

hoezo?

Met de AED kan je niks fout doen, het apparaat verteld je zelf wat je moet doen, je kan hem niet overrulen.

Met de Intubator kan je mijnsinziens genoeg fout doen als je niet weet wat je precies doet, de handeling voer je 100% zelf uit ook al is de techniek makkelijker.

groetjes,

Jeroen

• Emile

Ik ga volledig mee met Jeroen. Ik heb het een keer op een TV programma gezien. Ook is hier al een keer een discussie over gevoerd op het ambulance prikbord.

En, al zouden we ze mogen gebruiken: het kunnen lijkt me leuk, maar het toepassen… Nee dank u!

Groet,

Emile

• Maarten

Is intuberen voor de afwisseling wel een voorbehouden handeling ?

• Jeannette

lees ook even verder een aantal bladzijden verderop in die zelfde krant. Daar staat dat het nog wel enkele jaren zal duren voor het ook inderdaad op de markt komt.

• Dennis

Wordt het niet eens tijd dat de EHBO eerst zijn metodiek aanpast en vervolgens eens gaat kijken of het mogelijk is om bij de introductie van een “nieuw speeltje” niet meteen te schrewen dat zij dit wel handig vinden in de koffer of tas??

Ik bedoel hiermee niets beledigens maar zolang er in de EHBO systematiek nog steeds gesproken wordt over de A van ademhaling, i.p.v. A.B.C (dus eerst de ademWEG (Airway)en de CWK(wervelkolom) en dan pas de ademhaling(Breathing) vind ik persoonlijk dat ook na de 23e druk het oranje kruis boekje veel te wensen overlaat…..

Om maar aan te geven als je als EHBO`er bij slachtoffer komt, laat dan intuberen aan de keenis en de beoordeling van een beroepskracht over (en zorg zelf dat je goed je overdracht kan doen)

Verder wens ik een ieder veel leerzame momenten en een veilige Kerst en een nog Veiligere en gezond 2002 toe.

Dennis

• Maarten

Dennis,

SOSA: OK

Leerboek Leerboek

Handelingenschema's ?????

Protocollen ?????

Toelichting op de protocollen ?????

Het leerboek behandeld de volledige leerstof, inclusief technieken en methodieken

In de handelingenschema's zijn de basistechnieken uitgewerkt

In de protocollen zijn methodieken voor de diverse hulpverleningen vastgelegd

In de toelichting daarop zijn de achtergronden van de diverse protocollen beschreven.

Ik ben het niet met je eens dat de methodiek van het OK boekje veel te wensen overlaat. Ik ben het met je eens dat de OK veel kan verbeteren door het uitgeven van handelingenschema's en stroomschema's.

Je hebt in je verhaal over de ABCDE methode. Dit is een methode die uit de VS is komen overwaaien en daar horen dus amerikaanse kreten bij. Daarbij is het bij de amerikanen gebruik dat afkortingen als het even kan uitspreekbare woorden of logische lettercombinaties opleveren (denk aan RADAR, AMPLE, ABCDE, YUP etc.

A(irway) = controle en het vrijmaken ademweg met in achtneming van mogelijk letsel van de centrale wervelkolom

B(reathing) = het veiligstellen van de ademhaling

C(irculation) = het veiligstellen van de cirulatie

D(isability) = het vaststellen van bewustzijnsstoornissen

E(xposure) = vaststellen van de oorzaak, de voorgeschiedenis s.o. en aanwezigheid van andere letsels.

Feitelijk gebeurd is de ambulance hulpverlening het zelfde als in de EHBO

De verpleegkundige begint met het aanspreken van een slachtoffer. En gebruikt de AVPU methode de letters staan voor Alert, Verbal, Pain, Unconsieus.

De reactie van het s.o. bepaald of hij doorgaat met de A of, bij een volwassen niet-trauma s.o., met de C.

De EHBO begint met de controle van het bewustzijn door het aanspreken van het s.o. en maakt in principe dezelfde keuze op dezelfde indicaties.

De verpleegkundige controleert bij de A de ademweg en maakt deze zonodig vrij.

Daarbij houdt hij rekening met mogelijk letsen aan de wervelkolom door (manuele) fixatie van hoofd, nek en rug. Bij de B stelt hij de ademhaling veilig door zonodig te beademen

De EHBO begint met de controle van de ademhaling. afhankelijk van de resultanten maakt hij de ademweg vrij en gaat zo nodig beademen.

Ook hier volgt hij in principe hetzelfde schema als de verpleegkundige.

Het moge duidelijk zijn dat de verpleegkundige over meer technieken en hulpmiddelen beschikt dus zal zijn werkwijze anders zijn dan die van de EHBO'er.

Hetzelfde geldt voor de C, maar ook hier is de doelstelling het zo goed mogelijk veilgstellen van de circulatie

De D staat bewustzijnsstoornissen. De verpleegkundige scoort het bewustzijn op grond van een aantal kriteria. Op dit moment zou de EHBO'er het BAC schema ook weer na moeten lopen. Dat staat ook met zoveel woorden in het OK boekje. dat zegt namelijk dat de vitale functies regelmatig beoordeeld moeten worden.

E staat voor opsporen en zo mogelijk behandelen van de diverse plaatselijke letsels, ziektes, allergieen en dergelijke. Ook dat is iets wat de EHBO'er als taak heeft.

Hier komt ook de afkorting AMPLE aan de orde

Allergie, Medicatie, Past (verleden), Laatste maaltijd en Events (gebeurtenis voorafgaand aan het ongeval of ziekte, de omgeving en ongevalsmechanisme)

Moeten we binnen de EHBO nu de ambulance termen gaan gebruiken?

Ik vind dat je dat niet zo algemeen kunt stellen. Het merendeel van de 300.000 EHBO'ers zijn mensen die, zonder enige medische achtergrond, in een voorkomend geval hulp willen verlenen. Die willen doen en niet studeren. De achtergrondkennis en begrippen die zij nodig hebben, moeten dan ook in begrijpbaar nederlands zijn. In de stress van een hulpverlening moeten zij die immers kunnen benoemen. Het lijkt misschien handig om te spreken van een collum femoris fractuur in plaats van een gebroken heup. Hoewel de laatste uitspraak niet correct is, de heup is immers niet gebroken, is het voor de gemiddelde nederlander beter te onthouden en de gemiddelde centralist weet dan ook wat er hand is.

EHBO'ers die in SIGMA groepen actief zijn, moeten wel met deze termen vertrouwd zijn, omdat zij deel uitmaken van de ambulancehulpverlening bij grootschalige ongevallen en calamiteiten.

Ik heb stroomschema's gemaakt voor de EHBO. Deze zijn een afgeleide van het boekje en het boekje de geoefende EHBO'er. Als je mij je email adres stuurt, dan stuur ik je stroomschema's van de EHBO.

• D.T.M. Ubachs

Beste Maarten,

Het intuberen staat niet in de lijst van strikt voorbehouden handelingen. Zaak is echter na te gaan of er met deze handeling (door de E.H.B.O.-er) levens kunnen worden gered. Na het intuberen gaat men er namelijk eigenlijk vanuit dat er beademd gaat worden met 100% zuurstof, en dit is wel een voorbehouden handeling. Als kaderinstructeur en verpleegkundige kan ik niet meer zeggen dan dat E.H.B.O.-ers al genoeg doen door het uitvoeren van de zogenaamde BLS. Dit wil zeggen het op de juiste manier uitvoeren van reanimatie.

Laat het intuberen over aan de mensen die hiervoor een langdurige opleiding hebben gehad. E.H.B.O.-er blijf bij je leest, dan beteken je al heel veel voor ieder slachtoffer!!

• Maarten

Voordat ik verder ga, wil ik, voor zover dat nog nodig zou zijn, meteen duidelijk maken dat ik het hele idee van intuberen door EHBO'ers te gek vind om over te praten.

Mijn vraag had een dubbele bodem. Van alles en nog wat mogen EHBO'ers niet doen omdat het voorbehouden handelingen zouden zijn en nu ging het om een voorbehouden handeling en niemand gaf dat als tegen argument.

Dat gezegd hebbend het volgende:

Het SOSA handelingenschema T1 B.2 heeft de endotrachiale intubatie geklassificeerd als voorbehouden handeling. Ik neem aan dat dit gezien wordt als een catharisatie of als een endoscopie. Gezien de risico's voor het slachtoffer een goede keuze. Wil je dat zeker weten, dan kan de SOSA dat vast wel vertellen.

Het SOSA handelingenschema T2 A.2 t/m T2 B.6, heeft het geven van zuurstoftherapie en het gebruik van de beademingsballon geklassificeerd als risicovolle handeling. Wel is in deze schema's de ambulanceverpleegkundige de enige die de opdracht mag geven.

Mocht je wel gelijk hebben, dan zijn een aantal “first responder” opleidingen, waarbij ballonbeademing en zuurstoftherapie deel van het programma zijn, een opleiding waar je niets mee mag doen.

Binnen de bedrijfshulpverlening bij mijn werkgever, zijn de leden van EHBO groep opgeleid voor het gebruik van de beademingsballon en/of het toedienen van zuurstof. Hiertoe is besloten om adequaat te kunnen reageren bij vergiftigingen door bepaalde gassen. Want hoewel dat, dat nog nooit gebeurd is, bestaat er altijd een zeer klein risico dat het wel ooit zal gebeuren.

En dan is er nog het beroep op overmacht. Want de wet kent nog steeds de formulering dat het buiten noodzaak uitvoeren van voorbehouden handelingen alleen mag worden gedaan door daartoe bevoegden.

Daarnaast toetst de wet de bekwaamheid en niet de wijze waarop de bekwaamheid verkregen is.

Tenslotte huldig ik de stelling “EHBO'er blijf bij je leest” op een andere manier. Als je als EHBO'er op een EHBO post optreedt, moet je terughoudend zijn met het gebruik van technieken die ver van de “reguliere” EHBO liggen en dat ongeacht of je de, daarvoor benodigde bekwaamheden en bevoegdheden hebt.

• D.T.M. Ubachs

Beste Maarten,

Ik heb je bericht met belangstelling gelezen. Inderdaad, als men intubatie als een soort scopie beziet is het een voorbehouden handeling. Na het lezen van je bericht resten mij echter 2 vragen:

1. Je bent erg goed op de hoogte van de protocollering van de SOSA, ben jij ambu-pleeg?

2. Het instrueren van EHBO-ers omtrent het toedienen van zuurstof lijkt mij toch enkele haken en ogen te hebben. Hoe regelen jullie de aansprakelijkheid bijvoorbeeld. En wie treedt er op als opdrachtgever?

Groetjes,

Danny